معرفت کلامی، سال نهم، شماره اول، پیاپی 20، بهار و تابستان 1397، صفحات 37-

    «ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمدحسین شریفی / *استاد - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / sharifi1738@gmail.com
    چکیده: 
    مسئلة حسن و قبح ذاتی، از مسائل بسیار بحث انگیز در تاریخ علوم اسلامی به ویژه علم کلام بوده است. مخالفان و موافقان برداشت های مختلفی از این دیدگاه داشته اند. در یکی از تقریرهای مشهور این دیدگاه، منظور از «ذاتی» در این ترکیب، «ذاتی باب برهان» دانسته شده است. در عین حال، چنین معنایی مورد رد و انکار پاره ای از متکلمان و فیلسوفان معاصر قرار گرفته است. این مقاله، با به کارگیری روش توصیفی دیدگاه های مدافعان و مخالفان را توصیف و سپس با استفاده از روش عقلی و انتقادی به پاسخ نقدهای مخالفان پرداخته و در پایان به این نتیجه رسیده که نقدهای مطرح شده یا ناشی از خلط حسن و قبح فعلی و اخلاقی بوده است و یا معلول سوء برداشت یا عدم دقت در معنای ذاتی باب برهان بوده و یا به سبب پیش فرض های اثبات ناشده ای مثل تفکیک میان مقتضیات عقل عملی و عقل نظری است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره اول، پیاپی 20، بهار و تابستان 1397

    احمدحسین شریفی / دانشیار گروه فلسفه مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره     sharifi1738@yahoo.com
    دریافت: 26/11/96 ـ پذیرش: 19/3/97

    چکیده
    مسئلة حسن و قبح ذاتی، از مسائل بسیار بحث انگیز در تاریخ علوم اسلامی به ویژه علم کلام بوده است. مخالفان و موافقان برداشت های مختلفی از این دیدگاه داشته اند. در یکی از تقریرهای مشهور این دیدگاه، منظور از «ذاتی» در این ترکیب، «ذاتی باب برهان» دانسته شده است. در عین حال، چنین معنایی مورد رد و انکار پاره ای از متکلمان و فیلسوفان معاصر قرار گرفته است. این مقاله، با به کارگیری روش توصیفی دیدگاه های مدافعان و مخالفان را توصیف و سپس با استفاده از روش عقلی و انتقادی به پاسخ نقدهای مخالفان پرداخته و در پایان به این نتیجه رسیده که نقدهای مطرح شده یا ناشی از خلط حسن و قبح فعلی و اخلاقی بوده است و یا معلول سوء برداشت یا عدم دقت در معنای ذاتی باب برهان بوده و یا به سبب پیش فرض های اثبات ناشده ای مثل تفکیک میان مقتضیات عقل عملی و عقل نظری است.
    کلید واژه ها: حسن و قبح ذاتی، ذاتی باب برهان، عقل عملی، حسن فعلی، حسن اخلاقی.


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریفی، احمدحسین.(1397) «ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها. دو فصلنامه معرفت کلامی، 9(1)، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدحسین شریفی."«ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها". دو فصلنامه معرفت کلامی، 9، 1، 1397، 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریفی، احمدحسین.(1397) '«ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 9(1), pp. 37-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شریفی، احمدحسین. «ذاتی باب برهان» بودن حسن و قبح افعال: پاسخ به نقدها. معرفت کلامی، 9, 1397؛ 9(1): 37-