Ma`rifat-e Kalami, Volume 13, Issue 2, No 29, Year 2025 , Pages 153-170

    An Investigation on Human Educational Involvements in Natural Creatures

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Karimi / Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad / a-karimi@um.ac.ir
    Abstract: 
    There is no unanimity among Islamic thinkers in the quality and manner of human educational changes in creatures with apparently no intelligence, such as inanimate objects, plants and animals. Using documentary and content analysis methods on the basis of theological and philosophical foundations inspired by Qur’anic verses, this research proves that human being, in terms of his/her scientific position and educational status, is the means of God’s blessing and a facilitating factor which improves the process of the evolution of other beings. Teaching and learning is a high and unique change in inanimate objects, plants and animals, done genetically by God, and is under control of human, and is compatible with the natural being’s lack of common sense or their common sense. Having a scientific influence and control over the limits, abilities, relationships and the laws dominant on creatures, human being discovers their mysteries, by God's permission, transforms their potentialities to actuality, and thus fulfills his own needs and helps the other creatures’ perfection
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی
    Abstract: 
    در زمینه‌ی کیفیت و چگونگی تصرفات تعلیمی و آموزشی انسان در موجوداتی که به ظاهر فاقد شعورند، همچون جمادات، نباتات و حیوانات، اتفاق آرایی در میان اندیشمندان اسلامی وجود ندارد. یافته های تحقیق به روش اسنادی و تحلیل محتوایی براساس مبانی کلامی و فلسفی الهام گرفته از آیات قرآن اثبات می کند که مرتبه‌ی علمی و منزلت تعلیمی انسان نسبت به موجودات طبیعی، واسطه‌ی فیض و عامل تسهیل و ایجاد بهبود در فرایند تکمیل آنهاست. تعلیم و تعلم مرتبه‌ی عالی و منحصربه فرد تصرفات است که در موجودات جمادی، نباتی و حیوانی، از سوی خداوند تکوینی و از سوی بشر تسخیری است و با شعور یا عدم شعور موجودات طبیعی سازگار است. انسان به اذن الهی با نفوذ و سیطره‌ی علمی به حدود، قابلیت ها، روابط و قوانین حاکم بین موجودات، از آنها کشف المحجوب کرده، ظرفیت های پنهان آنها را از قوه به فعل تبدیل می کند و از این طریق، هم نیازمندی های خود را برآورده می سازد و هم سایر موجودات را به کمال می رساند.
    References: 
    • آرتکا، ریچارد ان، 1379، مواد تنظیم‌کننده رشد گیاهی-اصول و کاربرد، ترجمة قدرت‌الله فتحی و بهروز اسماعیل‌پور، مشهد، جهاد دانشگاهی.
    • ابن‌عربي، محيي‌الدين، 1412ق، الفتوحات المکيه، بيروت، دارالصادر.
    • ـــــ ، 1414ق، التوحيد و العقيده، به کوشش محمد غراب، دمشق، دارالکتاب العربي.
    • ارسطو، 1379، در آسمان، ترجمۀ اسماعيل سعادت، تهران، هرمس.
    • افلاطون، 1380، دوره آثار، ترجمة محمدحسن لطفي، چ سوم، تهران، خوارزمي.
    • آلوسي، محمدبن عبدالله، 1415ق، روح المعاني في تفسيرالقرآن العظيم، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • باربور، ايان، 1374، علم و دين، ترجمة بهاءالدين خرمشاهي، چ سوم، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
    • بسرا، آ. اس، 1379، مکانيسم‌هاي مقاومت گياهان به تنش‌هاي محيطي، ترجمة محمد کافي، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • بمفورد پارکز، هنري، 1380، خدايان و آدميان، ترجمة محمد بقايي، تهران، قصيده.
