Ma`rifat-e Kalami, Volume 14, Issue 1, No 30, Year 2025 , Pages 179-194

    A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed mahdi / A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent / seyedmehdimousaviardestani1990@gmail.com
    Karamat / PhD in Philosophy and Islamic Theology, Tehran University / keramat.varzdar@ut.ac.ir
    Abstract: 
    The main problem of this research is to examine the positive arguments of theologians in proving "the restoration of the non-existent" in a descriptive-analytical method and its purpose is to show the ineffectiveness of this argument in proving the mentioned claim. The theologians who defend this point of view, call the re-creation of creatures against their first creation, which is called "first", as "restoration" and believe that the new creation - that is, the resurrection - is the same as the first creation, that is, the beginning. The essay of the authors of this study shows that the defenders of this view have put forward ten arguments in their theological works to prove their claims. In a general division, these arguments are divided into two parts, "standard" and "metaphorical", which have been criticized and examined in this research, regardless of the evidence of the abstention of restoration of the non-existent. Logical analysis through physical and formal examination of these arguments shows that none of them is complete in proving the claim.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی استدلال‌های متکلمان اسلامی در اثبات اعاده معدوم
    Abstract: 
    مسئله اصلی این پژوهش بررسی ادله ایجابی متکلمان در اثبات «اعاده معدوم» به روش توصیفی ـ تحلیلی و هدف آن نشان دادنِ ناکارآمدی این ادّه در اثبات مدعای مذکور است. متکلمان طرفدارِ این دیدگاه، آفرینش مجددِ موجودات در برابر آفرینش نخستین بار آنها را که «ابتدا» نامیده می شود، «اعاده» می نامند و معتقدند: آفریده نُوین ـ یعنی مٌعاد ـ عین آفریده نخستین بار، یعنی مُبتدی است. جستار نویسندگان این پژوهش نشان می دهد مدافعان این دیدگاه در آثار کلامی خود، ده استدلال در اثبات مدعای خویش اقامه کرده اند. این استدلال ها در یک تقسیم بندی کلی به دو قِسم «قیاسی» و «تمثیلی» تقسیم می شوند که در این پژوهش صرف نظر از ادله ممتنع بودن اعاده معدوم، نقد و بررسی شده اند. تحلیل منطقی از طریق بررسی مادی و صوری این استدلال ها، نشان می دهد هیچ یک از آنها در اثبات مدعا تام نیست.
    References: 
    • آشتياني، سيدجلال‌الدين، 1379، شرح به زاد المسافر، تهران، اميركبير.
    • ابن‌نوبخت، ابواسحاق، 1413ق، الياقوت فى علم الكلام، قم، كتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    • افضلي، علي و مريم شادي، 1393، «بررسي استدلال‌ها و مباحث کلامي علامه حلي درباره هويت انسان در قيامت و امکان اعاده معدوم»، جستارهاي فلسفه دين، سال سوم، ش 1، ص 43ـ66.
    • آمدي، سيف‌الدين، 1423ق، أبکار الأفکار في اصول‌الدين، تحقيق احمد محمدمهدي، قاهره، دارالکتب.
    • بطحايي گلپايگاني، سيدحسن، 1392، «نقد و تحليل وحياني اعاده معدوم‌انگاري معاد»، پژوهش‌هاي فلسفي ـ کلامي، ش 55و56، ص 302ـ317.
    • تفتازانى، سعدالدين، 1405ق، شرح المقاصد، تحقيق عبدالرحمن عميره، قم، شريف الرضي.
    • توازياني، زهره، 1393، «مقابله قاضي عضدالدين ايجي با حکما در مسئله اعاده‌ معدم»، خردنامه صدرا، ش 76، ص 53ـ72.
    • جرجانى، سيدشريف، 1325ق، شرح المواقف، تصحيح بدرالدين نعساني، قم، شريف الرضي.
    • حلي، حسن‌بن يوسف، 1363، انوار الملكوت فى شرح الياقوت، تحقيق محمد نجمي، تهران، الرضى.
    • ـــــ ، 1373، كشف المراد شرح تجريد الاعتقاد، قم، اسلاميه.
    • خليلي حميده و کمال غوث، 1400، «رديات ملامحمدحسن هردنگي بر شبهات موجود در موضوع اثبات اعاده‌ معدوم در بحث معاد»، دستاوردهاي نوين در مطالعات علوم انساني، سال چهارم، ش 43، ص 30ـ41.
    • رضازاده، سيدمحسن، 1380، مرگ و جاودانگي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
    • سبزواري، ملاهادي، 1379، شرح منظومه، تعليقات حسن حسن‌زاده آملي، تهران، ناب.
    • ضيائي، علي، 1395، «بررسي اعاده معدوم از منظر متکلمان و فلاسفه اسلامي»، تأمل، سال اول، ش 2، ص 99ـ122.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1362، نهاية الحكمة، قم، جامعة مدرسين.
    • طوسى، نصيرالدين، 1405ق، تلخيص المحصل المعروف بنقد المحصل، ط. الثانيه، بيروت، دار الاضواء.
    • ـــــ ، 1375، شرح الاشارات، قم، البلاغه.
    • ـــــ ، 1416ق، رسالة القواعد العقائد، تحقيق علي رباني گلپايگاني، قم، مؤسسة امام صادق.
    • عبيدلي، سيدعميد‌الدين، 1381، اشراق اللاهوت في شرح الياقوت، تصحيح علي‌اکبر ضيايي، تهران، ميراث مکتوب.
    • فخررازي، محمدبن عمر، 1341، البراهين في علم الکلام، تهران، چاپ محمدباقر سبزواري.
    • ـــــ ، 1411ق ـ الف، المحصل، قاهره، مکتبة التراث.
    • کاتبي قزويني، نجم‌الدين علي، 1353، حکمة العين و شرحه، مشهد، دانشگاه فردوسي.
    • کهنداني تفرشي، مهناز، 1392، «جايگاه مسئله اعاده معدوم در حکمت سينوي و صدرايي»، حکمت سينوي، ش 49، ص 48ـ62.
    • لاهيجي، عبدالرزاق، 1372الف، سرماية ايمان، تهران، الزهراء.
    • ـــــ ، 1372ب، گوهر مراد، تحقيق و تصحيح زين‌العابدين قرباني، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
    • ـــــ ، 1389، شوارق الالهام في شرح تجريد الکلام، قم، مؤسسة امام صادق.
    • مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، دار احياء التراث العربى.
    • معموري، علي، 1384، «نقش مسئله اعاده معدوم در منازعات فرق اسلامي پيرامون آموزه معاد جسماني»، پژوهشنامه فلسفه و حکمت اسلامي، ش 13و14، ص 205ـ218.
    • مقداد، فاضل، 1405ق، ارشاد الطالبين الي نهج المسترشدين، تحقيق سيدمهدي رجائي، قم، كتابخانة آيت‌الله مرعشي نجفي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed mahdi, , Karamat.(2025) A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent. Ma`rifat-e Kalami, 14(1), 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed mahdi ; Karamat ."A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent". Ma`rifat-e Kalami, 14, 1, 2025, 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , K.(2025) 'A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent', Ma`rifat-e Kalami, 14(1), pp. 179-194

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, , K. A Critical Study of the Arguments of Islamic Theologians in Proving the Restoration of the Non-Existent. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 14(1): 179-194