Ma`rifat-e Kalami, Volume 4, Issue 1, No 10, Year 2025 , Pages 77-92

    The Relationship between Affection and Faith

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abolhasan Haghani khaveh / Assistant professor of IKI / haghani@qabas.net
    Abstract: 
    The fundamental core of religiosity is faith the formation of which is contingent upon different circumstances and components. One of the constituent components of faith is its affective dimension, which can be reviewed in religious text and studied from the view of psychology. The present paper seeks to elaborate on the role of affection in faith from the view of religious texts and psychology. Using a documentary analysis method, this paper tries to answer following questions: what is the relationship between affection and faith? Can affection have a role in the formation and strengthening of faith? Can faith be influential in strengthening affection, as well? The findings obtained from the analysis of religious texts (Quranic verses and traditions) show that there is a two-way relationship between faith and affection. On the one hand, affection, with such instances as love and fear, has a role in the formation and strengthening of faith. On the other hand, faith directs and stabilizes affection. As a result, man's love towards God is formed in the light of initiative knowledge and according to self-love towards absolute perfection, and faith is strengthened as knowledge increases
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رابطه‌ی عاطفه با ایمان
    Abstract: 
    هسته‌ی بنیادین دین داری ایمان است که شکل گیری آن مرهون شرایط و مؤلفه های مختلفی است. از جمله مؤلفه های تشکیل دهنده‌ی ایمان بعد گرایشی عاطفی آن است که این مؤلفه را می توان در متون دینی و نیز از نگاه روان شناختی بررسی کرد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش عاطفه در ایمان از دیدگاه متون دینی و روان شناختی است. در این تحقیق که از روش تحلیل اسنادی استفاده شده است، پاسخ به چند پرسش مد نظر است: چه رابطه ای میان عاطفه و ایمان وجود دارد؟ آیا عاطفه می تواند در پدید آمدن ایمان و تقویت آن نقش داشته باشد؟ آیا ایمان نیز می تواند در تقویت عاطفه اثرگذار باشد؟ یافته ها از تحلیل متون دینی (آیات و روایات) نشان داد که عاطفه با ایمان رابطه ای دو سویه دارد. از سویی عاطفه با مصادیقی مانند محبت و خشیت در پدید آمدن و تقویت ایمان نقش دارد، و از سوی دیگر ایمان به عاطفه جهت می دهد و به آن ثبات می بخشد. نتیجه آنکه محبت انسان به خداوند در پرتو شناخت ابتدایی و بر اساس حب ذات به کمال مطلق شکل می گیرد و با افزایش شناخت، ایمان نیز تقویت می گردد. به طور متقابل ایمان نیز به محبت انسان جهت می دهد و در ارتباطی دو سویه عاطفه و ایمان تأثیر و تأثر متقابل خود را تداوم می بخشند.
    References: 
    • الازهري، احمد، 1402ق، تهذيب اللغة، بيروت، داراحياء التراث العربي.
    • ابن‌منظور، محمدبن مكرم، 1405ق، لسان العرب، قم، ادب الحوزه.
    • آذربايجاني، مسعود، 1386، روان‌شناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1363، تفسير موضوعي قرآن مجيد، قم، اسراء.
    • جورج و كريستياني، 1383، مشاوره، نظريه‌ها و كاربرد، ترجمة رضا فلاحي و محسن حاجيلو، تهران، رشد.
    • جيمز، ويليام، بي‌تا، دين و روان، ترجمه مهدي قائني، قم، دارالفكر.
    • حسين‌زاده، محمد، 1384، درآمدي بر معرفت‌شناسي و مباني معرفت ديني، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني،
    • حكيمي، محمدرضا و ديگران، 1388، الحياة، قم، دليل ما.
    • سعادت، رضا، 1378، نزاع ميان دين و فلسفه، تهران، سروش.
    • شفيع‌آبادي عبدالله و ناصري غلامرضا، 1383، نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
    • شهاب، محمدهادي، 1387، «‌كشش‌هاي عاطفي و عقلاني ايمان وباور ديني از ديدگاه ويليام جيمز»، پژوهش‌هاي فلسفي كلامي، ش 38، ص41-58.
    • ـــــ، بي‌تا، نقش احساسات، عواطف و اراده در ايمان ديني، قم، دانشگاه قم.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1363، الميزان في تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • علم‌الهدي، سيدشريف مرتضي، 1411ق، الذخيره في علم الكلام، تحقيق سيداحمد حسيني، قم، اسلامي،
    • قاسم‌زاده، حبيب‌الله، 1378، شناخت و عاطفه و جنبه‌هاي باليني و اجتماعي، تهران، فرهنگان.
    • كارلسون، ريچارد، 1377، شادماني پايدار، ترجمه ارمغان جزايري و شهلا ارژنگ، تهران، البرز.
    • كاشفي، محمدرضا، 1383، آيين مهرورزي، قم، بوستان كتاب.
    • كاوياني، محمد، 1377، «جايگاه مفهومي ايمان در روان‌شناسي اجتماعي»، حوزه و دانشگاه، ش 16، ص118-132.
    • كليني،‌ محمدبن يعقوب، 1372، اصول كافي، تهران، اسوه.
    • لاهيجي، عبدالرزاق، 1362، سرماية ايمان، مصحح صادق لاريجاني آملي، تهران، الزهراء.
    • لطف‌آبادي، حسين، 1380، عواطف و هويت نوجوانان و جوانان، تهران، سازمان ملي جوانان.
    • مجلسي، محمدباقر، 1362، بحار الانوار، تهران، دارالكتب الاسلامية.
    • مصباح، محمد‌تقي، 1377، معارف قرآن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ، 1381، به سوي خودسازي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ، 1384، آموزش عقايد، تهران، سازمان تبلغات اسلامي.
    • ـــــ، 1383، پيش‌نيازهاي مديريت اسلامي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مطهري، مرتضي، 1374، مجموعه آثار، قم، صدرا.
    • معظمي، داود، 1378، مقدمات نورسايكولوژي، تهران، سمت.
    • سبحاني، 1416ق، جعفر، الايمان و الكفر في الكتاب و السنة، قم، مؤسسة الامام الصادق.
    • روحاني، محمود، 1384، معجم الاحصايي لالفاظ القرآن، فرهنگ آماري كلمات قرآن، مشهد، بنياد پژوهش‌هاي اسلامي.
    • طريحي، فخرالدين بن محمد، 1362، مجمع‌البحرين، تهران، مرتضوي.
    • ساجدي، ابوالفضل و مهدي مشكي، 1387، دين در نگاهي نوين، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني،
    • واتسن، پل، جي، 1377، «روان‌شناسي دين در جوامع مسلمين»، ترجمة پونه بناكار حقيقي، مجله قبسات، ش 8، ص 52-71
    • مازندراني، محمدصالح، 1421ق، شرح اصول كافي، بيروت دار احياء التراث العربي.
    • صدرالمتألهين،1360، اسرار الآيات، تهران، انجمن حكمت و فلسفه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Haghani khaveh, Abolhasan.(2025) The Relationship between Affection and Faith. Ma`rifat-e Kalami, 4(1), 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolhasan Haghani khaveh."The Relationship between Affection and Faith". Ma`rifat-e Kalami, 4, 1, 2025, 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Haghani khaveh, A.(2025) 'The Relationship between Affection and Faith', Ma`rifat-e Kalami, 4(1), pp. 77-92

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Haghani khaveh, A. The Relationship between Affection and Faith. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 4(1): 77-92