معرفت کلامی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 19، پاییز و زمستان 1396، صفحات 61-

    تبیین تکامل برزخی بر اساس مبانی فلسفی صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    یحیی نورمحمدی نجف آبادی / *استادیار - گروه معارف اسلامی - دانشگاه ملایر / normohamadi2531@anjomedu.ir
    چکیده: 
    تکامل نفوس انسان ها در برزخ از مسائل مورد تأکید در متون دینی است؛ اما در فلسفه به سبب برخی مبانی، با مشکلاتی روبه روست. صدرالمتألهین صریحاً آن را نفی می کند، اما به نظر می رسد که بتوان بر اساس برخی مبانی فلسفی صدرالمتألهین و با روشی عقلی، تکامل نفوس در برزخ را تبیین و اثبات فلسفی نمود. بر اساس برخی مبانی همچون: نفی هیولای مشائی، نفی کون و فساد در طبیعت، حرکت جوهری، و تعمیم حرکت جوهری و سیلان به همه واقعیاتی که مشمول دگرگونی و تغیرند، می توان نتیجه گرفت که نفس، بلکه تمام واقعیاتی که به دلیل سیلان اشتدادی یا عروض کمالات بر آن واقعیات سیال، دارای تغییر و دگرگونی اند، نه برای حدوث و زوال تدریجی شان، و نه برای عروض حوادث بر آنها نیازمند حلول در هیولا یا تعلق به آن نیستند. بنابراین نفس در کمال پذیری خود نیازی به هیولا ندارد و فقدان ماده و هیولا، سبب نفی تکامل نفس در برزخ نمی شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 19، پاییز و زمستان 1396

     یحیی نورمحمدی / دکتری حکمت متعالیه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره                                          normohamadi2531@anjomedu.ir

    عبدالرسول عبودیت / استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره

    دریافت: 0 18/06/1396ـ پذیرش: 21/11/1396

    چکیده

    تکامل نفوس انسان ها در برزخ از مسائل مورد تأکید در متون دینی است؛ اما در فلسفه به سبب برخی مبانی، با مشکلاتی روبه روست. صدرالمتألهین صریحاً آن را نفی می کند، اما به نظر می رسد که بتوان بر اساس برخی مبانی فلسفی صدرالمتألهین و با روشی عقلی، تکامل نفوس در برزخ را تبیین و اثبات فلسفی نمود. بر اساس برخی مبانی همچون: نفی هیولای مشائی، نفی کون و فساد در طبیعت، حرکت جوهری، و تعمیم حرکت جوهری و سیلان به همه واقعیاتی که مشمول دگرگونی و تغیرند، می توان نتیجه گرفت که نفس، بلکه تمام واقعیاتی که به دلیل سیلان اشتدادی یا عروض کمالات بر آن واقعیات سیال، دارای تغییر و دگرگونی اند، نه برای حدوث و زوال تدریجی شان، و نه برای عروض حوادث بر آنها نیازمند حلول در هیولا یا تعلق به آن نیستند. بنابراین نفس در کمال پذیری خود نیازی به هیولا ندارد و فقدان ماده و هیولا، سبب نفی تکامل نفس در برزخ نمی شود.

    کلیدواژه ها: تکامل، برزخ، ابن سینا، صدرالمتألهین.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول، نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1396) تبیین تکامل برزخی بر اساس مبانی فلسفی صدرالمتألهین. دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(2)، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالرسول عبودیت؛ یحیی نورمحمدی نجف آبادی."تبیین تکامل برزخی بر اساس مبانی فلسفی صدرالمتألهین". دو فصلنامه معرفت کلامی، 8، 2، 1396، 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول، نورمحمدی نجف آبادی، یحیی.(1396) 'تبیین تکامل برزخی بر اساس مبانی فلسفی صدرالمتألهین'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 8(2), pp. 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبودیت، عبدالرسول، نورمحمدی نجف آبادی، یحیی. تبیین تکامل برزخی بر اساس مبانی فلسفی صدرالمتألهین. معرفت کلامی، 8, 1396؛ 8(2): 61-