معرفت کلامی، سال اول، شماره دوم، پیاپی 2، تابستان 1389، صفحات 5-

    چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمد جعفری / *دانشیار - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mjafari125@yahoo.com
    چکیده: 
    همواره بحث از چیستی وحی از منظرهای گوناگون بحثی جذاب بوده است. در این میان، جسارت حکیمان در ورود به این عرصه و دست اندازی به فهم ابعاد و اضلاعِ وحی ستودنی است. فلاسفه، با طرح این بحث، گام مؤثّری در راه تلفیق دین و فلسفه و تحلیل فلسفی آموزه های دینی برداشتند. ملّاصدرا وحی را نوری می داند که طوری ورای طور سایر مدرَکات دارد. وی فاعل وحی را خدا و البته حامل آن را نبی می داند که افزون بر کمال سه قوّة عاقله، متخیّله، و حاسّه، از جانب خدا نیز مأموریت یافته است و از رهگذرِ وحدت با عقل فعّال، به درک معارف ملکوت می رسد. وحی در اندیشة وی، گزاره ای و زبانی بوده که از طریق تنزّل در مراتب وجودی عالم و انشای نفسانیِ نبی، رقم خورده و دارای مراتب عقلانی، مثالی، و حسّی می گردد. مهم ترین دستاورد این مقاله آن است که زبانی بودن وحی در نظریه ملّاصدرا، سازوکار لازم را می یابد. در نگاه نهایی، می توان ادّعا نمود که پاره های مثبتِ نظریة وحی فلسفی می تواند در تکمیل و غنای وحی شناسی قرآنی، به ویژه در مباحثی همچون تمثّل و دیداری و شنیداری شدن وحی، ما را مدد رساند و عدم اعتنا به این دیدگاه، چالش های جدّیِ فرارویِ وحی را بی پاسخ می گذارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال اول، شماره دوم، تابستان 1389، ص 5 ـ 34

    چیستی وحی از دیدگاه ملّا صدرا

    محمّد جعفری*

    چکیده

    همواره بحث از چیستی وحی از منظرهای گوناگون بحثی جذاب بوده است. در این میان، جسارت حکیمان در ورود به این عرصه و دست اندازی به فهم ابعاد و اضلاعِ وحی ستودنی است. فلاسفه، با طرح این بحث، گام مؤثّری در راه تلفیق دین و فلسفه و تحلیل فلسفی آموزه های دینی برداشتند. ملّاصدرا وحی را نوری می داند که طوری ورای طور سایر مدرَکات دارد. وی فاعل وحی را خدا و البته حامل آن را نبی می داند که افزون بر کمال سه قوّة عاقله، متخیّله، و حاسّه، از جانب خدا نیز مأموریت یافته است و از رهگذرِ وحدت با عقل فعّال، به درک معارف ملکوت می رسد. وحی در اندیشة وی، گزاره ای و زبانی بوده که از طریق تنزّل در مراتب وجودی عالم و انشای نفسانیِ نبی، رقم خورده و دارای مراتب عقلانی، مثالی، و حسّی می گردد.

    مهم ترین دستاورد این مقاله آن است که زبانی بودن وحی در نظریه ملّاصدرا، سازوکار لازم را می یابد. در نگاه نهایی، می توان ادّعا نمود که پاره های مثبتِ نظریة وحی فلسفی می تواند در تکمیل و غنای وحی شناسی قرآنی، به ویژه در مباحثی همچون تمثّل و دیداری و شنیداری شدن وحی، ما را مدد رساند و عدم اعتنا به این دیدگاه، چالش های جدّیِ فرارویِ وحی را بی پاسخ می گذارد.

    کلیدواژه ها: وحی، الهام، قوّة متخیّله، عقل فعّال، قوّة عاقله، عوالم، عقول، تمثّل.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد.(1389) چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا. دو فصلنامه معرفت کلامی، 1(2)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد جعفری."چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا". دو فصلنامه معرفت کلامی، 1، 2، 1389، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد.(1389) 'چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 1(2), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفری، محمد. چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا. معرفت کلامی، 1, 1389؛ 1(2): 5-