معرفت کلامی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 14، بهار و تابستان 1394، صفحات 31-

    رؤیاانگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ابوالفضل ساجدی / *استاد - گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / sajedi@qabas.net
    حامد ساجدی / *دکتری - فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران پردیس فارابی / sajedi2@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از فرضیاتی که به تازگی برخی نویسندگان مطرح کرده اند، رؤیاانگاری وحی قرآنی و جای گزین کردن «تفسیر قران» با «تعبیر قرآن» است. در این فرضیه وحی مصداقی از رؤیا شمرده می شود و درنتیجه فهم محتوای آن تنها با خواب گزاری میسر است. به ادعای دکتر عبدالکریم سروش این فرضیه از شواهد درون متنی و تاریخی کافی برخوردار است. مقاله پیش رو به بررسی و نقد ادله و شواهد این فرضیه می پردازد و با نگاهی پدیدارشناختی، مراجعه به خود وحی و حالات و سخنان دریافت کننده وحی و نزدیک ترین افراد به وی را معیاری برای قضاوت در این  باره قرار می دهد. این نوشتار، ادلة وی برای نفی ارتباط کلامی بین خالق و مخلوق در وحی را کانون مناقشه قرار می دهد و در ادامه شواهد تحقق وحی در حالت بیداری را ارائه می کند. در خاتمه بحث اثبات می شود که وحی حتی اگر در رؤیا هم باشد، نیاز به تعبیر و خواب گزاری ندارد. در این نوشتار روش مطالعه، کتابخانه ای و روش تحقیق، تحلیلی نقدی است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره اول، پیاپی 14، بهار و تابستان 1394

    ابوالفضل ساجدی / دانشیار گروه کلام مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                   sajedi@qabas.net

    حامد ساجدی / دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تفسیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه                             sajedi2@gmail.com

    دریافت: 30/10/1393  ـ پذیرش: 4/4/1394

    چکیده

    یکی از فرضیاتی که به تازگی برخی نویسندگان مطرح کرده اند، رؤیاانگاری وحی قرآنی و جای گزین کردن «تفسیر قران» با «تعبیر قرآن» است. در این فرضیه وحی مصداقی از رؤیا شمرده می شود و درنتیجه فهم محتوای آن تنها با خواب گزاری میسر است. به ادعای دکتر عبدالکریم سروش این فرضیه از شواهد درون متنی و تاریخی کافی برخوردار است. مقاله پیش رو به بررسی و نقد ادله و شواهد این فرضیه می پردازد و با نگاهی پدیدارشناختی، مراجعه به خود وحی و حالات و سخنان دریافت کننده وحی و نزدیک ترین افراد به وی را معیاری برای قضاوت در این  باره قرار می دهد. این نوشتار، ادلة وی برای نفی ارتباط کلامی بین خالق و مخلوق در وحی را کانون مناقشه قرار می دهد و در ادامه شواهد تحقق وحی در حالت بیداری را ارائه می کند. در خاتمه بحث اثبات می شود که وحی حتی اگر در رؤیا هم باشد، نیاز به تعبیر و خواب گزاری ندارد. در این نوشتار روش مطالعه، کتابخانه ای و روش تحقیق، تحلیلی نقدی است.

    کلیدواژه ها: کلام خدا، وحی قرآنی،  رؤیا، تعبیر، عبدالکریم سروش.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1394) رؤیاانگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش. دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(1)، 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوالفضل ساجدی؛ حامد ساجدی."رؤیاانگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش". دو فصلنامه معرفت کلامی، 6، 1، 1394، 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد.(1394) 'رؤیاانگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(1), pp. 31-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساجدی، ابوالفضل، ساجدی، حامد. رؤیاانگاری وحی؛ نقدی بر آرای دکتر سروش. معرفت کلامی، 6, 1394؛ 6(1): 31-