Pages:
51-65
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
One of the most versatile linguistic forms in the Qur’an is promise “Wa’d” and threat “Wa’id”. A total of 1800 Quranic verses involves promise and threat, which this plurality in the Qur’an, has a great influence on the general formation of the Quranic language and its coordinates. Using the descriptive, analytical and comparative method, this paper seeks to identifies and analyzes the coordinates of the lingual signified of the Qur’anic promise and threat in the form of speech act, with an approach to the theory of speech act of Austin and John Rogers Searle. Findings of this paper show that, the lingual signified of promise and threat is delivery and induction of the promisor’s intention and its certainty to the audience; and declaring the demand and will of the speaker for leading the audience to action and desirable states, in relation to an obligation that fulfills the requirements of the promise and threat. The result of this intention, demand and will is the same motivation that leads to fear, hope and other possible actions. So, the lingual signified of promise and threat is a kind of motivation that is followed by the fears, hope and the subsequent acts of the audience. Accordingly, the lingual signified of promise and threat is in the motivational language of the Holy Qur'an
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مدلول زبانی وعد و وعید در قرآن
Abstract:
یکی از اسلوب های زبانی پرتکرار در قرآن، وعد و وعید است. بالغ بر 1800 آیهی قرآنی متضمن وعد و وعید است که این کثرت در گسترهی قرآنی و شکل گیری کلی زبان قرآن و مختصات آن تأثیر بسیار دارد. این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی و تطبیقی تلاش نموده است که مدلول زبانی وعد و وعید قرآنی را در قالب فعل ضمن گفتاری با رویکردی به نظریهی افعال گفتاری آستین و جان.آر.سرل شناسایی کند و مختصات آن را به تحلیل گذارد. بر اساس یافته های این پژوهش، مدلول زبانی وعد و وعید، ایصال و القای قصد وعده گزار و حتمیت آن به مخاطب است؛ و اظهار طلب و اراده ای است از سوی متکلم برای واداشت مخاطب به فعل و حالاتی که مطلوب اوست، در قبال تعهدی که به انجام مفاد وعد و وعید می سپارد. برآیند این اظهار قصد، اراده و طلب، همان انگیزشی است که منجر به خوف و رجا و افعال احتمالی دیگر می گردد. لذا مدلول زبانی در وعد و وعید، نوعی انگیزش است که خوف و رجا و افعال بعدی مخاطب بر آن مترتب می گردد. با این تقریب، مدلول زبانی وعد و وعید داخل در زبان انگیزشی قرآن کریم است.
References:
- القرآن کریم
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسان العرب، بیروت، دار صادر.
- ایروانیزاده، عبدالغنی، 1388، «آفاق الحضاره الاسلامیه»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال12، ش24.
- آخوند خراسانی، محمد كاظمبن حسین هروی، 1406ق، کفایة الاصول، موسسه آلبیت.
- بانوی اصفهانی امین، سیّده نصرت، 1361، مخزن العرفان فی تفسير قرآن، تهران، نهضت زنان مسلمان.
- بی.تی.بامور، 1357، جامعه شناسی، ترجمه سیدحسن حسینی کلجاهی، شرکت سهامی کتابهای جیبی
- تفتازانی ، مسعودبن عمربن عبدالله، 1419ق، شرح المقاصد، بیروت.
- تهانوی، محمدعلي، 1996م، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تحقیق غلی دحروج، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون.
- خوانساری، بیتا، منطق صوری، چ سوم، تهران، دانشگاه تهران.
- خوئی، سيد ابوالقاسم، 1399ق، البیان فی تفسیر القرآن، قم، مطبعه العلمیه.
- زرکشی، بدرالدين، 1957م، البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم ، بیروت، داراحیا کتب العربیه.
- ساجدی، ابوالفضل، 1377، زبان دین وقرآن، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
- سرل، جان.آر ، 1387، افعال گفتاری جستاری در فلسفه زبان، ترجمه محمد علی عبداللهی، چ دوم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
- سعیدی روشن، محمد باقر، 1389، زبان قرآن و مسائل آن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- سیوطی، جلالالدین، 1969م، معترک الاقرآن فی اعجاز القرآن، تحقیق علیمحمد البجاوی، قهره، دارالفکر العربی.
- صفری، کورش، 1394، معنی شناسی کاربردی، همشهری.
- طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1374، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه.
- طبرسی، فضلبن حسن، 1417ق، مجمع البیان، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه.
- طوسی، محمدبن حسن، بيتا، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
- طيّب، سيدعبدالحسين، 1378، أطيب البيان في تفسير القرآن، چ دوم، تهران، انتشارات اسلام.
- عباسیان چالشتری، 1376، «نظریه افعال گفتاری وبرخی پیامدهای آن»، مقالات وبررسیها، دفتر77، (2)
- عباسینیا، سعید، 1393، «زبان قرآن با رویکرد تربیتی» رساله دکتری، دانشگاه معارف اسلامي.
- علامۀ حلی، 1415ق، مناهج الیقین، فی اصول الدین، مرکز الدراسات و التحقیقات الاسلامیه ، تهران ، ایران
- فخررازي، محمدبن عمر، بيتا، الاربعين في اصول الدين، قاهره، بينا.
- قاضی، عبدالجبار، 1422ق، شرح اصول، بیروت، داراحیاء، التراث العربی.
- قائمینیا ،علیرضا، 1381، وحی و افعال گفتاری، انجمن معارف اسلامی ایران، زلال کوثر.
- قرشي بنائي، علياكبر، 1371، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
- لایکن، ویلیام جی، 1394، درآمدی برفلسفه زبان، ترجمه میثم محمدامینی، هرمس.
- مصطفوی، حسن،1380، تفسير روشن، تهران، مرکز نشر کتاب.
- مظفر، محمدرضا، 1426ق، اصول فقه، المکتبه العلمیه، قم.
- مقداد، فاضل، 1380، اللوامع الالهیۀ، تصحیح محمدعلی قاضی طباطبائی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Saeid, Sajedi, Abolfazl.(2025) The Lingual Signified of Promise and Threat in the Qur’an. Ma`rifat-e Kalami, 9(1), 51-65
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Saeid ; Abolfazl Sajedi."The Lingual Signified of Promise and Threat in the Qur’an". Ma`rifat-e Kalami, 9, 1, 2025, 51-65
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Sajedi, A.(2025) 'The Lingual Signified of Promise and Threat in the Qur’an', Ma`rifat-e Kalami, 9(1), pp. 51-65
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, S, Sajedi, A. The Lingual Signified of Promise and Threat in the Qur’an. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 9(1): 51-65