تاریخ دریافت: 1404/04/07
تاریخ پذیرش: 1404/05/25
چکیده:
دیدگاه عموم اندیشمندان اسلامی بر آن است که قرآن کلام خداوند است که با همین الفاظ بر پیامبر(ص) نازل شده است. عبدالکریم سروش در مقابل بر آن است که قرآن توصیف مشاهدات خود پیامبر(ص) در رؤیایی ویژه است. پذیرش یا نفی این ادعا می تواند در نگاه ما به قرآن و سهم الوهیت و بشریتی که به آن نسبت می دهیم بسیار مؤثر باشد. فرضیه سروش را از جنبه های مختلف حدیثی، تاریخی، فلسفی و پدیدارشناختی می توان بررسی کرد. یک دسته از داده هایی که در قضاوت میان این دو دیدگاه دارای اهمیت و تعیین¬کنندگی است، داده های درون متنی قرآن از منظر آرایش متکلم، مخاطب و غایب بودن سوژه های مختلف در این کتاب است. سروش معتقد است این دسته از داده ها به سود فرضیه اوست. در این نوشتار نشان داده می شود که این داده ها اتفاقاً تضعیف کننده این فرضیه و تقویت کننده دیدگاه رایج است.
Article data in English (انگلیسی)
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1403) تنوع خطابات قرآنی، به سود رؤیاانگاری وحی یا علیه آن؟. دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(2)، - https://doi.org/10.22034/kalami.2025.5002236
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ابوالفضل ساجدی؛ حامد ساجدی."تنوع خطابات قرآنی، به سود رؤیاانگاری وحی یا علیه آن؟". دو فصلنامه معرفت کلامی، 15، 2، 1403، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1403) 'تنوع خطابات قرآنی، به سود رؤیاانگاری وحی یا علیه آن؟'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 15(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد. تنوع خطابات قرآنی، به سود رؤیاانگاری وحی یا علیه آن؟. معرفت کلامی، 15, 1403؛ 15(2): -