معرفت کلامی، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 27، پاییز و زمستان 1400، صفحات 75-90

    کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ محمد حسن نادم / استادیار شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب / nadem185@tahoo.com
    زینب عطااللهی / سطح 4 کلام اسلامی مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری / zfbay@gmail.com
    چکیده: 
    در نظام اعتقادی شیعه «علم امام» از ویژگی ها و مقومات مهم امامت است، به گونه ای که نقش زیرساختی و بنیادی بر دیگر ویژگی های امامت، مانند نصب الهی و عصمت دارد و ازجمله امتیازاتی است که امامت با آن مورد سنجیده می شود. شیعیان از بدو پیدایش مسئله امامت تاکنون به علم امام نظر ویژه داشته اند و با رویکردهای گوناگون درباره کمّ وکیف آن اظهارنظر نموده اند. ازجمله شخصیت های کلامی معاصر علامه مصباح یزدی است که در زمره متکلمان، از خود آثار معارفی قابل توجهی به یادگار گذاشته و آراء کلامی او مدنظر ویژه کلام پژوهان قرار گرفته است. این جستار بر آن است تا در حد یک مقاله، کمّ وکیف علم امام را که اخیراً به یکی از آموزه های اعتقادی چالش برانگیز روز تبدیل شده است با توجه به آثار به یادگار مانده از ایشان مطالعه و بررسی کند تا کمّیت وکیفیت علم امام که براساس بیان ایشان علاوه بر استدلالات عقلی با روایات نیز همخوانی دارد به طور ویژه نمایان گردد و از این رهگذر، رویکرد کلامی ایشان و پاسخ به بعضی از شبهات مربوط به علم امام نیز به اجمال مطمع نظر قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نادم، محمد حسن، عطااللهی، زینب.(1400) کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی. دو فصلنامه معرفت کلامی، 12(2)، 75-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد حسن نادم؛ زینب عطااللهی."کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی". دو فصلنامه معرفت کلامی، 12، 2، 1400، 75-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نادم، محمد حسن، عطااللهی، زینب.(1400) 'کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 12(2), pp. 75-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    نادم، محمد حسن، عطااللهی، زینب. کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی. معرفت کلامی، 12, 1400؛ 12(2): 75-90