Ma`rifat-e Kalami, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 5-34

    "Revelation" in Mulla Sadra's View

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Jafari / Assistant professor, Imam Khomeini I.E.R / mjafari125@yahoo.com
    Abstract: 
    The question of the nature of revelation in the view of various thinkers has been of special interest, and philosophers' audacity to embark on this area and delve into the various aspects of revelation meets full approval. The philosophers' embarkment on this subject is an active step towards the integration between religion and philosophy and philosophical analysis of religious teachings. Mulla Sadra considers that revelation is far too high above any sort of perception. He thinks revelation is initiated by God and it is conveyed to people by the prophet, and along with his perfectness of intellect, imagination and sensation, is chosen by God to carry out a mission and it is through the union with active intellect that the prophet attains heavenly knowledge. According to Mulla Sadra, revelation is verbal and propositional which is reduced to the existential states of the universe and prophet's psychological nature and intellectual, ideal and sensory levels. The most important finding of this article is that Mulla Sadra sees that the verbal form of revelation demands certain mechanisms. To sum up, it is possible to suppose that the positive aspects of the philosophical theory of revelation camcontribute to completing and enriching the study of revelation in the Qur'an especially concerning such questions like revelation's being exemplified, visual or audiable, and if not attention is given to this idea, serious prolems will remain unsolved.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :چیستی وحی از دیدگاه ملّا‌صدرا
    Abstract: 
    همواره بحث از چیستی وحی از منظرهای گوناگون بحثی جذاب بوده است. در این میان، جسارت حکیمان در ورود به این عرصه و دست اندازی به فهم ابعاد و اضلاعِ وحی ستودنی است. فلاسفه، با طرح این بحث، گام مؤثّری در راه تلفیق دین و فلسفه و تحلیل فلسفی آموزه های دینی برداشتند. ملّاصدرا وحی را نوری می داند که طوری ورای طور سایر مدرَکات دارد. وی فاعل وحی را خدا و البته حامل آن را نبی می داند که افزون بر کمال سه قوّة عاقله، متخیّله، و حاسّه، از جانب خدا نیز مأموریت یافته است و از رهگذرِ وحدت با عقل فعّال، به درک معارف ملکوت می رسد. وحی در اندیشة وی، گزاره ای و زبانی بوده که از طریق تنزّل در مراتب وجودی عالم و انشای نفسانیِ نبی، رقم خورده و دارای مراتب عقلانی، مثالی، و حسّی می گردد. مهم ترین دستاورد این مقاله آن است که زبانی بودن وحی در نظریه ملّاصدرا، سازوکار لازم را می یابد. در نگاه نهایی، می توان ادّعا نمود که پاره های مثبتِ نظریة وحی فلسفی می تواند در تکمیل و غنای وحی شناسی قرآنی، به ویژه در مباحثی همچون تمثّل و دیداری و شنیداری شدن وحی، ما را مدد رساند و عدم اعتنا به این دیدگاه، چالش های جدّیِ فرارویِ وحی را بی پاسخ می گذارد.
    References: 
    • آشتياني، سيدجلال‌الدين، شرح مقدمه قيصري بر فصوص الحكم، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1365.
    • ابن سينا، الاشارات و التنبيهات، قم، البلاغه، 1375. 
    • ـــــ ، المبدأ والمعاد، تهران، موسسة مطالعات اسلامي، 1363. 
    • جوادي آملي، عبدالله‌، وحي و نبوت، قم، اسراء، 1388.
    • ربّاني گلپايگاني، علي، «تبيين فلسفي وحي»، قبسات، ش 48، سال سيزدهم، تابستان 1387.
    • سبحاني، جعفر، «تبيين وحي»، كلام اسلامي، ش 26، سال هفتم، تابستان 1377.
    • سبزواري، ملّاهادي، شرح المنظومه، تهران، ناب، 1379.
    • سهروردي، شيخ شهاب‌الدين، مجموعه مصنّفات، چ دوم، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي، 1375.
    • ملاّصدرا (صدرالدين محمدبن ابراهيم شيرازي)، اسرار الآيات، تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، 1360.
    • ـــــ ، تفسير القرآن الكريم، چ دوم، قم، بيدار، 1366.
    • ـــــ ، الحكمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث، 1981م.
    • ـــــ ، رسائل فلسفي، مشهد، دانشگاه مشهد،1352.
    • ـــــ ، شرح اصول كافي، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي، 1367.
    • ـــــ ، شرح الهداية الاثيرية، بيروت، مؤسسة التاريخ العربي، 1422ق.
    • ـــــ ، الشواهد الربوبيه في المناهج السلوكيه، تعليق سيد جلال‌الدين آشتياني، مشهد، دانشگاه مشهد، 1346.
    • ـــــ ، العرشيه، تهران، مولا، 1361.
    • ـــــ ، المبدأ و المعاد، تهران،‌ انجمن حكمت و فلسفة ايران،1354.
    • ـــــ ، مجموعه رسائل فلسفي، تهران، حكمت، 1375.
    • ـــــ ، المظاهر الالهيه في اسرار العلوم الكماليه، تهران، بنياد حكمت ملّاصدرا، 1387.
    • ـــــ ، مفاتيح الغيب، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي، 1363.
    • صالح، صبحي، پژوهش‌هايي دربارة قرآن و وحي، ترجمة محمد مجتهد شبستري، چ سوّم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1373.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان، چ دوم، قم، اسماعيليان، 1393ق.
    • طبرسي، فضل‌بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن، قم، منشورات مكتبة آية‌الله مرعشي، 1403‌ق.
    • الفاخوري، حنا و الجرّ خليل، تاريخ فلسفه در جهان اسلامي، ترجمة عبد‌المحمد آيتي، چ چهارم، تهران، علمي و فرهنگي، 1373.
    • فارابي، ابونصر، آراء اهل المدينه الفاضله، بيروت، دار المشرق، ط.السادسة، 1991م.
    • ـــــ ، السياسة المدنيه، ط.الثانية، بيروت، دار المشرق، 1986م.
    • ـــــ ، فصوص‌الحكم، چ دوم، قم، بيدار، 1405ق.
    • كليني، محمدبن يعقوب، اصول الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه، 1365.
    • مصباح، محمدتقي، شرح جلد هشتم اسفار اربعه، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني، 1375.
    • مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1374.
    • ملايري، موسي، تبيين فلسفي وحي، قم، كتاب طه، 1384.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, Mohammad.(2025) "Revelation" in Mulla Sadra's View. Ma`rifat-e Kalami, 1(2), 5-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Jafari." "Revelation" in Mulla Sadra's View". Ma`rifat-e Kalami, 1, 2, 2025, 5-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, M.(2025) ' "Revelation" in Mulla Sadra's View', Ma`rifat-e Kalami, 1(2), pp. 5-34

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Jafari, M. "Revelation" in Mulla Sadra's View. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 1(2): 5-34