معرفت کلامی، سال چهاردهم، شماره اول، پیاپی 30، بهار و تابستان 1402، صفحات 195-210

    بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محسن ایزدی / دانشیار گروه معارف دانشگاه قم / m.izadi@qom.ac.ir
    ✍️ وحید فرهادی / دانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم / vahidfarhadi6776@gmail.com
    مهدی احمدی یگانه / سطح 4 حوزة  علمیة قم / ahmadimahdi@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از ادله نقلی که برخی به آن استناد کرده و بر اساس معتقدند عذاب جهنم، حتی برای کفار معاند هم ابدی نیست، روایتی است که با نام «روایت جرجیر» مشهور است. این گروه معتقدند: با روییدن گیاهی به نام «جرجیر» (شاهی) در جهنم عذاب از جهنمیان برداشته می شود. در مقابل این دیدگاه، موافقان جاودانگی عذاب جهنم، روایات مذکور را توجیه می کنند و به جاودانگی کفار معاند در جهنم اعتقاد دارند. در منابع روایی، روایات جرجیر به دو بخش قابل تقسیم است: بخش اول، روایاتی است که قائلان بر عدم خلود، آنها را در کتاب های خود ذکر کرده اند، اما عین الفاظ آن در منابع روایی وجود ندارد. بخش دوم، روایاتی است که در کتب معتبر حدیثی ذکر شده است. با توجه به تعارضی که در ظاهر روایات این باب دیده می شود، درباره جمع یا طرح این روایات، سه دیدگاه مطرح است: 1. انکار روایات جرجیر؛ 2. اثبات و جمع روایات؛ 3. تفصیل (بین معاد مثالی و معاد جسمانی). با توجه به تعارض آشکاری که در بین روایات باب جرجیر دیده می شود و طبق قاعده اصولی باب تعارض و عدم ترجیح برخی از روایات متعارض بر برخی دیگر، نتیجه این قاعده تساقط روایات این باب است. علاوه بر آن استناد به اخبار آحاد در اصول دین و مسائل مربوط به آن، قابل پذیرش نیست. این نوشتار با روش تحلیلی ـ توصیفی دیدگاه های ناظر به حدیث جرجیر را نقد و بررسی کرده و راه درست برای اثبات یا انکار جاودانگی عذاب جهنم را تمسک به ادله عقلی و نقلی دیگر دانسته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    A Review of "Jarjir Narration " about the Negation of Immortality in Hell
    Abstract: 
    One of the narrative pieces of evidence that some have cited and based on which they believe that the punishment of hell is not eternal, even for unbelievers, is a narration known as "Jarjir Narration". This group believes that by growing a plant called "Jarjir" (Arugula) in hell, the torment will be removed from the people of hell. In contrast to this point of view, those who support the eternal punishment of hell justify the mentioned narrations and believe in the immortality of obstinate disbelievers in hell. In the narrative sources, the narrations of Jarjir can be divided into two parts: the first part is the narrations that those who say about the absence of immortality have mentioned in their books, but the same wording does not exist in the narration sources. The second part is the narrations mentioned in authentic hadith books. Regarding the conflict that can be seen in the appearance of the narrations of this chapter, there are three points of view regarding the acceptance or rejection of these narrations: 1. Denial of Jarjir's narrations; 2. Acceptance of narrations; 3. Details (between ideal resurrection and physical resurrection). Considering the obvious conflict that can be seen between the narrations of Jarjir chapter and according to the rules of conflicting chapter and the non-priority of some conflicting narrations over others, the result of this rule is the fall of the narrations of this chapter. In addition, it is not acceptable to refer to a single news in the principles of religion and its related issues. Using the analytical-descriptive method, this article has criticized the viewpoints regarding Jarjir's Hadith and considered the right way to prove or deny the eternity of hell's torment is to rely on other rational and narrative evidences
    References: 
    References: 
    • ابن حیون، نعمان‌بن محمد، 1385ق، دعائم الاسلام، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.
    • ابن‌سينا، حسين‌‌بن عبدالله، 2005م، القانون في الطب، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • ابن‌شهرآشوب، محمد‌بن علي، 1369ق، متشابه القرآن و مختلفه، قم، بيدار.
    • ابن‌عربي، محيي‌الدين، بي‌تا، الفتوحات المکيه، بيروت، دارالصادر.
    • ابن‌فارس، احمد‌بن زكريا، 1404ق، معجم مقاييس اللغة، تحقيق محمد عبدالسلام هارون، قم، مکتب الاعلام الاسلامي.
