معرفت کلامی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 19، پاییز و زمستان 1396، صفحات 25-

    افضلیت انبیا از منظر قرآن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدحسین فاریاب / *دانشیار - کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.faryab@gmail.com
    سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی / *دانشجوی دکتری - کلام اسلامی مؤسسه / a-kazemi@mihanmail.ir
    چکیده: 
    گرچه مسئله افضلیت امام در کتب کلامی شیعه و اهل سنت به طور مفصل تبیین و بررسی شده، به موضوع افضلیت انبیا کمتر توجه گشته است. در تحقیق حاضر بر آنیم تا با مراجعه به آیات قرآن به روش استنادی – تحلیلی، مسئله لزوم افضلیت انبیا به نحو مطلق را تبیین و بررسی کنیم تا دریابیم آیا از آیات، لزوم و ضرورت برتری پیامبران بر افراد زمان خود (امت خود) به نحو مطلق و در همه ابعاد استفاده می شود یا خیر؟ خداوند سبحان در برخی آیات قرآن تبعیت از برخی انبیا را به نحو مطلق واجب می داند که بالملازمه دلیل بر افضلیت مطلق آنان نیز می باشند و برخی دیگر از آیات موهم وجود نقایصی در عده ای از انبیای الهی است و برخی آیات دیگر به صورت روشن، بر عدم افضلیت آنان به نحو مطلق دلالت دارند و به نظر می رسد مسئله افضلیت انبیا و قلمرو آن با هدف و ضرورت بعثت، رابطه تنگاتنگ دارد. ازاین رو مطابق آیات قرآن، برتری انبیا در حیطه و قلمرو هدایت، امری بایسته است، ولی نسبت به برتری در دیگر ابعاد و جوانب نه‎تنها دلالتی ندارند، بلکه دلیل بر خلاف آنها نیز می باشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 19، پاییز و زمستان 1396

    سیدابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی / دانشجوی دکتری کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                ikazemi219@gmail.com

    محمدحسین فاریاب / استادیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                            m.faryab@gmail.com

    دریافت: 19/1/1396ـ پذیرش: 17/06/1396

    چکیده

    گرچه مسئله افضلیت امام در کتب کلامی شیعه و اهل سنت به طور مفصل تبیین و بررسی شده، به موضوع افضلیت انبیا کمتر توجه گشته است. در تحقیق حاضر بر آنیم تا با مراجعه به آیات قرآن به روش استنادی – تحلیلی، مسئله لزوم افضلیت انبیا به نحو مطلق را تبیین و بررسی کنیم تا دریابیم آیا از آیات، لزوم و ضرورت برتری پیامبران بر افراد زمان خود (امت خود) به نحو مطلق و در همه ابعاد استفاده می شود یا خیر؟ خداوند سبحان در برخی آیات قرآن تبعیت از برخی انبیا را به نحو مطلق واجب می داند که بالملازمه دلیل بر افضلیت مطلق آنان نیز می باشند و برخی دیگر از آیات موهم وجود نقایصی در عده ای از انبیای الهی است و برخی آیات دیگر به صورت روشن، بر عدم افضلیت آنان به نحو مطلق دلالت دارند و به نظر می رسد مسئله افضلیت انبیا و قلمرو آن با هدف و ضرورت بعثت، رابطه تنگاتنگ دارد. ازاین رو مطابق آیات قرآن، برتری انبیا در حیطه و قلمرو هدایت، امری بایسته است، ولی نسبت به برتری در دیگر ابعاد و جوانب نه‎تنها دلالتی ندارند، بلکه دلیل بر خلاف آنها نیز می باشند.

    کلیدواژه ها: افضلیت، نبی، رسول، هدایت، قرآن.


     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاریاب، محمدحسین، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم.(1396) افضلیت انبیا از منظر قرآن. دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(2)، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدحسین فاریاب؛ سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی."افضلیت انبیا از منظر قرآن". دو فصلنامه معرفت کلامی، 8، 2، 1396، 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاریاب، محمدحسین، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم.(1396) 'افضلیت انبیا از منظر قرآن'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(2), pp. 25-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاریاب، محمدحسین، کاظمی شیخ شبانی، سید ابوالقاسم. افضلیت انبیا از منظر قرآن. معرفت کلامی، 8, 1396؛ 8(2): 25-