تاکنون مسئله تعارض علم و دین رویکردهاى گوناگونى به خود دیده است. در این میان پوزیتیویستها و تحلیلگران زبانى توجه به مسئله زبان را مسیرى مناسب براى رسیدن به حل این مسئله دانستهاند. «المنار» و «المیزان» رویکرد پوزیتیویستى را یکسره انکار مىکنند. همچنین اگرچه در برخى عبارات «المنار» و «المیزان» شائبه استفاده از راهحل تحلیلگران زبانى وجود دارد، ولى آنان را نمىتوان از هواداران این رویکرد برشمرد. عبارات «المنار» و «المیزان» ابزارانگارى علمى را نیز برنمىتابد و ایشان را باید در زمره واقعگرایان علمى قلمداد کرد. مواجهه «المنار» با راهحل تأویل نیز با «المیزان» متفاوت است. رشیدرضا این راهحل را راهحلى مناسب براى ترسیم رابطه علم و دین نمىداند؛ اما در مقابل علامه طباطبائى فىالجمله از این رویکرد به صورت روشمند بهره مىگیرد.