طرفداران نظریة اختیار انسان به شبهة معروف «ناسازگاری علم ازلی الهی با اختیار» پاسخ های نقضی و حلی داده اند. یکی از پاسخ های حلی، پاسخ مبتنی بر قاعدة «تابعیت علم از معلوم» است. مفاد قاعدة مذکور این است که علم تابع معلوم است و نمی تواند تأثیری در وجوب یا امتناع فعل داشته باشد. سریان این قاعده به علم خداوند، مورد انکار عده ای قرار گرفته است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته، بعد از گزارش و تبیین پاسخ یادشده، دیدگاه های مختلف در تمامیت یا عدم تمامیت این راه حل را بررسی کرده و نشان داده است که منشأ مخالفت با راه حل مذکور، انکار ورود قاعدة تابعیت علم از معلوم در «علم فعلی» است، که علم پیشین الهی هم از همین سنخ است؛ اما از دو راه می توان از این پاسخ دفاع کرد: متعلق علم پیشین را معلوم خارجی ندانیم یا اینکه عمومیت قاعدة تابعیت و عدم تأثیرگذاری علم بر معلوم را مسلم بدانیم و به علم پیشین الهی هم تسرّی دهیم.
سلیمانی بهبهانی، عبدالرحیم.(1401) معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهة «علم پیشین الهی و اختیار انسان». دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(2)، 25-40
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی."معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهة «علم پیشین الهی و اختیار انسان»". دو فصلنامه معرفت کلامی، 13، 2، 1401، 25-40
سلیمانی بهبهانی، عبدالرحیم.(1401) 'معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهة «علم پیشین الهی و اختیار انسان»'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(2), pp. 25-40
سلیمانی بهبهانی، عبدالرحیم. معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهة «علم پیشین الهی و اختیار انسان». معرفت کلامی، 13, 1401؛ 13(2): 25-40