Writers:
Zeynab / the Four Level Student of Islamic Theology (kalam), the Zeinab Kubra Center for Teacher Training /
zfbay@gmail.com
Pages:
75-90
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
One of the important constitutive characteristics of Imamate in the Shi’ah belief system is "Imam's knowledge"; such that it plays an infrastructural and fundamental role on the other Imamate characteristics, such as the Divine appointment and infallibility, and is one of Imamate’s privileges. Since the beginning of the issue of Imamate, Shi’ites have paid a special attention to Imam’s knowledge and have commented on its quantity and quality despite their various approaches. A contemporary theological scholar is Allameh Misbah Yazdi, who has left remarkable educational works among theologians and his theological opinions have been considered especially by theology researchers. This essay aims to study and examine the quantity and quality of Imam's knowledge - which has recently become one of the challenging religious doctrines – based on his works; a knowledge that he believes is consistent with Islamic narrations, while it can be rationally proved as well. Thus, I will briefly discuss his theological approach and the answer to some questions concerning Imam's knowledge
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی
Abstract:
در نظام اعتقادی شیعه «علم امام» از ویژگی ها و مقومات مهم امامت است، به گونه ای که نقش زیرساختی و بنیادی بر دیگر ویژگی های امامت، مانند نصب الهی و عصمت دارد و ازجمله امتیازاتی است که امامت با آن مورد سنجیده می شود. شیعیان از بدو پیدایش مسئله امامت تاکنون به علم امام نظر ویژه داشته اند و با رویکردهای گوناگون درباره کمّ وکیف آن اظهارنظر نموده اند. ازجمله شخصیت های کلامی معاصر علامه مصباح یزدی است که در زمره متکلمان، از خود آثار معارفی قابل توجهی به یادگار گذاشته و آراء کلامی او مدنظر ویژه کلام پژوهان قرار گرفته است. این جستار بر آن است تا در حد یک مقاله، کمّ وکیف علم امام را که اخیراً به یکی از آموزه های اعتقادی چالش برانگیز روز تبدیل شده است با توجه به آثار به یادگار مانده از ایشان مطالعه و بررسی کند تا کمّیت وکیفیت علم امام که براساس بیان ایشان علاوه بر استدلالات عقلی با روایات نیز همخوانی دارد به طور ویژه نمایان گردد و از این رهگذر، رویکرد کلامی ایشان و پاسخ به بعضی از شبهات مربوط به علم امام نیز به اجمال مطمع نظر قرار گیرد.
References:
- ابنمغازلي، عليبن محمد، بيتا، مناقب اميرالمؤمنين عليبن ابيطالب، بيجا، بينا.
- اميني، عبدالحسين، 1377ق، الغدير، بيروت، دار الکتاب العربي.
- انصاري، مرتضي، 1419ق، فرائد الاصول، قم، مجمع الفکر الااسلامي.
- حائري سنقري، محمدعلي،1370ق، الالهام في علم الامام، نجف اشرف، بيجا.
- حمادي، عبدالرضا،1390، «گستره علم امام از منظر کليني و صفار»، امامتپژوهي، ش 4، ص 58ـ80.
- رضايي، محمدجعفر، 1392، جريانات فکري حوزه اصفهان (با تأکيد بر مسئله امامت)، تهران، مؤسسة پژوهشي حکمت و فلسفه.
- صفار قمی، محمدبن حسن، 1404ق، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد، تحقیق و تصحیح محسنبن عباسعلی کوچهباغی، چ دوم، قم، كتابخانه آیتالله مرعشی نجفي.
- طوسي، محمدبن حسن، 1394ق، تلخيص الشافي، تحقيق و تعليق سيدحسين بحرالعلوم، قم، دار الكتب الاسلاميه.
- علمالهدي، سيدمرتضي، 1405ق، الشافي في الامامه، تحقيق سيدعبدالزهرا حسيني، طهران، مؤسسة الصادق للطباعة و النشر.
- كلينى، محمدبن يعقوب، 1375، اصول کافي، ترجمة محمدباقر كمرهاي، قم، اسوه.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، دارالاحياء التراث.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1377، آموزش عقايد، تهران، اميركبير.
- ـــــ ، 1388، معارف قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، 1391، آموزش فلسفه، چ سيزدهم، تهران، چاپ و نشر بينالملل.
- ـــــ ، 1436ق، «گزيدهاي از سخنان حضرت آيتالله مصباح يزدي در دفتر مقام معظم رهبري»، 16/4/94.
- مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، 1413ق، تصحيح اعتقادات اماميه، قم، کنگرة شيخ مقيد.
- ميرداماد، ميرمحمدباقر، 1380، الرواشح السماويه، قم، دارالحديث.
- نادم، محمدحسن، 1388، علم امام (مجموعه مقالات)، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- ـــــ ، 1398، جستارهاي اعتقادي (علم امام)، قم، مؤسسة معارف اهلبيت.
- نجفي لاري، سيدعبدالحسين، 1377، المعارف السلماني في معرفة الخلفاء الرحماني، ضميمه مجموعه رسائل سيد لاري، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad Hasan, , Zeynab.(2025) The Quantity and Quality of Imam's Knowledge from Allameh Misbah Yazdi’s Point of View. Ma`rifat-e Kalami, 12(2), 75-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Hasan ; Zeynab ."The Quantity and Quality of Imam's Knowledge from Allameh Misbah Yazdi’s Point of View". Ma`rifat-e Kalami, 12, 2, 2025, 75-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , Z.(2025) 'The Quantity and Quality of Imam's Knowledge from Allameh Misbah Yazdi’s Point of View', Ma`rifat-e Kalami, 12(2), pp. 75-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , Z. The Quantity and Quality of Imam's Knowledge from Allameh Misbah Yazdi’s Point of View. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 12(2): 75-90