معرفت کلامی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1398، صفحات 21-36

    بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عبدالکریم بهجت پور / دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي / m.tamhid@chmail.ir
    ✍️ محمد میثم حقگو / دکتري مباني نظري اسلام، دانشگاه معارف اسلامي / haghgoo@WHC.IR
    چکیده: 
    متکلمان امامیه با توجه به جایگاه ویژة مبحث «توحید»، همواره با عنایت خاصی به این بحث پرداخته اند. گستردگی مباحث توحید، و چالش مستمر امامیه با اندیشه های دینی و فرقه ای رقیب، موجب شده است تا موقعیت طرح این بحث و شیوة ساختاربندی آن از اهمیت بسزایی برخوردار گردد. هدف دانش کلام در دو ساحت «آموزش» و «دفاع از معتقدات» خلاصه می شود. در این دو ساحت، خوش ساخت بودن مطالب به لحاظ جامعیت، مانعیت و رعایت ضوابط منطقی تقسیم، جایگاه ویژه ای دارد. بدین لحاظ، در این مقاله با روش «کتابخانه ای» و «تحلیلی»، ساختار شمار قابل توجهی از آثار کلامی امامیه، در دو بخش «ثبوتی یا سلبی بودن توحید» و «مراتب توحید» بررسی شده است. در نتیجة این تحقیق، روشن می شود که اصطلاح «توحید» دارای چند معنای متفاوت بوده است؛ ساختار مباحث توحیدی، همواره در حال تطور و تکامل بوده و ساختارهای متنوعی ارائه شده است. در این ساختارها، گاه برخی مراتب توحید مغفول واقع شده و گاه مقتضیات منطقی تقسیم رعایت نشده است. در ساختار پیشنهادی، تلاش شده است تا ضمن توجه به مراتب توحید، سازمان منطقی نیز رعایت شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهجت پور، عبدالکریم، حقگو، محمد میثم.(1398) بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه. دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1)، 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالکریم بهجت پور؛ محمد میثم حقگو."بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه". دو فصلنامه معرفت کلامی، 10، 1، 1398، 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهجت پور، عبدالکریم، حقگو، محمد میثم.(1398) 'بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1), pp. 21-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بهجت پور، عبدالکریم، حقگو، محمد میثم. بازشناسی ساختار مباحث توحید در کلام امامیه. معرفت کلامی، 10, 1398؛ 10(1): 21-36