معصومان به اقتضای حکمت و مراعات سطح فهم مخاطب، بعضی از واقعیات را از مخاطبان مخفی می کردند. «اخفای واقع» از دو جهت به واقع نمایی گفتار معصومان آسیب می زند: 1- اگر «اخفای واقع» حکیمانه است، می توان ادعا کرد: واقعیت بالکل با آنچه بیان گردیده، متفاوت است و به خاطر ناتوانی از فهم، ارائه نشده است. برخی از شقوق این فرض مستلزم کذب کلی قرآن و گزاره های عقلی است، پس این احتمال مردود است. 2- احتمال دارد با کنار هم قرار دادن «نگفته ها» و «گفته ها»، برداشت کنونی ما از واقعیت، کاملاً تغییر کند و گفته های معصومان دیگر واقع نما نباشد. هرچند برخی برای پاسخ به جهت 2 با پیش فرض اینکه «نگفته ها» در طول «گفته ها» است، به اصول حکمت متعالیه و عدم بخل خداوند تمسک جسته اند، اما اولاً، این پاسخ کامل نیست. ثانیاً، جهت 2 تنها واقع نمایی گفته های در هم تنیدۀ معصومان را مخدوش می کند، نه همۀ گفته ها را. ثالثاً، حتی در معارف در هم تنیده، با «لابشرط» کردن گزاره ها، واقع نمایی حداقلی گفته ها حفظ می شود. رابعاً، مصادیق اخفای واقع غالباً دربارۀ ولایت تکوینی، شئون امام ومانند آن است که کف و سقف آن معین شده است.
مقیمی اردکانی، حمیدرضا، یوسفیان، حسن.(1398) نقد و بررسی مسئلۀ «اخفای واقع از سوی اولیای دین و تأثیر آن بر واقعنمایی گفتار اعتقادی معصومان علیهم السلام». دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1)، 115-131
حمیدرضا مقیمی اردکانی؛ حسن یوسفیان."نقد و بررسی مسئلۀ «اخفای واقع از سوی اولیای دین و تأثیر آن بر واقعنمایی گفتار اعتقادی معصومان علیهم السلام»". دو فصلنامه معرفت کلامی، 10، 1، 1398، 115-131
مقیمی اردکانی، حمیدرضا، یوسفیان، حسن.(1398) 'نقد و بررسی مسئلۀ «اخفای واقع از سوی اولیای دین و تأثیر آن بر واقعنمایی گفتار اعتقادی معصومان علیهم السلام»'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1), pp. 115-131
مقیمی اردکانی، حمیدرضا، یوسفیان، حسن. نقد و بررسی مسئلۀ «اخفای واقع از سوی اولیای دین و تأثیر آن بر واقعنمایی گفتار اعتقادی معصومان علیهم السلام». معرفت کلامی، 10, 1398؛ 10(1): 115-131