معرفت کلامی، سال چهاردهم، شماره اول، پیاپی 30، بهار و تابستان 1402، صفحات 57-76

    ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    آفرین قائمی / دکترای معارف اسلامی، گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) / vqaimi@gmail.com
    چکیده: 
    «برهان تمانع» برهانی است که با الهام از قرآن، به ویژه آیة «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» (انبیاء: 21) مطرح و با تقریرهای گوناگون ارائه، و توحید در خالقیت و ربوبیت، اعم از ربوبیت تکوینی و تشریعی با آن اثبات می شود. «برهان تمانع» به فرض اختلاف آلهه متعدد اختصاص ندارد و فرض توافق آلهه در خلق و تدبیر و حتی تباین کلی دو واجب را نیز شامل می شود. ازاین رو برهان را براساس تعدد قدرت ها و اراده های متوافق و تمانع اراده ها و قدرت ها تبیین نموده اند. توالی فاسد فرض دو واجب در برخی از تقریرها عدم تکون عالم، و در برخی ناهماهنگی موجودات، و در برخی لزوم ترکب ذاتین مفروضین، و در برخی فروض، تضاد یا تناقض است. هدف این پژوهش که با روش کتابخانه ای تهیه و به روش تحلیلی ـ تبیینی ارائه شده، بررسی فروض گوناگون و تقریرها و اشکالات مطرح شده درباره «برهان تمانع» و میزان کاربری آن در اثبات ابعاد گوناگون توحید ذاتی و افعالی است. حاصل اینکه یکی از پیش فرض های قطعی این برهان وحدت عالم و از اهمّ مبانی دفع شبهات و شقوق آن، «صرف الوجود و بسیط الحقیقه بودن واجب» است. با این بیان می توان از این برهان، «توحید ذانی» را نیز نتیجه گرفت؛ زیرا صفات و افعال واجب، جلوه و تجلی ذاتیات اوست.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی، آفرین.(1402) ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها. دو فصلنامه معرفت کلامی، 14(1)، 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    آفرین قائمی."ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها". دو فصلنامه معرفت کلامی، 14، 1، 1402، 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی، آفرین.(1402) 'ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 14(1), pp. 57-76

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    قائمی، آفرین. ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها. معرفت کلامی، 14, 1402؛ 14(1): 57-76