    • ابن‌منظور، محمد‌بن مکرم، بي‌تا، لسان العرب، بيروت، دار الفکر.
    • ابوحيان، محمد‌بن يوسف، 1420ق، البحر المحيط في التفسير، تحقيق صدقي محمد جميل، لبنان، دار الفکر.
    • احمدي يگانه، مهدي، 1401، جاودانگي عذاب کافر معاند در اديان ابراهيمي، قم، فصل جوان.
    • آخوند خراساني، محمدکاظم‌، 1409ق، کفاية الاصول، قم، آل‌البيت.
    • انصاري، مرتضي، 1419ق، فرائد الاصول، قم، مجمع الفکر الاسلامي.
    • برقي، احمد‌بن محمد، 1371ق، المحاسن، قم، دارالکتب الاسلاميه.
    • بستانی، فواد افرام، 1375، فرهنگ ابجدی، تهران، ناشر اسلامی.
    • تفتازاني، سعدالدين، 1409ق، شرح المقاصد، قم، شريف الرضي.
    • جامي، عبدالرحمن، 1851م، نفحات الانس، تحقيق ويليام ناسوليس و مولوي غلام عيسي و مولوي عبدالحميد، کلکته، مطبع هليسي.
    • جيلي، عبدالكريم، 2004م، شرح مشكلات الفتوحات المكية لابن‌عربي (المناظر الإلهيه)، تحقيق عاصم ابراهيم الکيالي الحسيني الشاذلي الدرقاوي، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • حرعاملي، محمد‌بن حسن، 1409ق، تفصيل وسائل الشيعه التحصيل مسائل الشريعه، قم، مؤسسة آل‌البيت.
    • حسن‌زاده آملي، حسن، 1378، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، 1417ق، خلاصة الاقوال في معرفة الرجال، قم، الفقاهه.
    • ـــــ ، 1433ق، كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، قم، مؤسسة النشر الاسلامي.
    • خوارزمي، حسين، 1379، شرح فصوص الحکم، قم، بوستان کتاب.
    • خوئي، ميرزاحبيب‌الله، 1400ق، منهاج البراعة في شرح نهج البلاغه، ترجمة حسن حسن‌زاده و محمدباقر کمره‌اي، تهران، مکتبةالاسلام.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالعلم.
    • زبيدي، محمدمرتضي، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، بيروت، دارالفکر.
    • سبحاني، جعفر، 1438ق، اصول الحديث و احکامه في علم الدرايه، قم، مؤسسة امام صادق.
    • سيوطي، عبدالرحمن، 1391، البهجة المرضيه في شرح الألفية، قم، دارالحکم.
    • شبر، سيدعبدالله، بي‌تا، حق اليقين في معرفة أصول الدين، تهران، الاعلمي.
    • شرتوتي، سعيد، 1403ق، اقرب الموارد، قم، کتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • صاحب‌بن عباد، اسماعيل‌بن عباد، 1414ق، المحيط في اللغة، تحقيق محمدحسين آل‌ياسين، بيروت، عالم الکتب.
    • صادقي تهراني، محمد، بي‌تا، تفسير موضوعي قرآن كريم، در: sadeghitehrani.com
    • صافي گلپايگاني، لطف‌الله، 1422ق، منتخب الاثر في الامام ثاني عشر، قم، مکتب آيت‌الله لطف‌الله صافي گلپايگاني.
    • صدرالمتألهين، 1981م، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار احياء التراث.
    • صفي‌پور، عبدالرحيم، 1393، منتهي الارب، تهران، دانشگاه تهران.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين،1390ق، الميزان في تفسير القرآن الکريم، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • طريحي، فخرالدين، 1375، مجمع البحرين، تحقيق احمد حسيني اشکوري، تهران، مرتضوي.
    • طوسي، محمد‌بن حسن، 1413ق، رجال الطوسي، قم، شريف الرضي.
    • ـــــ ، 1417ق، الفهرست، قم، الفقاهه.
    • ـــــ ، بي‌تا ـ الف، رجال طوسي، بي‌جا، کتابخانه مدرسه فقاهت.
    • ـــــ ، بي‌تا ـ ب، الاقتصاد الاهادي الي طريق الرشاد، بي‌جا، کتابخانه مدرسه فقاهت.
    • طوسی، محمدبن محمد، 1405ق، تلخیص المحصل، بیروت، دار الاضواء.
    • عارفي شيرداغي، محمداسحاق، 1398، روش‌شناسي معارف ديني، مشهد، دانشگاه رضوي.
