معرفت کلامی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396، صفحات 111-

    بداء در نظام فلسفی میرداماد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    حسن رضایی هفتادر / *دانشیار - پردیس فارابی دانشگاه تهران / Hrezaii@ut.ac.ir
    محمدعلی اسماعیلی / *دانشجوی دکتری - فلسفه جامعه المصطفی العالمیه / mali.esm91@yahoo.com
    رحمان عشریه / *استادیار - دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم / oshryeh@quran.ac.ir
    چکیده: 
    مسئلة بداء جزء مسائل مهم در حوزه ارتباط حادث با قدیم بوده و پرسش اصلی این است که با توجه به امتناع تغیر در ذات و علم ذاتی الهی، حقیقت بداء و کیفیت وقوع محو و اثبات چگونه قابل تبیین است؟ و آیا اسناد بداء به خدا، حقیقی است یا مجازی؟ در نظام فلسفی میرداماد، تبیین جامعی نسبت به آموزة بداء ارائه شده است. در اندیشة وی، بداء در حوزة امور تکوینی بوده و بیانگر محدودیت زمان افاضه از جانب علت است. قلمرو وقوع بداء، عالم ماده است و عالم دهر و سرمد، مبرا از بداء هستند. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین بداء در نظام فلسفی میرداماد می­پردازد. از مهم ترین یافته های این پژوهش تبیین حقیقت بداء در نظام فلسفی میرداماد و تبیین کیفیت اسناد بداء به خداست. در اندیشه میرداماد، امور تدریجی دو حیث دارند: از یک حیث با عالم دهر نسبت دارند و از حیث دیگر با عالم سیلان و مادی، نسبت دارند و به این اعتبار، تدریجی، غیرقار و متبدل  اند. از حیث اول، به ثابتِ حقِ واجب بالذات مستندند و از حیث دوم، واسطه استناد حوادث زمانی به واجب می باشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره اول، پیاپی 18، بهار و تابستان 1396

    رحمان عشریه / استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم                                                   shryeh@quran.ac.ir

    محمدعلی اسماعیلی / طلبه سطح چهار جامعة المصطفی العالمیه                                          mali.esm91@yahoo.com

    حسن رضایی هفتادر / دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران                                                           Hrezaii@ut.ac.ir

    دریافت: 17/11/1395 ـ پذیرش: 05/05/1396

    چکیده

    مسئلة بداء جزء مسائل مهم در حوزه ارتباط حادث با قدیم بوده و پرسش اصلی این است که با توجه به امتناع تغیر در ذات و علم ذاتی الهی، حقیقت بداء و کیفیت وقوع محو و اثبات چگونه قابل تبیین است؟ و آیا اسناد بداء به خدا، حقیقی است یا مجازی؟ در نظام فلسفی میرداماد، تبیین جامعی نسبت به آموزة بداء ارائه شده است. در اندیشة وی، بداء در حوزة امور تکوینی بوده و بیانگر محدودیت زمان افاضه از جانب علت است. قلمرو وقوع بداء، عالم ماده است و عالم دهر و سرمد، مبرا از بداء هستند. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین بداء در نظام فلسفی میرداماد می­پردازد. از مهم ترین یافته های این پژوهش تبیین حقیقت بداء در نظام فلسفی میرداماد و تبیین کیفیت اسناد بداء به خداست. در اندیشه میرداماد، امور تدریجی دو حیث دارند: از یک حیث با عالم دهر نسبت دارند و از حیث دیگر با عالم سیلان و مادی، نسبت دارند و به این اعتبار، تدریجی، غیرقار و متبدل  اند. از حیث اول، به ثابتِ حقِ واجب بالذات مستندند و از حیث دوم، واسطه استناد حوادث زمانی به واجب می باشند.

    کلیدواژه ها: بداء، نسخ، قضا، قدر، میرداماد.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن، اسماعیلی، محمدعلی، عشریه، رحمان.(1396) بداء در نظام فلسفی میرداماد. دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(1)، 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حسن رضایی هفتادر؛ محمدعلی اسماعیلی؛ رحمان عشریه."بداء در نظام فلسفی میرداماد". دو فصلنامه معرفت کلامی، 8، 1، 1396، 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن، اسماعیلی، محمدعلی، عشریه، رحمان.(1396) 'بداء در نظام فلسفی میرداماد'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(1), pp. 111-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رضایی هفتادر، حسن، اسماعیلی، محمدعلی، عشریه، رحمان. بداء در نظام فلسفی میرداماد. معرفت کلامی، 8, 1396؛ 8(1): 111-