Pages:
115-136
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
Abstract:
One of the most important issues which is worth discussing in philosophy of religion and when studying spirituality is the relationship between spirituality and religion. The various motivations of and approaches to the study of spirituality have been the cause of the different interpretations of the reality, roots and results of spirituality. Some believe that spirituality not only differs from religion but also contradicts it. The present paper seeks to review the concepts of "religion" and "spirituality" in order to bring out the difference between true spirituality and false spirituality through classifying the different types of spirituality and examining the basic components of real spirituality. Also, it touches on the relationship between spirituality and intellect, and the necessity of the existence of agreement between the different interpretations of spirituality and rational axioms. Then, it assesses and rejects the arguments of those who assume that there is contradiction between spirituality and religion and confirms the causal relationship between religion and spirituality to conclude that spirituality is exclusive to religious spirituality, and to Islamic spirituality in particular. A documentary- analytical method is used in this research, which seeks to prove the main claim by analyzing and criticizing the arguments offered by those who support the idea of diversity between spirituality and religion
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد نظریهی تباین دین و معنویت
Abstract:
نسبت میان معنویت و دین، یکی از مهم ترین مباحث قابل طرح در حوزهی فلسفهی دین و معنویت پژوهی است. تنوع در انگیزه ها و رویکردها در بررسی مفهوم معنویت، سبب ارائهی تفاسیر متفاوت در حقیقت آن و نیز ریشه ها و نتایج آن شده است. برخی، معنویت را نه تنها متفاوت از دین، بلکه متباین و حتی متضاد با آن دانسته اند. هدف اصلی این پژوهش آن است که ابتدا مفاهیم «دین» و «معنویت» را بررسی کند؛ سپس با تقسیم گونه های مختلف معنویت و بررسی مؤلفه های اصلی معنویت حقیقی، تفاوت آن را با معنویت کاذب و نیز معنویت باطل آشکار سازد. همچنین نسبت معنویت و عقل، و نیز ضرورت عدم مخالفت تفاسیر مختلف از معنویت با اصول بدیهی عقلی، به اختصار بررسی شده است. در ادامه ادلهی کسانی که معنویت را متباین با عقل دانسته اند، ارزیابی و رد، و علیت دین برای معنویت اثبات گردیده و در پرتو آن، انحصار معنویت در معنویت دینی به ویژه معنویت اسلامی تبیین شده است. روش این تحقیق، اسنادی-تحلیلی است و با بررسی و نقد ادلهی طرف داران تباین معنویت و دین، مدعای اصلی اثبات خواهد شد.
References:
- استيس، والتر ترنس، «در بيمعنايي معنا هست»، ترجمه اعظم پويا، نقد و نظر، ش۳۱ و۳۲، پاييز و زمستان ۱۳۸۲، ص108-124.
- استيس، والتر ترنس، فلسفه و عرفان، ترجمة بهاءالدين خرمشاهي، تهران، سروش، 1384.
- امام خميني، تعليقات علي شرح فصوص الحکم، قم، پاسدار اسلام، 1410ق.
- امام خميني، صحيفه نور، تهران، سازمان انتشارات و آموزشي انقلاب اسلامي، 1361.
- اميد، مسعود، «جستاري در سپهر عقلاني پروژه معنويت»، علامه، ش5، بهار1384، ص 177-196.
- خسروپناه، عبدالحسين، «عوامل و موانع معنويت»، حصون، ش 16، تابستان 1387، ص59- 76
- دهخدا، ايرج، لغت نامه دهخدا، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران، مؤسسه لغتنامه، 1377.
- دين پرست، منوچهر، دلباخته معنويت، تهران، کوير، 1383.
- رشاد، علياکبر، معنا منهاي معنا، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1388.
- گلشني، مهدي، علم و دين و معنويت در آستانه قرن بيستم، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1379.
- مصباح، محمدتقي، پرسشها و پاسخها، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1377.
- مصباح، محمدتقي، در جستجوي عرفان اسلامي، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1386.
- مصطفی ملکیان، «معرفي كتاب راهي به راهي»، کتاب هفته، ش 105، شنبه دي1381، ص20- 21
- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، تهران، صدرا، بيتا.
- ملکيان، مصطفي، «ايضاح مفهومي بهداشت رواني و نقش دين در بهداشت رواني»، نقد ونظر ، ش 33 و 34، بهار و تابستان1383، ص8-63.
- ملکيان، مصطفي، «دين و معنويت در پروسه جهاني شدن»، همبستگي، ش 78، 22 دي 1379.
- ملکيان، مصطفي، «دين، عقلانيت و معنويت»، آبان، ش 144 بهمن 1381ش. شماره ص10-17
- ملکيان، مصطفي، «معنويت، گوهر اديان»، در مجموعه مقالات سنت و سکولاريسم، تهران، صراط، 1381.
- ملکيان، مصطفي، راهي به رهايي، تهران، موسسه نگاه معاصر، 1380.
- نصر، سيدحسين، معرفت و معنويت، ترجمه انشاءالله رحمتي، تهران، سهروردي، 1381.
- Cousins, Ewert, World Spirituality:An Eccynlopedic History of the Religion Quest. New York, Crossroad, 1985.
- Elkins, David, Beyond Religion, Towards a humanistic Sprituality, chapter 16, p 201, in Kirk J.Schneider James F.T.Bugental, The Handbook of humanistic Psychlogy, edges in Theory Research and Practice, London, Publications,2000.
- King, URSALA, Spriyuality in A New Handbook of Living Religions,Blackwell,1997.
- Rees, W.L, Dictionary of Philosophy and Religion,Willaim L,New Jersey:Humanities,1969
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, Abdollah.(2025) A Critique of the Theory of Diversity between Religion and Spirituality. Ma`rifat-e Kalami, 2(3), 115-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abdollah Mohammadi."A Critique of the Theory of Diversity between Religion and Spirituality". Ma`rifat-e Kalami, 2, 3, 2025, 115-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, A.(2025) 'A Critique of the Theory of Diversity between Religion and Spirituality', Ma`rifat-e Kalami, 2(3), pp. 115-136
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammadi, A. A Critique of the Theory of Diversity between Religion and Spirituality. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 2(3): 115-136