Pages:
7-24
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
This paper seeks to study the most important titles which refer to God according to the words of the infallibles (P.B.U.T) in the sources of narrations. If these titles studied and considered as basic concepts, they can contribute to the acquisition of more pure conceptual ideas from the rules of essence and Divine attributes and actions and to drawing up a more coherent Islamic theism. This paper, first, collects the narrations that refer to the attributes of God in the sources of narrations, and then analyzes the menings of these attributes in order to grasp the most precise concept. According to the research finding, "The Creator of all things", "the Light of the heavens and the earth" and "the All-embracing" (al-Samad) are the most important titles in the narrations which refer to God. The title of "All-embracing" found in the narrations refers to the kind of "Being" which is the principle of intention and does not have any limitation in the boundary and text of being, and despite His abstraction from substantive determine He can be the center and object of the worship of servants
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :کاوشی در مفهوم تصوری «خدا» در منابع روایی
Abstract:
موضوع این نوشتار بررسی مهم ترین عناوین به کاررفته برای اشاره به خداوند در کلمات معصومان در منابع روایی است. این عناوین اگر به مثابه مفاهیمی پایه کانون بررسی و تأمل قرار گیرند، ما را به تحصیل مفاهیم تصدیقی ناب تری از احکام ذات، صفات و افعال خداوند رهنمون می شوند و در ترسیم نظام منسجم تری از خداباوری اسلام به کار می آیند. در این نوشتار ابتدا احادیثی که در منابع روایی، صفتی منحصربه فرد را به خداوند نسبت داده اند، جمع آوری شده اند و آن گاه با تحلیل مفاد این صفات، تلاش شده تا کامل ترین مفهوم استخراج شود. بر اساس مهم ترین یافته این پژوهش، سه عنوان «خالِقُ کل شَی ءٍ»، «نُورُ السماواتِ وَالْأَرْض» و «الصمَد»، از مهم ترین عناوین به کاررفته در روایات برای اشاره به خداوند هستند و از میان آنها عنوان «الصمَد» از قابلیت های مفهومی بیشتری برخوردار است. «صمد» در روایات به نوعی از هستی اشاره دارد که اصل انیت و تحقق است و هیچ حدی را در مرز و متن وجود نمی پذیرد و علی رغم تنزه از تعین ماهوی، می تواند محور و مقصود عبادات و مناجات بندگان قرار گیرد.
References:
- نهج البلاغه، 1414ق، قم، هجرت.
- ابنطاووس، عليبن موسي، 1375، کشف المحجه لثمرة المحجه، قم، بوستان کتاب.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، بيروت، دار صادر.
- آهنگران، محمدرسول، 1390، «ژرفاي انديشه در مفهوم تصوري خدا»، قبسات، ش 61، ص 185-204
- بحراني، سيدهاشم، 1416ق، البرهان في تفسير القرآن، قم، بنياد بعثت.
- پترسون، مايکل و ديگران، 1379، عقل و اعتقاد ديني، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهران، طرح نو.
- حلي، محمدبنحسن، 1419ق، نهاية المرام في علم الکلام، قم، مؤسسة امام صادق.
- شايگان، داريوش، 1386، اديان و مکتبهاي فلسفي هند، تهران، اميرکبير.
- شعيري، محمدبن محمد، 1405ق، جامع الأخبار، قم، رضي.
- شهرستاني، محمدبن عبدالکريم، 1425ق، نهاية الأقدام في علم الکلام، بيروت، دارالکتب العلميه.
- صدرالمتألهين، 1360، شواهد الربوبيه، مشهد، المرکز الجامعي للنشر.
- ـــــ ، 1362، اللمعات المشرقيه في فنون المنطقيه، تهران، آگاه.
- ـــــ ، 1366، شرح اصول کافي، تهران، مؤسسة تحقيقات و مطالعات فرهنگي.
- صدوق، محمدبن علي، 1378ق، عيون اخبارالرضا، تهران، جهان.
- ـــــ ، 1398ق، التوحيد، قم، جامعه مدرسين.
- ـــــ ،1403ق، معاني الأخبار، قم، جامعه مدرسين.
- طبرسي، احمدبن علي، 1403ق، الإحتجاج علي اهل اللجاج، مشهد، مرتضي.
- طوسي، نصيرالدين، 1407ق، تجريد الاعتقاد، قم، دفتر تبليغات.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1410ق، العين، تهران، هجرت.
- قمي، عليبن ابراهيم، 1367، تفسير قمي، قم، دارالکتاب.
- کاتبي قزويني، عمر، 1384، شرح شمسيه، قم، رضي و زاهدي.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1362 الکافي، تهران، اسلاميه.
- مازندراني، مولي صالح، 1388ق، شرح اصول کافي، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1413ق، اوائل المقالات في المذاهب و المختارات، قم، المؤتمر العالمي للشيخ المفيد.
- يزدانپناه، يدالله، 1389، مباني و اصول عرفان نظري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad rasuol.(2025) An Enquiry into the Conceptual Idea of God in the Sources of Narrations. Ma`rifat-e Kalami, 8(2), 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad rasuol ."An Enquiry into the Conceptual Idea of God in the Sources of Narrations". Ma`rifat-e Kalami, 8, 2, 2025, 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'An Enquiry into the Conceptual Idea of God in the Sources of Narrations', Ma`rifat-e Kalami, 8(2), pp. 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. An Enquiry into the Conceptual Idea of God in the Sources of Narrations. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 8(2): 7-24