معرفت کلامی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396، صفحات 23-

    رابطه‌ی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدمصطفی میرباباپور / *دکتری - فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / MirbabaPoor@Gmail.com
    یوسف دانشورنیلو / *استادیار - گروه فلسفة دین و کلام، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / yousef.daneshvar@gmail.com
    چکیده: 
    رابطة علم و دین از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوین پلانیتگا مباحث مهمی را در این باره مطرح کرده است. او در این زمینه دو دیدگاه دارد و در هر دو معتقد است که رابطة علم و دین در مواردی به دلیل اصل طبیعت گرایی روش شناختی در علم، به تعارض کشیده می شود. او در دیدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستین می گوید علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی یافته های علمی با باورهای دینی متعارض اند و این تعارض واقعی و جدی است و هریک از علم و دین، یکدیگر را نقض می کنند و ریشة این تعارض در طبیعت گرایی روش شناختی است؛ اما با این حال در بخش هایی از علم طبیعت گرایی روش شناختی را مجاز می داند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه پلانتینگا را تبیین، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396

    سیدمصطفی میرباباپور / دانشجوی دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره MirbabaPoor@Gmail.com

    یوسف دانشور / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                             yousef.daneshvar@gmail.com

    دریافت: 01/12/1395 ـ پذیرش: 07/05/1396

    چکیده

    رابطة علم و دین از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوین پلانیتگا مباحث مهمی را در این باره مطرح کرده است. او در این زمینه دو دیدگاه دارد و در هر دو معتقد است که رابطة علم و دین در مواردی به دلیل اصل طبیعت گرایی روش شناختی در علم، به تعارض کشیده می شود. او در دیدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستین می گوید علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی یافته های علمی با باورهای دینی متعارض اند و این تعارض واقعی و جدی است و هریک از علم و دین، یکدیگر را نقض می کنند و ریشة این تعارض در طبیعت گرایی روش شناختی است؛ اما با این حال در بخش هایی از علم طبیعت گرایی روش شناختی را مجاز می داند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه پلانتینگا را تبیین، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.

    کلیدواژه ها: علم و دین، طبیعت گرایی روش شناختی، تکامل، آلوین پلانتینگا، دیدگاه اول پلانتینگا.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی، دانشورنیلو، یوسف.(1396) رابطه‌ی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا. دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(1)، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدمصطفی میرباباپور؛ یوسف دانشورنیلو."رابطه‌ی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا". دو فصلنامه معرفت کلامی، 8، 1، 1396، 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی، دانشورنیلو، یوسف.(1396) 'رابطه‌ی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(1), pp. 23-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    میرباباپور، سیدمصطفی، دانشورنیلو، یوسف. رابطه‌ی علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا. معرفت کلامی، 8, 1396؛ 8(1): 23-