معرفت کلامی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1398، صفحات 67-77

    ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان»

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    احمد شه گلی / استادیار موسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران / shahgoliahmad@gmail.com
    چکیده: 
      نظام عالم ماده جزئی از نظام احسن است و خلقت آن افضل و احسن مایمکن است. وجود شرور اقلّی لازمة این عالم است. انسان به عنوان جزئی از این نظام، ساختار خلقت او احسن و اشرف است. آیا لازمة غلبة خیرات بر شرور در عالم ماده، غلبة خیرات بر شرور در انسان ها نیز هست؟ به عبارت دیگر، همان گونه که در عالم ماده خیر اکثری بر شر اقلی غلبه دارد، آیا در انسان ها نیز ضرورتاً باید خیرات اکثری و شرور اقلی باشد؟ برخی از حکمای اسلامی، مانند ابن سینا و صدرالمتألهین معتقدند: علاوه بر غلبة خیرات بر شرور در عالم ماده، در عالم انسانی نیز خیرات اکثری، و شرور اقلی هستند. در این پژوهش، ابتدا به تبیین دیدگاه مذکور پرداخته، سپس این ادعا مورد مناقشه قرار گرفته است. مطابق دیدگاه برگزیده، در عالم انسانی، بر خلاف موجودات عالم طبیعت، تحقق شر اکثری ممکن است (امکان عام). ضرورت وجود خیر اکثری و شر اقلی مربوط به عالم طبیعت و نیز ساختار خلقت انسان است. ولی در عالم انسانی به سبب اختیار و ارادة انسان، اکثری بودن خیر و اقلی بودن شر، ضرورت ندارد. انسان ها با اختیار خود، می توانند افعال و اعمالی انجام دهند که شر در آنها اکثری و خیر اقلی باشد. 
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شه گلی، احمد.(1398) ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان». دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1)، 67-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد شه گلی."ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان»". دو فصلنامه معرفت کلامی، 10، 1، 1398، 67-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شه گلی، احمد.(1398) 'ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان»'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1), pp. 67-77

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    شه گلی، احمد. ارزیابی دیدگاه « فقدان شرّ اکثری در انسان». معرفت کلامی، 10, 1398؛ 10(1): 67-77