چگونگی عالم ذر با بررسی و نقد نظریات مربوط به آن
Article data in English (انگلیسی)
سال ششم، شماره دوم، پیاپی 15، پاییز و زمستان 1394
محمد مصطفائی / دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران (پردیس فارابی) hekmat_senah@yahoo.com
یحیی کبیر / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران (پردیس فارابی) kabir@ut.ac.ir
دریافت: 10/2/94 - پذیرش: 16/7/94
چکیده
یکی از آموزه های دینی مسلمانان عالم ذر است. ازآنجاکه تعمیق فهم عقاید دینی به منظور قوت بخشی به ایمان و نیز توانمندسازی در مقابل شبهات ضروری است، با بررسی آرای مختلف اندیشمندان مسلمان به این بحث پرداخته شده است. متفکران مسلمان این بحث را از برخی آیات قرآن و نیز روایات وارده اخذ کرده اند. در عالم ذر، انسان به ربوبیت خدا و عبودیت خود شهادت داده است. دربارة کیفیت این عالم بحث های فراوانی در گرفت و نظرات مختلفی نیز ارائه شده است. در مجموع هفت نظریه احصا شده که عبارت اند از: حجت بودن ظاهر روایات و روا نداشتن هر گونه تأویل در آن، قول به قدم ارواح بدون بدن، اختصاص عالم ذر به گروهی خاص از انسان ها نه همة آنها، مجاز و تمثیل بودن آیات و روایات وارده، تفسیر این عالم به اخذ پیمان با بیان واقع از طریق وحی و عقل، قول به شیئیت ماهیات و ثبوت معدومات، و تفسیری باطن گرایانه از معنای آیات و روایات مربوط به عالم ذر. بسیاری از این نظرات و اقوال با مشکلاتی همراه اند که به راحتی قابل حل نیستند؛ اما از میان آنها قوی ترین نظر تفسیری است که باطن گرایان بیان داشته اند.
کلیدواژه ها: عالم ذر، عالم میثاق، عهد الست، فطرت، علم حضوری.