معرفت کلامی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 28، بهار و تابستان 1401، صفحات 25-38

    بررسی تحلیلی نسبت نظریه «تکامل» با خداباوری و الحاد

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ✍️ حمید امامی فر / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه اراک / emamifar674716@gmail.com
    مهدی مهدوی اطهر / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اراک / m.mahdaviathar@arakut.ac.ir
    چکیده: 
    طرح نظریه‌ی «تکامل» توسط چارلز داروین در سال 1859 موجب پدیدار شدن مسئله مهم تلازم منطقی تکامل با الحاد شد. چهار نگاه عمده در مواجهه با این مسئله به وجود آمد. عده ای این نظریه را نسبت به الحاد و دین داری بی طرف دانسته اند. عده ای لازمه منطقی آن را الحاد معرفی کرده اند. از سوی دیگر، گروهی آن را سازگار و همسو با آموزه های دینی تلقی نموده اند و عده دیگری احتمال صدق معرفت شناختی تکامل را تنها با پیش فرض خداباوری ممکن دانسته اند. این اختلاف در غرب به تمام اشکال آن و در عالم اسلام در برخی اشکال آن جریان دارد. این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی با طرح نگاه های مختلف در این زمینه، لازمه منطقی این نظریه را تحلیل و بیان کرده است. به نظر می رسد اگر نظریه تکامل را با تمام اجزا و شرایط آن در نظر بگیریم، منطقاً و در ادعا، نسبت به اصل وجود خدا ساکت است، اگرچه قطعاً با نوع خداباوری غایتمند و هدفمند در نظام هستی ناسازگار است؛ یعنی اگرچه اصل وجود خدا در خود نظریه «تکامل» نفیاً و اثباتاً موردبحث قرار نگرفته است و منطقاً این مسئله ربطی به تکامل ندارد، ولی قیودی در نظریه «تکامل» مشهور گنجانده شده است که با هدایتگری و هدفمندی و غایتمندی خلقت و وجود خدای حکیم و غایتمند در عالم هستی قطعاً سازگاری ندارد. از سوی دیگر، این ادعا که این قیود را می توان از تکامل جدا کرد و نظریه «تکامل» را حفظ نمود، به نظر می رسد ادعایی ناصواب است.
    Article data in English (انگلیسی)
    Title: 
    The Relationship between the Theory of "Evolution" and Theism and Atheism: An Analytical Study
    Abstract: 
    Proposing the theory of "evolution" by Charles Darwin in 1859 caused the emergence of an important issue: its logical consequence of atheism. Four main views were formed in facing this issue. Some believed this theory is neutral towards atheism or being religious. Some believed atheism is its logical consequence. On the other hand, some have considered it compatible and in accordance with religious teachings, and others believed the epistemological truth of evolution is only possible with the assumption of theism. This debate is going on in the West in all of its forms and in the Islamic world in some of its forms. Presenting the different views in this regard, this article explains the logical consequence of this theory, from its own point of view, using a descriptive-analytical method. I believe if we consider the theory of evolution with all its components and conditions, this theory is logically - and in terms of its claim - silent about God's existence; although it is definitely incompatible with the type of ultimate and purposeful theism in the system of being. In other words, although God's existence has not been discussed in the "evolution" theory itself - neither proved nor denied - and this issue has logically nothing to do with evolution; but there are some qualifications included in the famous "evolution" theory, which is definitely not compatible with the guiding nature of creation, its purposefulness and finality and the existence of a wise God in the universe and God’s finalism. On the other hand, it seems incorrect to claim that these qualifications can be separated from the theory of “evolution” and keep the theory itself.
    References: 
    References: 
    • استون، ايروينگ، 1385، شور هستي (داستان زندگي چارلز داروين)، ترجمة محمود بهزاد، چ سوم، تهران، مرواريد.
    • داروين، ريچارد، 1380، منشأ انواع، ترجمة نورالدين فرهيخته، تهران، اهل قلم.
    • درويزه، ابوالفضل، 1378، آفرينش حيات، گيلان، دانشگاه گيلان.
    • ماير، ارنست، 1391، تکامل چيست، ترجمة سلامت رنجبر، تهران، فروغ آلمان و خاوران فرانسه.
    • Darwin, Francis, 2010, Life and letters of Charles Darwin, Vol. 1, London, Cambridge University Press.
    • Dawkins, Richard, 1996, The Blind Watchmaker, New York, W. W. Norton & Company.
    • Dennett, Daniel C, 2017, From Bacteria to Bach and Back: The Evolution of Minds, W.W. Norton & Company, New York.
    • Huxley, Julian, 1960, Issues in Evolution, Chicago, University of Chicago Press.
    • Lee M, Silver, 1998, Remarking Eden: Cloning and Beyond in a Brave New World, New York, Avon.
    • Mayr, E., 1972, "The Nature of the Darwinian Revolution", Science, N. 176 (4038), p. 981–989.
    • Morris, M., 1989, the long war against GOD, Baker Bo, Michigan, Baker Book House.
    • Otis, John M, 2013, Theistic Evolution: A Sinful Compromise, United States of America, Triumphant Publications Ministries.
    • Platinga, Alvin, 1999, " An evolutionary argument against naturalism", Disputatio philosophica: International journal on philosophy and religion.
    • Ruse, Michael, 2009, Darwin and design: Does evolution have a purpose?, Massachusetts and London, Harvard University Press.
    • Ruse, Michael, and Joseph Travis, 2009, Еvоlution: The First Four Billion Yeаrs, London, England: The Belknap Press of Harvard University Press.
    • Sarkar, Sahotra, 2009, Doubting Darwin?: Creationist designs on evolution, blackwell publishing.
    • Simpson, George Gaylord, 1953, Life of the Past, An Introduction to Paleontology, New Haven, Yale Univ. Press.
    • _____ , 1967, The Meaning of Evolution: A Study of the History of Life and of Its Significance for Man, Yale University Press.
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مهدوی اطهر، مهدی.(1401) بررسی تحلیلی نسبت نظریه «تکامل» با خداباوری و الحاد. دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(1)، 25-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حمید امامی فر؛ مهدی مهدوی اطهر."بررسی تحلیلی نسبت نظریه «تکامل» با خداباوری و الحاد". دو فصلنامه معرفت کلامی، 13، 1، 1401، 25-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مهدوی اطهر، مهدی.(1401) 'بررسی تحلیلی نسبت نظریه «تکامل» با خداباوری و الحاد'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(1), pp. 25-38

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    امامی فر، حمید، مهدوی اطهر، مهدی. بررسی تحلیلی نسبت نظریه «تکامل» با خداباوری و الحاد. معرفت کلامی، 13, 1401؛ 13(1): 25-38