معرفت کلامی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395، صفحات 149-

    واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    علی افضلی / *دانشیار - گروه کلام، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران / ali_m_afzali@yahoo.com
    مرجان درستی مطلق / *دانشجوی دکتری
    چکیده: 
    یکی از مباحث معرفتی دقیق در حوزة الهیات، هدف خداوند از خلقت جهان است متکلمان اسلامی، هدف خداوند از آفرینش عالم را رساندن جود به خلق می دانند. فلاسفه معتقدند ازآنجاکه خداوند واجد همة کمالات و علت تامه خلقت است و معلول از آن لامحاله تخلف نمی کند، فیض رسانی و صدور وجود و خلق نظام احسن از ناحیة خداوند واجب است. از منظر عارفان، آفرینش بر پایة عشق خداوند به شناخته شدن انجام پذیرفته است و مجموعه هستی، تجلیات ذات پروردگار هستند که وجودی غیر از وجود حق تعالی ندارند. خداوند عاشق کمالات بی نهایت خود بود؛ لذا در قالب پدیده های مختلف عالم تجلی کرد تا از دیدن جمال خود در آینة فعل خویش که همان جهان خلقت است، لذت ببرد و هدفی برای آفرینش در ماورای ذات بی همانندش وجود ندارد. در این نوشتار، از میان همه نظرات، به روش کتابخانه ای، به بررسی پاسخ پرسش اصلی دربارة دیدگاه عرفا در این زمینه پرداخته شد و با طرح پرسش ها و ایراداتی بر آن و تبعات پذیرش این نگرش، مشخص شد که مطلب نیازمند بازنگری و رجوع به تعالیم قرآن کریم و روایات حضرات معصومین است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395

    مرجان درستی مطلق / دانشجوی دکترای کلام دانشگاه علوم قرآن و حدیث شهر ری      abd.dorosty@gmail.com

    علی افضلی / دانشیار گروه کلام موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

    دریافت: 30/05/1395 ـ پذیرش: 06/10/1395

    چکیده

    یکی از مباحث معرفتی دقیق در حوزة الهیات، هدف خداوند از خلقت جهان است متکلمان اسلامی، هدف خداوند از آفرینش عالم را رساندن جود به خلق می دانند. فلاسفه معتقدند ازآنجاکه خداوند واجد همة کمالات و علت تامه خلقت است و معلول از آن لامحاله تخلف نمی کند، فیض رسانی و صدور وجود و خلق نظام احسن از ناحیة خداوند واجب است. از منظر عارفان، آفرینش بر پایة عشق خداوند به شناخته شدن انجام پذیرفته است و مجموعه هستی، تجلیات ذات پروردگار هستند که وجودی غیر از وجود حق تعالی ندارند. خداوند عاشق کمالات بی نهایت خود بود؛ لذا در قالب پدیده های مختلف عالم تجلی کرد تا از دیدن جمال خود در آینة فعل خویش که همان جهان خلقت است، لذت ببرد و هدفی برای آفرینش در ماورای ذات بی همانندش وجود ندارد. در این نوشتار، از میان همه نظرات، به روش کتابخانه ای، به بررسی پاسخ پرسش اصلی دربارة دیدگاه عرفا در این زمینه پرداخته شد و با طرح پرسش ها و ایراداتی بر آن و تبعات پذیرش این نگرش، مشخص شد که مطلب نیازمند بازنگری و رجوع به تعالیم قرآن کریم و روایات حضرات معصومین است.

    کلیدواژه ها: عرفان، هدف خلقت، تجلی، ظهور، حب.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    افضلی، علی، درستی مطلق، مرجان.(1395) واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش. دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2)، 149-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علی افضلی؛ مرجان درستی مطلق."واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش". دو فصلنامه معرفت کلامی، 7، 2، 1395، 149-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    افضلی، علی، درستی مطلق، مرجان.(1395) 'واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2), pp. 149-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    افضلی، علی، درستی مطلق، مرجان. واکاوی و نقد ادلة عرفا دربارة هدف آفرینش. معرفت کلامی، 7, 1395؛ 7(2): 149-