معرفت کلامی، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1395، صفحات 25-

    بازتعریف مفهوم نظم

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فرح رامین / *دانشیار - فلسفه تطبیقی-دانشگاه قم / f.ramin@qom.ac.ir
    چکیده: 
    برهان نظم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان بوده است. با وجود تقارب محتوای این برهان با مضامین وحی، در ماهیت، مبادی، مقدمات و نتایج آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد و پاسخ به چیستی مفهوم نظم، تعیین مصادیق نظم در جهان طبیعت، چرایی نظم و چگونگی دلالت نظم بر وجود ناظم هوشمند همواره دغدغه پژوهشگران در حوزه کلام جدید است.                                این مقاله در پی آن است که به واکاوی مفهوم و اقسام نظم بپردازد، زیرا بسیاری از اختلاف ها و تشتت آرا در باب برهان نظم (برای اثبات وجود خدا)، ناشی از ابهام در مبادی تصوری آن است. نظم مفهومی قیاسی و معقول ثانی فلسفی است که به سه عنصر داشتن اجزا، هماهنگی و هدفداری متکی است. هر کدام از این عناصر شرط لازم (و نه شرط کافی) برای حصول این مفهوم هستند. مفهوم نظم با ملاک های متعدد به اقسام گوناگون تقسیم می شود. محققان معتقدند برخی از اقسام در این برهان کارایی ندارند. در این نوشتار، سعی بر آن است که به بررسی و نقد این دیدگاه ها بپردازیم.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 16، بهار و تابستان 1395

    فرح رامین/ دانشیار گروه فلسفة دانشگاه قم                                                                  farah.ramin@yahoo.com

    دریافت: 26/10/1394 - پذیرش: 19/04/1395

    چکیده

    برهان نظم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان بوده است. با وجود تقارب محتوای این برهان با مضامین وحی، در ماهیت، مبادی، مقدمات و نتایج آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد و پاسخ به چیستی مفهوم نظم، تعیین مصادیق نظم در جهان طبیعت، چرایی نظم و چگونگی دلالت نظم بر وجود ناظم هوشمند همواره دغدغه پژوهشگران در حوزه کلام جدید است.                               
    این مقاله در پی آن است که به واکاوی مفهوم و اقسام نظم بپردازد، زیرا بسیاری از اختلاف ها و تشتت آرا در باب برهان نظم (برای اثبات وجود خدا)، ناشی از ابهام در مبادی تصوری آن است. نظم مفهومی قیاسی و معقول ثانی فلسفی است که به سه عنصر داشتن اجزا، هماهنگی و هدفداری متکی است. هر کدام از این عناصر شرط لازم (و نه شرط کافی) برای حصول این مفهوم هستند. مفهوم نظم با ملاک های متعدد به اقسام گوناگون تقسیم می شود. محققان معتقدند برخی از اقسام در این برهان کارایی ندارند. در این نوشتار، سعی بر آن است که به بررسی و نقد این دیدگاه ها بپردازیم.

    کلیدواژه ها: مفهوم نظم، نظم غایی، نظم علّی، نظم زیبایی شناختی.

     

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح.(1395) بازتعریف مفهوم نظم. دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(1)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فرح رامین."بازتعریف مفهوم نظم". دو فصلنامه معرفت کلامی، 7، 1، 1395، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح.(1395) 'بازتعریف مفهوم نظم'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(1), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رامین، فرح. بازتعریف مفهوم نظم. معرفت کلامی، 7, 1395؛ 7(1): 25-