اگر حقیقت خاتمیت را آن گونه که علامۀ طباطبائی در تفسیر گران سنگ المیزان فی تفسیر القرآن، از رهگذر آیۀ «اِکمال دین» تبیین کرده است، بپذیریم، فهم تلازُم آن با جامعیت دین تسهیل خواهد شد؛ به این معنا که، فرضِ ثبوت هر یک از «جامعیت دین» و «خاتمیت»، بدون دیگری فرض محالی است؛ زیرا نمی توان تصور کرد که دین، جامع و کامل است، ولی به قُلۀ رفیع خاتمیت نائل نشده باشد؛ همچنان که نمی توان پذیرفت که دین، خاتم بوده باشد، اما واجد جامعیت و کمال نباشد. در عدم ثبوت دو امر مُتلازم نیز همین مسئله مطرح است. نوشتار پیش رو، در تبیین تلازُم موجود بین جامعیت دین و ختم نبوت تشریعی ـ با رویکردی توصیفی، تحلیلی ـ از میان سه رهیافتِ «مراجعه به نصوص دینی»، «بررسی آموزۀ اِکمال دین» و «بررسی یکایک آموزه های قرآن و اثبات کمال آنها»، تنها به آموزۀ اِکمال دین پرداخته است. مدلول صریح آیۀ اِکمال از منظر علامه، کامل شدن مجموعة معارف و احکام دین، با تشریع حکم ولایت است. همچنین اِکمال دین، مُساوِق با اِتمام نعمت است و این هر دو، مُساوِق و مُتلازم با جامعیت دین است.
خوب بین خوش نظر، سید کریم، کارخانه، جواد.(1398) بررسی و تبیین تلازُم موجود بین جامعیت دین و ختم نبوت تشریعی با تأکید بر تفسیر «المیزان». دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(2)، 35-46
سید کریم خوب بین خوش نظر؛ جواد کارخانه."بررسی و تبیین تلازُم موجود بین جامعیت دین و ختم نبوت تشریعی با تأکید بر تفسیر «المیزان»". دو فصلنامه معرفت کلامی، 10، 2، 1398، 35-46
خوب بین خوش نظر، سید کریم، کارخانه، جواد.(1398) 'بررسی و تبیین تلازُم موجود بین جامعیت دین و ختم نبوت تشریعی با تأکید بر تفسیر «المیزان»'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 10(2), pp. 35-46
خوب بین خوش نظر، سید کریم، کارخانه، جواد. بررسی و تبیین تلازُم موجود بین جامعیت دین و ختم نبوت تشریعی با تأکید بر تفسیر «المیزان». معرفت کلامی، 10, 1398؛ 10(2): 35-46