    • تالبوت، مايکل، 1387، جيان هولوگرافيک، ترجمة داريوش مهرجويي، چ پنجم، تهران، هرمس.
    • توفيقي، حسين، 1379، آشنايي با اديان بزرگ، قم، طه.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1382، رحیق مختوم، قم،‌ اسراء.
    • ـــــ ، 1388، صورت و سيرت انسان در قرآن، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1389، تفسير تسنيم، چ ششم، قم، اسراء.
    • حسيني همداني، سيدمحمد، 1404ق، انوار درخشان در تفسير قرآن، تهران، کتابفروشي لطفي.
    • خوارزمي، حسين‌بن حسن، 1368، شرح فصوص الحکم، تهران، مولي.
    • دورانت، ويل، 1382، تاريخ تمدن، ترجمة اميرحسين آريانپور و ديگران، تهران، علمي و فرهنگي.
    • راغب اصفهاني، حسين‌بن محمد، 1387، المفردات في غريب القرآن، تهران، آرايه.
    • زنکويچ، ل. ا، 1352، زندگي حيوانات، ترجمة حسين فرپور، تهران، وزارت علوم.
    • سیف، علی‌اکبر، 1384، اندازه گیری و سنجش و ارزشیابی آموزش، تهران، دوران.
    • شابالا، سرجي، 1391، فيزيولوژي تنش در گياهان، ترجمة فاضل کاخکي، مشهد، سخن گستر.
    • شوفر، مور، 1392، فيزيولوژي گياهي، ترجمه مهرداد لاهوتي، مشهد، سخن گستر.
    • صدرالمتألهين، 1363، مفاتيح الغيب، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
    • ـــــ ، 1981م، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
    • صدوق، محمدبن عليع 1362، الخصال، قم، جامعة مدرسين.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعة‌ مدرسين.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، 1372، مجمع البيان، تهران، ناصرخسرو.
    • عیاشی، محمدبن مسعود، 1380، کتاب التفسیر، تحقیق محمدرسول محلاتی، تهران، علميه.
    • غزالي، محمدبن محمد، 1375، احياء العلوم، تهران، علمي و فرهنگي.
    • فريش، کارل فون، 1361، از زندگي زنبورها، ترجمة نعمت‌الله شهرستاني، تهران، اميرکبير.
    • قمي، عباس، 1383، کليات مفاتيح الجنان، تهران، قدياني.
    • کتاب صوتي (سخنراني تد) لورا راگلز، ذهن گياهان، ترجمة بهتاب بلمکي، تهران، شرکت توسعه محتواي لحن ديگر.
    • کليني، محمدبن يعقوب، 1401ق، الاصول و الفروع الکافي، بيروت، دار صعب دارالتعارف.
    • گلشني، مهدي، 1375، قرآن و علوم طبيعت، تهران، مطهر.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1382، آموزش فلسفه، تهران، اميركبير.
    • مطهري، مرتضي، 1358، مقدمه‌اي بر جهان‌بيني، تهران، صدرا.
    • ـــــ ، 1389، شرح منظومه، تهران، صدرا.
    • مولوی، جلال‌الدین، 1374، مثنوی معنوی، تهران، علم.
    • نقيب‌زاده، سيدعبدالحسين، 1374، نگاهي به فلسفه آموزش و پرورش، تهران، طهوري.
    • نقي‌زاده، محمد، 1384، جايگاه طبيعت و محيط زيست در فرهنگ و شهرهاي ايراني، تهران، دانشگاه آزاد اسلامي.
    • هاپکینز، ویلیام جی، 1385، مقدمه‌ای بر فیزیولوژی گیاهی، ترجمة علی احمدی و ديگران، تهران، دانشگاه تهران.
    • Routledge Encyclopedia of Philosophy, 1998.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, .(2025) An Investigation on Human Educational Involvements in Natural Creatures. Ma`rifat-e Kalami, 13(2), 153-170

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi."An Investigation on Human Educational Involvements in Natural Creatures". Ma`rifat-e Kalami, 13, 2, 2025, 153-170

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, .(2025) 'An Investigation on Human Educational Involvements in Natural Creatures', Ma`rifat-e Kalami, 13(2), pp. 153-170

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimi, . An Investigation on Human Educational Involvements in Natural Creatures. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 13(2): 153-170