Ma`rifat-e Kalami, Volume 3, Issue 1, No 8, Year 2025 , Pages 27-46

    Avicenna's Philosophical Explanation of Revelation

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad / P.hD student of theoretical principles of Islam, Sciences University of Qom
    Abstract: 
    Avicenna, one of the eminent peripatetic philosophers in Islamic world, has provided a special explanation for revelation. In his view, the origin of revealed sciences is Active Intellect and a prophet's soul is connected to Active Intellect by interacting with sacred intellect and the knowledge of the Unseen is reflected in his soul. Then this knowledge which is received by the prophet's imaginative faculty reach his common sense in a particular manner having the form of words. The present paper examines the different aspects of Avicenna's theory about revelation analysis in terms of his ontological and epistemological principles contained in his different works and shows how this philosopher has used his peripatetic philosophical principles for explaining such theological phenomenon like revelation
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تبیین فلسفی وحی از دیدگاه ابن‌سینا
    Abstract: 
    ابن سینا، از برجسته ترین متفکران مشایی جهان اسلام، تبیین ویژه ای از وحی ارائه داده است. از دیدگاه او، منشأ علوم وحیانی، عقل فعال است و نفس نبی بر اثر برخورداری از عقل قدسی، به عقل فعال متصل شده، معارف غیبی در نفس او منعکس می گردد؛ سپس این معارف دریافتی توسط قوة متخیلة نبی، محاکات می شود و به صورت جزئی و در قالب الفاظ، به حس مشترک نبی می رسند. این نوشته سعی دارد ابعاد مختلف نظریة را در باب تحلیل وحی، با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی وی در آثار مختلفش واکاوی کند و نشان دهد که این فیلسوف چگونه از مبانی فلسفی مشایی خود در تبیین پدیدة کلامی همچون وحی بهره گرفته است.
    References: 
    • ابن سينا، حسين‌بن عبدالله )1385(، النفس من كتاب الشفاء، تحقيق حسن حسن‌زاده آملي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ـــــ )1383)، الاشارات و التنبيهات با شرح خواجه طوسي، تحقيق حسن حسن‌زاده آملي، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • ـــــ )1952 م)، رسالة في النفس و بقائها و معادها، تحقيق احمد فؤاد الاهواني، بيروت، دار احياء‌الكتب العربية.
    • ابن منظور، محمدبن مكرم )1408م)، لسان العرب، بيروت، دار احياء التراث.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد )1416ق)، مفردات الفاظ القرآن، تحقيق صفوان عدنان داودي، بيروت، دارالقلم.
    • بابايي، علي‌اكبر )1379)، ‌روش‌شناسي تفسير قرآن، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
    • جوهري، اسماعيل‌بن حماد )1990م)، صحاح اللغة، بيروت، دار العلم للملايين.
    • سهروردي، شهاب الدين )1380)، مجموعه مصنفات، تصحيح هانري كربن، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • ملاصدرا (صدرالدين محمدبن ابراهيم شيرازي) )1419م)، الحكمة‌ المتعالية في الاسفار العقلية‌ الاربعة، بيروت، دار احياء ‌التراث العربي.
    • ـــــ )1380)، المبدأ و المعاد، تحقيق سيد جلال‌الدين آشتياني، ‌قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • فارابي، ابونصر )1986م)، آراء اهل المدينة الفاضلة، تحقيق البير نصري نادر، بيروت، دار المشرق
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad.(2025) Avicenna's Philosophical Explanation of Revelation . Ma`rifat-e Kalami, 3(1), 27-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad ."Avicenna's Philosophical Explanation of Revelation ". Ma`rifat-e Kalami, 3, 1, 2025, 27-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'Avicenna's Philosophical Explanation of Revelation ', Ma`rifat-e Kalami, 3(1), pp. 27-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. Avicenna's Philosophical Explanation of Revelation . Ma`rifat-e Kalami, 2025; 3(1): 27-46