Ma`rifat-e Kalami, Volume 13, Issue 1, No 28, Year 2025 , Pages 7-24

    A Critique of Hawking's Atheistic Results from the "Spontaneous Creation" Theory from the Perspective of Islamic Philosophy

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Sajjad / Ph.D. student of Islamic Philosophy, Baqir Al-Olum University / sajjadazarian83@gmail.com
    Mohammad javad / Assistant Professor of the Department of Philosophy, Baqir Al-Olum University / asgharii51@gmail.com
    Abstract: 
    Considering the progress of experimental sciences in recent years, scientists have turned to answering philosophical problems with experimental methods including Stephen Hawking, one of the cosmological physicists. He claimed that the world is "spontaneous", due to the existence of laws such as "gravity", and can create itself from nothing, and there is no need to assume the existence of God for the creation of the world. This article tries to criticize this claim and its foundations using a clear statement and an argumentative method from the perspective of Islamic philosophy. There are overall three answers to this claim, which shows the strength of the foundations of Islamic philosophy in responding to future challenges. This research shows that the "possibility and necessity" argument, which is formed and developed in the Islamic philosophy, can answer many such doubts. Another outcome of this article is that knowing the material causes of phenomena and providing scientific explanations for the origin of the world does not mean that they do not need God.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقدی بر نتایج الحادی هاوکینگ از نظریه «جهان خودانگیخته» از منظر فلسفه اسلامی
    Abstract: 
    با پیشرفت علوم تجربی در دوره های اخیر، دانشمندان به سمت پاسخ گویی به مسائل فلسفی با روش تجربی روی آورده اند. ازجمله آنها استیفن هاوکینگ از دانشمندان فیزیک کیهانی است. وی مدعی ا ست به سبب وجود قوانینی مانند «گرانش»، جهان «خودانگیخته» است و می تواند خود را از هیچ بسازد و برای پیدایش آن، نیازی به فرض وجود خدا نیست. این نوشتار کوشیده است با بیانی روشن و با روش برهانی از منظر فلسفه اسلامی این مدعا و مبانی آن نقد کند. در مجموع، از سه جهت به این ادعا پاسخ داده شده که نشان دهنده استحکام مبانی فلسفه اسلامی در پاسخ گویی به چالش های پیش روست. از این پژوهش به دست می آید که توسط برهان «امکان و وجوب» که در فلسفه اسلامی تقریر و تکامل یافته است، می توان به بسیاری شبهاتی از این قبیل پاسخ داد. همچنین روشن می شود که آگاهی از علل مادی پدیده ها و ارائه تبیین های علمی از پیدایش جهان، به معنای عدم نیازمندی آنها به خداوند نیست.
    References: 
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1363، المبدأ و المعاد، تهران، مؤسسة مطالعات اسلامي.
    • ـــــ ، 1381، الإشارات و التنبيهات، قم، بوستان کتاب.
    • ابن‌ميمون، موسي، 1972م، دلالة الحائرين، تحقيق يوسف اتاي، قاهره، مکتبة الثقافة ‌الدينيه.
    • اشعري، ابوالحسن، 1400ق، مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين، چ سوم، ويسبادن ـ آلمان، فرانس اشتاينر.
    • اهرامی، هومن، 1391، طراح بزرگ، تهران، شهر.
    • ايجي، ميرسيدشريف، 1325ق، شرح المواقف، قم، شريف الرضي.
    • تفتازاني، سعد‌الدين، 1409ق، شرح المقاصد، قم، شريف الرضي.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1386، رحيق مختوم، چ سوم، قم، اسراء.
    • جويني، عبدالملک، 1420ق، الشامل في اصول ‌الدين، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، 1413ق، کشف المراد في شرح تجريد الإعتقاد، تعليقه حسن حسن‌زاده آملي، قم، مؤسسة النشر الاسلامي.
    • سبزواری، ملاهادي، 1369، شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق حسن حسن‌زاده آملی، تهران، ناب.
    • صدرالمتألهين، 1360، الشواهد الربوبية في المناهج السلوکيه، مشهد، مرکز الجامعي لنشر.
    • ـــــ ، 1981م، الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دار الإحياء التراث.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1388، نهاية الحکمه، قم، جامعة مدرسين.
    • طوسي، نصير‌الدين، 1407ق، تجريد الإعتقاد، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    • کشوری، عیسی، 1392، استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت، تهران، سیب سبز.
    • لنوکس، جان‌ کارسون، 1391، هاوکینگ در محضر خدا؛ به‌راستي اين نظم از آن کيست؟، ترجمة ابوالفضل حقیری ‌قزوینی، تهران، علم.
    • محمدرضايي، محمد، 1390، «نقد و بررسي ديدگاه پروفسور هاوکينگ در باب رابطه جهان و خدا»، کلام اسلامي، ش ۷۸، ص ۱۰۰ـ۱۱۰.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1389، خدا‌شناسي (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن ۱)، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391، آموزش فلسفه، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مطهري، مرتضي، 1389، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • هاوکينگ، استيفن و لئونارد ملودينو، 1391، طرح بزرگ، ترجمة سارا ايزديار و علي هاديان، چ دوم، تهران، مازيار.
    • Baez, John, 2004, "This Week's Finds in Mathematical Physics (Week 207)", University of California, Riverside, math. ucr. edu/home/baez/week207.html.
    • BBC, 2014, "The Hawking Paradox",
    • www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/hawking_prog_summary.shtm.
    • Hawking, Estephan & Roger,Penrose, 1996, The Nature Of Space And Time, New Jersey-Princeton, Princeton University Press.
    • Hawking, Estephan, 1988, A Brief History of Time, London, Bantam Press.
    • Pazameta, Zoran, 2000, "The Laws of Nature", Skeptical Inquirer magazin, V. 24, N. 5, p. 50-52.
    • Penrose, Roger, 2010, "The Grand Design", Financial Times, FT.com/Books/Non-Fiction-The Grand Design.
    • Priest, Eric, 2010, "Stephen Hawking can't use physics to answer why we're here", the guardian, www.theguardian.com/commentisfree/belief.
    • Swartz, Norman, "Laws of Nature", Internet Encyclopedia of Philosopy,
    • www.iep.utm.edu/lawofnat/.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Sajjad, , Mohammad javad.(2025) A Critique of Hawking's Atheistic Results from the "Spontaneous Creation" Theory from the Perspective of Islamic Philosophy. Ma`rifat-e Kalami, 13(1), 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sajjad ; Mohammad javad ."A Critique of Hawking's Atheistic Results from the "Spontaneous Creation" Theory from the Perspective of Islamic Philosophy". Ma`rifat-e Kalami, 13, 1, 2025, 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , M.(2025) 'A Critique of Hawking's Atheistic Results from the "Spontaneous Creation" Theory from the Perspective of Islamic Philosophy', Ma`rifat-e Kalami, 13(1), pp. 7-24

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , M. A Critique of Hawking's Atheistic Results from the "Spontaneous Creation" Theory from the Perspective of Islamic Philosophy. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(1): 7-24