معرفت کلامی، سال سیزدهم، شماره اول، پیاپی 28، بهار و تابستان 1401، صفحات 113-126

    تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مصطفی عزیزی علویجه / دانشیار گروه فلسفه جامعة المصطفی العالمیه / m.azizi56@yahoo.com
    چکیده: 
    بی شک مبانی معرفت شناختی یک نظام فکری در تعریف آن از هویت انسانی نقش بسزایی دارد. جریان سلفی گری در پرتو مبانی حس گرایی افراطی، تعریفی کاملاً مادی از جهان هستی و انسان ارائه می کند. ابن قیم جوزیه، یکی از پیشگامان سلفی گری، نفس انسانی را «جسمی لطیف» تعریف می کند که در تمام اعضای بدن سریان دارد. به لحاظ روش شناختی، ابن قیم بر روش نقلی و نیز بر فهم سلف صالح تکیه می کند. وی ادله مطرح شده از سوی فلاسفه بر تجرد نفس را نقد کرده و برای ماده انگاری نفس ادله ای اقامه نموده است. در این پژوهش نخست مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی ابن قیم بیان و سپس تعریف او از «نفس و روح» انسانی تحلیل و نقد شده و همچنین دلایل او بر نفی تجرد نفس و نیز اثبات مادیت نفس در بوته سنجش قرار گرفته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عزیزی علویجه، مصطفی.(1401) تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه. دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(1)، 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصطفی عزیزی علویجه."تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه". دو فصلنامه معرفت کلامی، 13، 1، 1401، 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عزیزی علویجه، مصطفی.(1401) 'تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 13(1), pp. 113-126

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عزیزی علویجه، مصطفی. تحلیل انتقادی ماده‌انگاری نفس از دیدگاه ابن‌قیم جوزیه. معرفت کلامی، 13, 1401؛ 13(1): 113-126