معرفت کلامی، سال ششم، شماره دوم، پیاپی 15، پاییز و زمستان 1394، صفحات 49-

    چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد مصطفائی / *استادیار - وزارت علوم و تحقیقات فناوری / mohammadmostafaee58@yahoo.com
    چکیده: 
    یکی از آموزه های دینی مسلمانان عالم ذر است. ازآنجاکه تعمیق فهم عقاید دینی به منظور قوت بخشی به ایمان و نیز توانمندسازی در مقابل شبهات ضروری است، با بررسی آرای مختلف اندیشمندان مسلمان به این بحث پرداخته شده است. متفکران مسلمان این بحث را از برخی آیات قرآن و نیز روایات وارده اخذ کرده اند. در عالم ذر، انسان به ربوبیت خدا و عبودیت خود شهادت داده است. دربارة کیفیت این عالم بحث های فراوانی در گرفت و نظرات مختلفی نیز ارائه شده است. در مجموع هفت نظریه احصا شده که عبارت اند از: حجت بودن ظاهر روایات و روا نداشتن هر گونه تأویل در آن، قول به قدم ارواح بدون بدن، اختصاص عالم ذر به گروهی خاص از انسان ها نه همة آنها، مجاز و تمثیل بودن آیات و روایات وارده، تفسیر این عالم به اخذ پیمان با بیان واقع از طریق وحی و عقل، قول به شیئیت ماهیات و ثبوت معدومات، و تفسیری باطن گرایانه از معنای آیات و روایات مربوط به عالم ذر. بسیاری از این نظرات و اقوال با مشکلاتی همراه اند که به راحتی قابل حل نیستند؛ اما از میان آنها قوی ترین نظر تفسیری است که باطن گرایان بیان داشته اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال ششم، شماره دوم، پیاپی 15، پاییز و زمستان 1394

    محمد مصطفائی / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)    hekmat_senah@yahoo.com

    یحیی کبیر / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران (پردیس فارابی)                                       kabir@ut.ac.ir

    دریافت: 10/2/94 - پذیرش: 16/7/94

    چکیده

    یکی از آموزه های دینی مسلمانان عالم ذر است. ازآنجاکه تعمیق فهم عقاید دینی به منظور قوت بخشی به ایمان و نیز توانمندسازی در مقابل شبهات ضروری است، با بررسی آرای مختلف اندیشمندان مسلمان به این بحث پرداخته شده است. متفکران مسلمان این بحث را از برخی آیات قرآن و نیز روایات وارده اخذ کرده اند. در عالم ذر، انسان به ربوبیت خدا و عبودیت خود شهادت داده است. دربارة کیفیت این عالم بحث های فراوانی در گرفت و نظرات مختلفی نیز ارائه شده است. در مجموع هفت نظریه احصا شده که عبارت اند از: حجت بودن ظاهر روایات و روا نداشتن هر گونه تأویل در آن، قول به قدم ارواح بدون بدن، اختصاص عالم ذر به گروهی خاص از انسان ها نه همة آنها، مجاز و تمثیل بودن آیات و روایات وارده، تفسیر این عالم به اخذ پیمان با بیان واقع از طریق وحی و عقل، قول به شیئیت ماهیات و ثبوت معدومات، و تفسیری باطن گرایانه از معنای آیات و روایات مربوط به عالم ذر. بسیاری از این نظرات و اقوال با مشکلاتی همراه اند که به راحتی قابل حل نیستند؛ اما از میان آنها قوی ترین نظر تفسیری است که باطن گرایان بیان داشته اند.

    کلیدواژه ها: عالم ذر، عالم میثاق، عهد الست، فطرت، علم حضوری.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کبیر، یحیی، مصطفائی، محمد.(1394) چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن. دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(2)، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    یحیی کبیر؛ محمد مصطفائی."چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن". دو فصلنامه معرفت کلامی، 6، 2، 1394، 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کبیر، یحیی، مصطفائی، محمد.(1394) 'چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 6(2), pp. 49-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کبیر، یحیی، مصطفائی، محمد. چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن. معرفت کلامی، 6, 1394؛ 6(2): 49-