معرفت کلامی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395، صفحات 53-

    نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمد عابدی / *دانشیار - گروه فلسفه دانشگاه قم
    چکیده: 
    عارف کامل، حضرت علامه میرزامحمد علی شاه آبادی که از نوادر دوران و نوابغ زمان است و حقیقتاً ایشان را باید مفسر جدی فطرتِ قرآنی دانست، با نظریۀ فطرت خود، مبنای وثیقی در تبیین ارتباط میان کتاب تکوین (انسان) و کتاب تدوین (قرآن) بنا نهاد. اینکه تمام دین با همۀ اصول و فروعش و با فقه و اخلاق و اعتقادیاتش ریشه در فطرت بشری داشته باشد، می تواند از نظریۀ فطرت علامه شاه آبادی قابل اصطیاد باشد. لذا در این مقاله به تبیین نظریۀ فطرت ایشان پرداخته و کوشیده ایم که فطری بودن تمام ارکان و اجزای دین (توحید، معاد، نبوت و امامت، اخلاق و احکام) را مبتنی بر نظریۀ فطرت آیت الله شاه آبادی مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به اثبات برسانیم. همچنین به برخی از نتایج حاصل از این نظریه در حوزه های گوناگون دین و اخلاق، از جمله استفاده ای که می توان از آن در اثبات «خالی نبودن زمین از حجت حق» کرد، اشاره شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395

    مهدی دیناروند / کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق دانشگاه قم mahdi.dinarvand@chmail.ir

    احمد عابدی / دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه قم

    دریافت: 25/02/1395 ـ پذیرش: 18/07/1395

    چکیده

    عارف کامل، حضرت علامه میرزامحمد علی شاه آبادی که از نوادر دوران و نوابغ زمان است و حقیقتاً ایشان را باید مفسر جدی فطرتِ قرآنی دانست، با نظریۀ فطرت خود، مبنای وثیقی در تبیین ارتباط میان کتاب تکوین (انسان) و کتاب تدوین (قرآن) بنا نهاد. اینکه تمام دین با همۀ اصول و فروعش و با فقه و اخلاق و اعتقادیاتش ریشه در فطرت بشری داشته باشد، می تواند از نظریۀ فطرت علامه شاه آبادی قابل اصطیاد باشد. لذا در این مقاله به تبیین نظریۀ فطرت ایشان پرداخته و کوشیده ایم که فطری بودن تمام ارکان و اجزای دین (توحید، معاد، نبوت و امامت، اخلاق و احکام) را مبتنی بر نظریۀ فطرت آیت الله شاه آبادی مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به اثبات برسانیم. همچنین به برخی از نتایج حاصل از این نظریه در حوزه های گوناگون دین و اخلاق، از جمله استفاده ای که می توان از آن در اثبات «خالی نبودن زمین از حجت حق» کرد، اشاره شده است.

    کلیدواژه ها: فطرت، توحید، معاد، ولایت، اخلاق، عشق.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیناروند، مهدی، عابدی، احمد.(1395) نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن. دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2)، 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی دیناروند؛ احمد عابدی."نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن". دو فصلنامه معرفت کلامی، 7، 2، 1395، 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیناروند، مهدی، عابدی، احمد.(1395) 'نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2), pp. 53-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دیناروند، مهدی، عابدی، احمد. نظریۀ فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی و کارکردهای کلامی ـ اخلاقی آن. معرفت کلامی، 7, 1395؛ 7(2): 53-