صفحهها:
95-119
تاریخ دریافت: 1392/12/06
تاریخ پذیرش: 1393/05/14
چکیده:
شر در قرون اخير به صورت منطقي و قرينه¬اي(عليه وجود خدا) مطرح و به منزلهی نقدي بر آموزههاي ديني مطرح شده است. فيلسوفان و متکلمان راه¬حلهاي متنوعي ارائه داده¬اند که از جمله پاسخها، پاسخ هيک (فيلسوف و متکلم مسيحي) است که تئوديسهی پرورش روح است و نيز پاسخ علامه طباطبايي که قايل به عدمي بودن شر شده، آن را لازمهی عالم مادي و اختيار انسان ميداند. اين دو نظريهی عدل باور با وجود نقاط اشتراک، داراي تفاوتهاي بنياديناند. در مقايسه و تطبيق دو نظريه، ابعاد مسئله روشنتر ميشود و راهحل جديدي بهدست ميآيد. لذا مقالهی حاضر به بررسي و تطبيق اين راهحلها ميپردازد.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
A Comparison between John Hick and Allame Tabatabaii’s Solutions for the Problem of Evil
Abstract:
In recent centuries, the issue of evil has been logically and contextually discussed against the existence of God and criticisms have been leveled to religious teachings. Philosophers and theologians suggest different solutions among which are Hick, the idea of theodicy of spiritual cultivation proposed by a Christian philosopher and theologian and Allame Tabatabaii’s belief that evil is not-existent and has to do with the material world and man’s free will. Despite having some similarities, these two views about justice have fundamental differences. This paper makes a comparison between these two views, sheds light on the different aspects of this question and provides a new solution
References:
- صدرالمتألهين، 1387، المبدأ و المعاد، مقدمه استاد سيد جلال الدين آشتياني، چ چهارم، قم، بوستان کتاب.
- ـــــ، 1981م، اسفار، چ سوم، بيروت، داراحياء التراث.
- ـــــ، 1381، المشاعر، ترجمه و شرح بديعالملک ميرزا عماد الدوله، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
- ـــــ، 1382، الحاشيه علي الهيات الشفاء، شرح و تعليقه صدرا بر الهيات شفاء، تصحيح نجف قلي حبيبي، تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا.
- طباطبايي، سيدمحمد حسين، 1362، نهايه الحکمه، قم، مؤسسه نشر اسلامي.
- ـــــ، بيتا، تفسير الميزان، ترجمه سيدمحمد باقر موسوي همداني، تهران، محمدي.
- ـــــ، 1387، اصول فلسفه و روش رئاليسم، (مجموعه آثار)، چ دوازدهم، قم/تهران، صدرا.
- مطهري، مرتضي، 1387، اصول فلسفه و روش رئاليسم، (مجموعه آثار)، چ دوازدهم، قم/تهران، صدرا.
- ـــــ، 1386، عدل الهي، چ بيست و هشتم، قم/تهران، صدرا.
- نصري، عبدالله، 1363، سيماي انسان کامل از ديدگاه مکاتب، تهران، جهاد دانشگاهي علامه طباطبايي.
- Hick, John, 2010, Evil and The God of love, macmilan, palgrave
- _____ , 1990, philosophy of Religion, fourth Edition, New Jersey, Prentice-Hall.
- _____ , 1976, Death and Eternal life, pelgrave macmillan.
- _____ , 1971, Arguments for The Existence of God, New York, Herder & Herder.
- _____ , 1989, an Interpre tation of Religion, London, Macmillan.
- Hume, David, 1989, Dialogues concerning Natural Religion, New York, Prometheus Books.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
وحیدی، معصومه، دهباشی، مهدی، شانظری، جعفر.(1392) مقایسهی راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی. دو فصلنامه معرفت کلامی، 4(2)، 95-119
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
معصومه وحیدی؛ مهدی دهباشی؛ جعفر شانظری."مقایسهی راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی". دو فصلنامه معرفت کلامی، 4، 2، 1392، 95-119
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
وحیدی، معصومه، دهباشی، مهدی، شانظری، جعفر.(1392) 'مقایسهی راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 4(2), pp. 95-119
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
وحیدی، معصومه، دهباشی، مهدی، شانظری، جعفر. مقایسهی راهحل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی. معرفت کلامی، 4, 1392؛ 4(2): 95-119