Pages:
47-62
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
Abstract:
Some Iranians who follow some western thinkers show special interest in the issue of desecration (desacralization) of world and religion. Among the things which has been desecrated is the position of Imam. Some writers claim that the scholars of the second and third century ('AH'), including Sheikh Ṣaduq (May God have mercy on him) rejects the idea of the superiority of Imams over others, and that earlier scholars have mercy on him), as well as the Imams themselves have reduced position of Imamate to "righteous scholars". They also claim that whoever disagree with this view is considered extremist and has to be excluded from Shi'a society. Having studied the applications and characteristics of extremists mentioned in Sheikh Ṣaduq's works to find the limits of immoderate beliefs in his thought this paper concludes that, contrary to these writers' claim, Sheikh Ṣaduq confirms that many of the characteristics of the Household of the prophet show their superiority over others although he thinks that the prophet is liable to distraction
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :معیار غلو در اندیشهی شیخ صدوق
Abstract:
یکی از مباحثی که امروزه در ایران، به پیروی از بعضی متفکران غربی مطرح می شود، تقدس زدایی از جهان و دین است. از جمله مباحثی که سعی در تقدس زدایی از آن شده است، جایگاه امام است. برخی نویسندگان ادعا کرده اند که علمای قرن دوم و سوم، از جمله شیخ صدوق، هیچ مقام فرابشری برای ائمه(ع) قائل نبوده اند و علمای متقدم و حتی خود اهل بیت(ع)، امامت را در حد «علمای ابرار» تنزل داده اند. برخی نیز اعتقاداتشان مخالف این نظر بوده، تحت عنوان غلات شناخته شده و از جامعهی شیعی طرد شده اند.
این مقاله در پی این است که با تتبع در کاربردها و صفات ذکرشده برای غالیان در کتب شیخ صدوق، مرز غلو را در اندیشهی او پیدا کند و نشان دهد برخلاف ادعای این نویسندگان، شیخ صدوق، با اینکه به سهوالنبی معتقد است، صفات فوق بشری بسیاری را برای اهل بیت(ع) اثبات کرده و به این صفات اعتقاد داشته است.
References:
- ابنحيون، نعمانبن محمد مغربي (1385) ، دعائم الاسلام، قم، مؤسسة آلالبيت.
- ابنابيجمهور، محمدبن زينالدين (1405 ق)، عوالي اللئالي العزيزية، قم، سيدالشهداء.
- حرّعاملي، محمدبن حسن (بيتا)، التنبيه بالمعلوم من البرهان، تصحيح مهدي لاجرودي، بيجا، بينا.
- سبحاني، جعفر (بيتا)، بحوث في الملل و النحل، قم، مؤسسه النشر الاسلامي.
- سبحاني، جعفر(1412 ق)، الهيات علي هدي الكتاب السنة و العقل، قم، مركز العالمي للدراسات الاسلامية.
- شهرستاني، محمدبن عبدالكريم (1364)، الملل و النحل، قم، شريف رضي.
- صدوق، محمدبن علي (1378) ابنبابويه، عيون الخبار الرضا، تهران، جهان.
- ـــــ (1385)، علل الشرايع، قم، داوري.
- ـــــ (1414ق)، الاعتقادات، ط. دوم، قم، كنگره شيخ مفيد.
- ـــــ )1362(، الخصال، قم، جامعه مدرسين.
- ـــــ )1395(،كمال الدين و اتمام النعمة، تهران، اسلامية.
- ـــــ )1378(، من لا يحضره الفقيه، تهران، جهان.
- طبرسي، أمينالاسلام (1372)، مجمع البيان، تهران، ناصر خسرو.
- كديور، محسن، «قرائت فراموش شده؛ بازخواني نظريۀ علماي ابرار، تلقي اوليۀ اسلام شيعي از اصل امامت» ( ارديبهشت 1385)، مدرسه، ش 3، ص92 – 102.
- مدرسي طباطبائي، سيدحسين (1389)، مكتب در فرايند تكامل نظري بر تطور مباني فكري تشيع در سه قرن نخستين، تهران، كوير
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
bolandghamatpoor, Zohair, Malekiyan, Mohammad Bagher.(2025) Sheikh Ṣaduq's Criterion of Immoderate Beliefs . Ma`rifat-e Kalami, 3(1), 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zohair bolandghamatpoor; Mohammad Bagher Malekiyan."Sheikh Ṣaduq's Criterion of Immoderate Beliefs ". Ma`rifat-e Kalami, 3, 1, 2025, 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
bolandghamatpoor, Z, Malekiyan, M.(2025) 'Sheikh Ṣaduq's Criterion of Immoderate Beliefs ', Ma`rifat-e Kalami, 3(1), pp. 47-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
bolandghamatpoor, Z, Malekiyan, M. Sheikh Ṣaduq's Criterion of Immoderate Beliefs . Ma`rifat-e Kalami, 2025; 3(1): 47-62