Ma`rifat-e Kalami, Volume 10, Issue 2, No 23, Year 2025 , Pages 99-116

    The Critical Review of Wolfson's Theory on the Origin of the Problem of the Createdness of the Qur'an and its Christian Origins

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Alireza Asaadi / Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Academy / asaadi@isca.ac.ir
    Abstract: 
    An investigation into the origin of theological debates has always been a favorite issue for Orientalists. Many of them have attempted to show that the Islamic theology is rooted in other religions and schools, especially Christianity. Wolfson, a Jewish Islamologist, has followed this approach in his book 'The Philosophy of Theology' on the question of the createdness of the Qur'an, one of the most challenging theological issues, especially in the second century AH. Using his hypothetical deductive method, he believes that this issue is originated form Jewish-Christian teachings. The findings show that this theory, in addition to its weaknesses, cannot be proven in practice
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقد نظریه‌ی ولفسن درباره‌ی خاستگاه مسئله‌ی خلق قرآن و تأثیر آموزه‌های مسیحی در آن
    Abstract: 
    بررسی خاستگاه پیدایش مسائل کلامی، از عرصه های پژوهشی مورد علاقه‌ی خاورشناسان است. بسیاری از آنها کوشیده اند تا با بررسی این موضوع نشان دهند که آبشخور مسائل کلام اسلامی، ادیان و مکاتب دیگر، به ویژه مسیحیت است و کلام اسلامی از عوامل بیرونی تأثیر پذیرفته است. ولفسن، اسلام شناس یهودی، در کتاب فلسفه‌ی علم کلام، درباره‌ی مسئله‌ی خلق قرآن، که از چالشی ترین مسائل کلامی، به ویژه در قرن دوم هجری است، چنین رویکردی را دنبال کرده است. او با به کارگیری روش فرضی استنتاجی خود، دیدگاه های مطرح در زمینه‌ی خلق قرآن را متأثر از آموزه های یهودی مسیحی می داند. این مقاله در صدد است تا با تتبعی شایسته ضمن تبیین دقیق نظریه ولفسن، شواهد و قرائن آن را بررسی و نقد کند و نشان دهد که نه تنها روش ولفسن با اشکالاتی روبرو است، دلایل او نیز مدعایش را به خوبی اثبات نمی کند و تأثیر عوامل بیرونی، به ویژه مسیحیت، در پیدایش این مسئله اثبات شدنی نیست.
    References: 
    • آمدي، سيف‌الدين، 1413ق، غاية‌المرام في علم الكلام، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • ابن‌اثير، 1965، الکامل في التاريخ، بيروت، دار صادر.
    • ابن‌جوزي، عبدالرحمن‌بن‌علي، 1992، المنتظم، تحقيق محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادر عطا، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • ـــــ ، 1384، تلبيس ابليس، تصحيح حسن شبلي، بيروت، موسسه الرساله الناشرون.
    • ابن‌حزم، ابومحمد علي بن احمد بن سعيد، 1996، الفصل في الملل و الاهواء و النحل، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • ابن‌خلدون، عبدالرحمن‌بن محمدبن خلدون، 1988م، تاريخ ابن‌خلدون، تحقيق خليل شحاده، چ دوم، بيروت، دارالفکر.
    • اشعري، ابوالحسن، 2004، الابانه عن اصول الديانه، چ پنجم، بيروت، مکتبه دارالبيان.
    • ـــــ ، 1980م، مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين، تصحيح هلموت ريتر، چ سوم، دارالنشر فرانز شتاينر.
    • باقلاني، ابوبکر محمد بن طيب بن محمد، 1425ق، الإنصاف فيما يجب اعتقاده، لايجوز اعتقاده، لايجوز الجهل به، بيروت، دار الکتب العلميه.
    • بغدادي، عبدالقاهر، 1408ق، الفرق بين الفرق، بيروت، دارالجيل.
    • بيهقي، ابوبکر احمدبن الحسين، 1999م، الاعتقاد و الهدايه الي سبيل الرشاد، بيروت، اليمامه.
    • جرجاني، علي‌بن‌محمد، 1412ق، التعريفات، چ چهارم، تهران، ناصر خسرو.
    • دارمي، عثمان‌بن سعيد، 2006، الرد علي الجهميه، شارجه، دار الکيان.
    • سيوطي، جلال‌الدين، 1404ق، الدر المنثور، قم، کتابخانه عمومي آيت‌الله مرعشي.
    • شهرستاني، عبدالکريم، 1364ق، الملل و النحل، چ سوم، قم، الشريف الرضي.
    • طبري، محمدبن‌جرير، 1967، تاريخ الامم و الملوک، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، چ دوم، بيروت، دار التراث.
    • عرفان عبدالحميد، 1977، دراسات في الفرق و العقائد الاسلاميه، بغداد، دار التربيه.
    • علي سامي النشار، 2008، نشاه الفکر الفلسفي في الاسلام، قاهره، دار السلام.
    • گندمي نصرآبادي، رضا، 1389، «روش‌شناسي ولفسون- روش فرضي- استنتاجي»، روش‌شناسي علوم انساني، ش 64و 65، ص191-209.
    • لالکائي، ابوالقاسم هبه‌الله ابي‌الحسن‌بن منصور، 2005، شرح اصول اعتقاد اهل السنه و الجماعه، بيروت، دار ابن‌حزم.
    • ولفسن، هري اوسترين، 1389، فلسفه آباي کليسا، ترجمة علي شهبازي، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
    • ـــــ ، 1368، فلسفه علم کلام، ترجمة احمد آرام، تهران، هدي.
    • ياسر قاضي، 1426ق، مقالات الجهم بن صفوان و اثرها في الفرق الاسلاميه، رياض، اضواء السلف.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asaadi, Alireza.(2025) The Critical Review of Wolfson's Theory on the Origin of the Problem of the Createdness of the Qur'an and its Christian Origins. Ma`rifat-e Kalami, 10(2), 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Alireza Asaadi."The Critical Review of Wolfson's Theory on the Origin of the Problem of the Createdness of the Qur'an and its Christian Origins". Ma`rifat-e Kalami, 10, 2, 2025, 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asaadi, A.(2025) 'The Critical Review of Wolfson's Theory on the Origin of the Problem of the Createdness of the Qur'an and its Christian Origins', Ma`rifat-e Kalami, 10(2), pp. 99-116

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Asaadi, A. The Critical Review of Wolfson's Theory on the Origin of the Problem of the Createdness of the Qur'an and its Christian Origins. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 10(2): 99-116