معرفت کلامی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395، صفحات 171-

    تبیین فلسفی آموزة «عدل» در اندیشۀ کلامی صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد بیدهندی / *دانشیار - دانشگاه اصفهان / m.bid@theo.ui.ac.ir
    مهدی گنجور / *مربی - حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان / ganjvar78@gmail.com
    مجید صادقی حسن آبادی / *استادیار - گروه فلسفه دانشگاه اصفهان / majd@ltr.ui.ac.ir
    چکیده: 
    آموزة «عدل الهی»، یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و فیلسوفان شرق و غرب بوده است. تحقیقات گسترده عدل پژوهان، از دغدغه و اهتمام جدی صاحبان اندیشه به این مسئله حکایت دارد؛ از افلاطون و ارسطو در یونان باستان گرفته تا فارابی و ابن سینا و فیلسوفان مسلمان و سپس تا عصر حاضر، هر یک به نحوی با موضوع عدالت درگیر بوده و بخشی از آثار فلسفی خود را به آن اختصاص داده اند. در این میان، نگرش فلسفی صدرالمتألهین به مسئلة عدل الهی، کمتر مورد عنایت پژوهشگران واقع شده است. نظر به این ضرورت و خلأ پژوهشی، نوشتار حاضر به سبک مسئله محور و با مراجعه به منابع معتبر و کاوش در آثار فلسفی و تفسیری صدرالمتألهین، ضمن تحلیل ماهیت و جایگاه عدل در اندیشة وی، سه ساحت از عدل الهی (عدل تکوینی، تشریعی و جزایی) را (که تلویحاً و به نحو پراکنده در مواضع مختلف از آثار وی مورد اشارت قرارگرفته) استنباط و تبیین کرده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1395

    مهدی گنجور / استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان ganjvar78@gmail.com

    مجید صادقی حسن آبادی / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان

    محمد بیدهندی / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان

    فروغ السادات رحیم پور / دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان

    دریافت: 02/06/1395 ـ پذیرش: 11/10/1395

    چکیده

    آموزة «عدل الهی»، یکی از مباحث مهم کلامی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و فیلسوفان شرق و غرب بوده است. تحقیقات گسترده عدل پژوهان، از دغدغه و اهتمام جدی صاحبان اندیشه به این مسئله حکایت دارد؛ از افلاطون و ارسطو در یونان باستان گرفته تا فارابی و ابن سینا و فیلسوفان مسلمان و سپس تا عصر حاضر، هر یک به نحوی با موضوع عدالت درگیر بوده و بخشی از آثار فلسفی خود را به آن اختصاص داده اند. در این میان، نگرش فلسفی صدرالمتألهین به مسئلة عدل الهی، کمتر مورد عنایت پژوهشگران واقع شده است. نظر به این ضرورت و خلأ پژوهشی، نوشتار حاضر به سبک مسئله محور و با مراجعه به منابع معتبر و کاوش در آثار فلسفی و تفسیری صدرالمتألهین، ضمن تحلیل ماهیت و جایگاه عدل در اندیشة وی، سه ساحت از عدل الهی (عدل تکوینی، تشریعی و جزایی) را (که تلویحاً و به نحو پراکنده در مواضع مختلف از آثار وی مورد اشارت قرارگرفته) استنباط و تبیین کرده است.

    کلیدواژه ها: صدرالمتألهین، عدل الهی، اصالت وجود، حرکت جوهری، کتاب تکوین، کتاب تدوین، کتاب نفس.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیدهندی، محمد، گنجور، مهدی، صادقی حسن آبادی، مجید.(1395) تبیین فلسفی آموزة «عدل» در اندیشۀ کلامی صدرالمتألهین. دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2)، 171-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد بیدهندی؛ مهدی گنجور؛ مجید صادقی حسن آبادی."تبیین فلسفی آموزة «عدل» در اندیشۀ کلامی صدرالمتألهین". دو فصلنامه معرفت کلامی، 7، 2، 1395، 171-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیدهندی، محمد، گنجور، مهدی، صادقی حسن آبادی، مجید.(1395) 'تبیین فلسفی آموزة «عدل» در اندیشۀ کلامی صدرالمتألهین'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 7(2), pp. 171-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بیدهندی، محمد، گنجور، مهدی، صادقی حسن آبادی، مجید. تبیین فلسفی آموزة «عدل» در اندیشۀ کلامی صدرالمتألهین. معرفت کلامی، 7, 1395؛ 7(2): 171-