معرفت کلامی، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 21، پاییز و زمستان 1397، صفحات 45-62

    پژوهشی در معنای زمان و مکان در عالم برزخ با توجه به آیات و روایات

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احسان ترکاشوند / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ملایر / torkashvand110@yahoo.com
    سعیده صادقیان منوربناب / کارشناس ارشد فلسفه وكلام اسلامي دانشگاه ملاير / s.sadeghian1366@gmail.com
    چکیده: 
    زمان و مکان یکی از ابعاد موجودات عالم طبیعت است. در اینکه در قیامت زمان و مکان وجود ندارد، هیچ اختلافی بین مفسران و دانشمندان مسلمان نیست؛ همان گونه که در خصوص وجود این دو در عالم طبیعت نیز اختلافی نیست. از آن رو که این دو(زمان و مکان) در آیات قرآن و روایات اهل بیت علیها السلام به نوعی به انسان در عالم برزخ هم نسبت داده شده، این نوشتار با روش «تطبیقی، تحلیلی، انتقادی»، به بررسی آیات و روایاتی که زمان و مکان را به برزخ نسبت داده اند، پرداخته و هدف آن، رفع تعارض بین ادلة عقلی و نقلی در خصوص زمان و مکان است. نفس مجرد انسان در عالم برزخ، فاقد ابعاد زمانی و مکانی است و آنچه را در آیات و روایات در این خصوص گفته شده می توان به یکی از معانی زمان و مکان مثالی، ارتباط با زمان و مکان عالم طبیعت، احاطه و اشراف بر زمان و مکان عالم طبیعی و مانند آن حمل نمود که بین ادلة عقلی و نقلی به نوعی جمع شود و تعارض بدوی آنها برطرف گردد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، صادقیان منوربناب، سعیده.(1397) پژوهشی در معنای زمان و مکان در عالم برزخ با توجه به آیات و روایات. دو فصلنامه معرفت کلامی، 9(2)، 45-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احسان ترکاشوند؛ سعیده صادقیان منوربناب."پژوهشی در معنای زمان و مکان در عالم برزخ با توجه به آیات و روایات". دو فصلنامه معرفت کلامی، 9، 2، 1397، 45-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، صادقیان منوربناب، سعیده.(1397) 'پژوهشی در معنای زمان و مکان در عالم برزخ با توجه به آیات و روایات'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 9(2), pp. 45-62

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ترکاشوند، احسان، صادقیان منوربناب، سعیده. پژوهشی در معنای زمان و مکان در عالم برزخ با توجه به آیات و روایات. معرفت کلامی، 9, 1397؛ 9(2): 45-62