تاریخ دریافت: 1403/02/10
تاریخ پذیرش: 1403/04/12
چکیده:
توحید به معنی اعتقاد به یگانگی خدا و شریک قائل نشدن برای او، اساس همه ادیان الهی است. روشنفکرانی که با رویکرد متداول غرب معاصر به بازخوانی دین پرداخته¬اند، دین را از حقیقت خود خارج کرده و به امری این¬جهانی، مادی و اومانیستی تحریف نموده¬اند. یکی از این شخصیت¬ها حسن حنفی روشنفکر معاصر مصری است. پژوهش حاضر، به بررسی و نقد دیدگاه او در موضوع توحید می¬پردازد؛ با مراجعه به آثار حنفی، به خصوص کتاب «من العقیده الی الثوره» که در صدد قرائت مدرن از مباحث کلامی است، همه اصول دین حتی با قرائت اهل سنت، را به چالش می¬کشد. در رویکرد او توحید نه بعنوان ذاتی حقیقی و بی¬نهایت از کمال هستی، بلکه باید به امر انسانی و در پرتو شرایط اجتماعی، تاریخی و فرهنگی معاصر بازخوانی شود و تفسیری متناسب با نیازهای دنیای امروز از آن ارائه گردد. او الهیات را وارونه انسانیات می¬داند که در قرائت جدید باید از وجه الهیاتی به چهره انسانی و این¬جهانی تغییر یابد. قرائت او هیچ تناسبی با هیچیک از ادیان الهی در باب توحید ندارد بلکه به نفی توحید و لوازم آن بازمی¬گردد. این مقاله تلاش می¬کند با مراجعه به اندیشه¬های او در کتاب مذکور، به نقد و بررسی آن بپردازد.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صدیقی، سیده سمیه، آقاجانی، نصرالله، میانجی، نسرین.(1403) رویکرد انتقادی به قرائت مادی، پدیدارشناختی و اومانیستی حسن حنفی از توحید. دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(1)، - https://doi.org/10.22034/kalami.2024.5001110
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیده سمیه صدیقی؛ نصرالله آقاجانی؛ نسرین میانجی."رویکرد انتقادی به قرائت مادی، پدیدارشناختی و اومانیستی حسن حنفی از توحید". دو فصلنامه معرفت کلامی، 15، 1، 1403، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صدیقی، سیده سمیه، آقاجانی، نصرالله، میانجی، نسرین.(1403) 'رویکرد انتقادی به قرائت مادی، پدیدارشناختی و اومانیستی حسن حنفی از توحید'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
صدیقی، سیده سمیه، آقاجانی، نصرالله، میانجی، نسرین. رویکرد انتقادی به قرائت مادی، پدیدارشناختی و اومانیستی حسن حنفی از توحید. معرفت کلامی، 15, 1403؛ 15(1): -