Pages:
65-80
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
Abstract:
One of the inevitable ideas of Avicennism and one of the outcomes of the philosophical system of the Peripatetic school is the belief that the realization of "God’s knowledge of the other things (ma siva Allah)" is through the occurrence of the forms of the acquired knowledge on the Divine essence. This research aims to investigate Molla Sadra’s comments on Ibn Sina's view regarding the occurrence of scientific forms in the Divine essence for the realization of the “Divine knowledge of the other things”. Using two methods of description and analysis, this study presents a precise report of the Avicennism theory of the "Divine knowledge of the other beings", based on a systematic understanding of Avicenna's philosophy; then analyzes this theory, considering Sadra's points, and also studies the preferred theory of Molla Sadra. This research is done based on library data. According to the principles of Avicennism, it is not possible to come up with any idea in which we can talk about the union of two realities. According to his epistemological geometry, Avicenna has no choice but to accept the existential distinction between the Divine essence and the prior knowledge. Rejecting the criticisms of previous scholars on this theory, Molla Sadra puts forward different considerations, sometimes as basic criticisms and sometimes as structural criticisms. I can definitively say: the difference between Molla Sadra and Ibn Sina's views - Ibn Sina's belief in the occurrence and Molla Sadra’s belief in the identicality – is due to their different philosophical geometry.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی انتقادی دیدگاه ابنسینا دربارهی رابطه ذات الهی و علم به ماسوا با تکیه بر آراء صدرالمتألهین
Abstract:
اعتقاد به تحقق «علم الهی به ماسوا» از طریق عروض صورت های علمی حصولی بر ذات الهی، ایده ناگزیر حکمای سینوی و برخاسته از منظومه فلسفی حکمت مشاء است. هدف این پژوهش بررسی ملاحظات صدرالمتألهین نسبت به دیدگاه ابن سینا در خصوص عروض صورت های علمی بر ذات الهی برای تحقق علم الهی به ماسواست. پژوهش حاضر با استفاده از دو روش توصیف و تحلیل به گزارش دقیقی از نظریه سینوی «علم الهی به ماسوا»، متکی بر درک منظومه ای از فلسفه ابن سینا می پردازد و سپس با استفاده از ملاحظات صدرایی، به تحلیل آن نظریه و نظریه برگزیده صدرالمتألهین اهتمام می ورزد. این تحقیق همچنین مبتنی بر داده های کتابخانهای انجام گرفته است. اصولاً طبق مبانی سینوی، امکان باریابی به هیچ ایده ای که در آن بتوان سخن از اتحاد دو واقعیت مطرح کرد، ممکن نیست. ابن سینا طبق هندسه معرفتی خویش چاره ای جز پذیرش تمایز وجودی ذات الهی و علم پیشین ندارد. صدرالمتألهین ضمن ابطال انتقادات حکمای پیشین بر این نظریه، ملاحظات متفاوتی را گاه به عنوان انتقادات مبنایی و گاه به صورت انتقادات بنایی طرح می کند. قاطعانه می توان گفت: تمایز نگرش صدرایی و سینوی در اعتقاد ابن سینا به عروض و اعتقاد صدرالمتألهین به عینیت، به تفاوت هندسه فلسفی آن دو برمی گردد.
References:
- ابنسينا، حسينبن عبدالله، 1371، المباحثات، قم، بيدار.
- ـــــ ، 1375، الإشارات و التنبيهات، در: شرح الإشارات و التنبيهات، قم، البلاغه.
- ـــــ ، 1379، النجاة، مقدمه و تصحيح محمدتقى دانشپژوه، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
- ـــــ ، 1973، التعليقات، تحقيق عبدالرحمن بدوي، مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
- ـــــ ، بيتا، الهيات شفاء، قم، بيدار.
- بغدادي، ابوالبرکات، 1373، المعتبر فی الحکمة، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
- سهروردی، شهابالدين، 1373، حکمة الاشراق، تصحيح و مقدمه هانری کربن، چ دوم، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگی.
- صدرالمتألهين، 1360، الشواهد الربوبيه فی المناهج السلوکيه، تصحيح و تعليق سيدجلالالدين آشتياني، مشهد، المرکز الجامعی للنشر.
- ـــــ ، 1363الف، المشاعر، تصحيح هانری کربن، تهران، کتابخانة طهوري.
- ـــــ ، 1363ب، مفاتيح الغيب، مقدمه و تصحيح محمد خواجوي، تهران، مؤسسة تحقيقات فرهنگي.
- ـــــ ، 1366، شرح اصول الکافي، تصحيح محمد خواجوى، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- ـــــ ، 1375، مجموعه رسائل فلسفي، تحقيق و تصحيح حامد ناجی اصفهاني، تهران، حکمت.
- ـــــ ، 1380، المبدأ و المعاد، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- ـــــ ، 1422ق، شرح الهداية الأثيرية، تصحيح محمدمصطفی فولادکار، بيروت، مؤسسة التاريخ العربی.
- ـــــ ، 1981، الحکمة المتعالية فی الاسفار الاربعة العقلية، ط. الثالثه، بيروت، دار احياء التراث.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1416ق، نهاية الحكمة، چ سيزدهم، قم، جامعة مدرسين.
- طوسى، نصيرالدين، 1405ق، تلخيص المحصل المعرف نقدالمحصل، بيروت، دارالاضواء.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghaffari Qarabagh, Seyyed ahmad.(2025) A Critical Examination of Ibn Sina's View on the Relationship between the Divine Nature and His Knowledge of the Other Things, Based on the Opinions of Molla Sadra. Ma`rifat-e Kalami, 13(1), 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed ahmad Ghaffari Qarabagh."A Critical Examination of Ibn Sina's View on the Relationship between the Divine Nature and His Knowledge of the Other Things, Based on the Opinions of Molla Sadra". Ma`rifat-e Kalami, 13, 1, 2025, 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghaffari Qarabagh, S.(2025) 'A Critical Examination of Ibn Sina's View on the Relationship between the Divine Nature and His Knowledge of the Other Things, Based on the Opinions of Molla Sadra', Ma`rifat-e Kalami, 13(1), pp. 65-80
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ghaffari Qarabagh, S. A Critical Examination of Ibn Sina's View on the Relationship between the Divine Nature and His Knowledge of the Other Things, Based on the Opinions of Molla Sadra. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(1): 65-80