معرفت کلامی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 22، بهار و تابستان 1398، صفحات 143-157

    نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ سید یاسر صادقی / كارشناسي ارشد كلامي، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) / shs.hossein@gmail.com
    یوسف دانشورنیلو / استاديار گروه كلام، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) / yousef.daneshvar@gmail.com
    چکیده: 
    یکی از مسائل مهم در ارتباط میان علم و دین، نوع تعاملی است که دو حوزۀ دین و علم تجربی با یکدیگر دارند. به منظور فهم بهتر این تعامل، لازم است نقش مفاهیم و آموزه های دین در روند حرکت علم ارزیابی گردد. این مقاله برآن است تا دربارۀ آموزه هایی از دین سخن بگوید که نقش مثبتی در رشد و حرکت علم تجربی داشته است و القای این نوع مضامین به جامعه موجب ترغیب ایشان به علم تجربی می شود. بررسی این آموزه ها و مضامین دینی همچنین می تواند ما را در رسیدن به علمی که مطلوب دین است، راهنمایی کند. این آموزه ها در دو حوزۀ نظری و عملی ارزیابی خواهد شد. آموزه های نظری عمدتاً در قالب مبانی متافیزیکی علم تجربی در جریان حرکت علم اثرگذار بوده و آموزه های عملی عمدتاً در قالب امور انگیزشی به رشد علم کمک کرده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، سید یاسر، دانشورنیلو، یوسف.(1398) نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی. دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1)، 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سید یاسر صادقی؛ یوسف دانشورنیلو."نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی". دو فصلنامه معرفت کلامی، 10، 1، 1398، 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، سید یاسر، دانشورنیلو، یوسف.(1398) 'نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(1), pp. 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادقی، سید یاسر، دانشورنیلو، یوسف. نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی. معرفت کلامی، 10, 1398؛ 10(1): 143-157