    • عاملي، حسن‌بن زين‌الدين، 1011ق، معالم الدين و ملاذ المجتهدين، بي‌جا، مؤسسة الفقه للطباعة والنشر.
    • ـــــ ، 1362، منتقي الجمان في الاحاديث الصحاح و الحسان، قم، جامعة مدرسين.
    • عسكري، ابوهلال حسن‌بن عبد‌الله، 1400ق، الفروق في اللغة، بيروت، دار الآفاق الجديده.
    • علم‌الهدي، علي‌بن حسين (سيد مرتضي)، 1405ق، رسائل الشريف المرتضي، تحقيق سيدمهدي رجايي، قم، دارالکتاب الکريم.
    • فخررازي، محمد‌بن عمر، 1420ق، التفسير الکبير (مفاتيح الغيب)، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • ـــــ ، 1986م، الأربعين في أصول الدين‌، قاهره‌، مكتبة الكليات الازهريه.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، 1409ق، كتاب العين، قم، هجرت.
    • فیض کاشانی، ملامحسن، 1415ق، تفسیر الصافی، تهران، مکتبة الصدر.
    • ـــــ ، 1418ق، علم اليقين في اصول الدين، قم، بيدار.
    • قدردان قراملكي، محمدحسن، 1394، جهنم چرا؟، قم، بوستان کتاب.
    • قمي مشهدي، محمد‌بن محمدرضا، 1368، تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، تحقيق حسين درگاهي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • قمي، ميرزاابولقاسم، 1363، قوانين الاصول، تهران، علميه اسلاميه.
    • قيصري، داوود‌بن محمود، 1375، شرح فصوص الحكم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • كاشاني، عبدالرزاق، 1370، شرح فصوص الحكم، قم، بيدار.
    • كشى، محمد‌بن عمر، بي‌تا، الرجال، کربلا، مؤسسة الاعلمي.
    • كليني، محمد‌بن يعقوب، 1369، الكافي، ترجمة سيدجواد مصطفوي، تهران، کتابفروشي علميه اسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، تحقيق جمعي از محققان، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
    • محدث نوري، ميرزاحسين، 1319ق، المستدرک علي وسائل الشيعه، طهران، بي‌‌نا.
    • مصطفوي، حسن، 1368، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، قم، بي‌نا.
    • ـــــ ، 1385، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، قم، اعتماد.
    • مطهري، مرتضي، 1376، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
    • معتزلي، عبدالجبار، 1422ق، شرح اصول الخمسه، بيروت، دار احياء التراث العربي.
    • معلوف، لوئيس، 1380، المنجد، بي‌جا، ذوي القربي.
    • مفيد، محمد‌بن محمدبن نعمان، 1413ق ـ الف، تصحيح اعتقادات الاماميه، قم، المؤتمر العالمي لافيه شيخ المفيد.
    • ـــــ ، 1413ق ـ ب، مختصر التذکره باصول الفقه، قم، المؤتمر العالمي لافيه شيخ المفيد.
    • ـــــ ، 1413ق ـ ج، مصنفات شيخ المفيد، قم، مکتب الاعلام الاسلامي.
    • ـــــ ، 1414ق، اوائل المقالات في المذاهب و المختارات، تحقيق ابراهيم انصاري، بيروت، دارالمفيد.
    • ميري، محمدمهدي، 1398، «بررسي سندي و دلالي روايت جرجير و نقد برداشت‌هاي نادرست»، حديث و انديشه، ش 28، ص 129ـ142.
    • نجاشي، احمد‌بن علي، 1365ق، رجال نجاشي، قم، جامعة مدرسين.
    • نکونام، محمدرضا، 1393، خلود دوزخ و عذاب جاويد، تهران، صبح فردا.
    • هاشمي شاهرودي، سيدمحمود، 1387، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل‌بيت، قم، مؤسسة دائرة‌المعارف فقه اسلامى.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن، فرهادی، وحید، احمدی یگانه، مهدی.(1402) بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم. دو فصلنامه معرفت کلامی، 14(1)، 195-210

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محسن ایزدی؛ وحید فرهادی؛ مهدی احمدی یگانه."بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم". دو فصلنامه معرفت کلامی، 14، 1، 1402، 195-210

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن، فرهادی، وحید، احمدی یگانه، مهدی.(1402) 'بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 14(1), pp. 195-210

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ایزدی، محسن، فرهادی، وحید، احمدی یگانه، مهدی. بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم. معرفت کلامی، 14, 1402؛ 14(1): 195-210