Ma`rifat-e Kalami, Volume 2, Issue 1, No 5, Year 2025 , Pages 159-187

    Critique of Paulo Coelho's Theological Views

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Hamed / Ph.D of theology / Safir.Shahed@Gmail.com
    Abstract: 
    Nowadays, Paulo Coelho's works are classified as a new kind of mysticism. Most of his works are in the form of novels and are not easily comprehended, when it is very important for the multitude of readers of his works to understand the principles of his thought. The present paper investigates his theological views. To this end, all his works were carefully studied and notes were taken. Then, the information which has been carefully gathered and classified and finally his doctrines, which have been well organized and their meanings clarified, were criticized and deliberated. The outcome of Paulo's theological views can be explained as follows: the tendency to consider religion as a social contract the only function of which is to provide collective worshiping. Maintaining that individuals are different from one other and the duty of each of them is to peruse his/her own dreams. He, therefore, sees that the there is no need for having a prophet and a sacred law and every one can find his way by oneself. He also believes in reincarnation in teleology.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی دیدگاه‌های دین‌شناختی پائولو کوئلیو
    Abstract: 
    امروزه آثار پائولو کوئلیو در رده‌ی عرفان های نوظهور جای گرفته است. آثار پائولو بیشتر در قالب رمان است و یافتن مبانیِ اندیشه ای او، چندان ساده نیست؛ حال آنکه برای خوانندگان پرشمار آثار او، درک اصول اندیشه هایش بسیار مهم است. در این مقاله دیدگاه های دین شناختی پائولو بررسی خواهد شد. برای این کار همه‌ی کتاب های پائولو را به دقت مطالعه و فیش برداری، و سپس با دقتی بیشتر اطلاعات را جمع آوری و طبقه بندی کردیم. در مرحله‌ی آخر آموزه های او را که اینک انسجام یافته بودند و در کنار هم مرادشان آشکار شده بود کانون نقد و تأمّل قرار دادیم. خلاصه ای از نظرات دین شناسه پائولو را چنین می توان گزارش داد: پائولو تمایل دارد دین را نوعی قرارداد اجتماعی بداند که تنها کارکرد آن فراهم کردن نیایش جمعی است. او هر انسان را متفاوت با دیگران، و وظیفه‌ی هر کس را پی گرفتن رؤیاهای خود می داند. از این رو اعلام می کند که نیازی به نبوت و شریعت نیست و هر کس می تواند راه را خود بپیماید. در فرجام شناسی نیز پائولو معتقد به تناسخ است و کوشیده است آن را موجه بنمایاند.
    References: 
    • ابن‌سينا، الاشارات و التنبيهات، شرح نصير الدين طوسي، چ دوم، بيروت، نعمان، 1413 ق.
    • آملي، سيدحيدر، جامع الاسرار و منبع الانوار، چ دوم، تهران، علمي و فرهنگي، 1368.
    • توفيقي، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، چ هفتم، تهران / قم، سمت، طه، 1384.
    • حسينيان، حامد، مسيحيت آيين بي‌شريعت، تهران، عليون، 1390.
    • خميني، روح الله، تعليقات على شرح فصوص الحكم و مصباح الأنس، قم، پاسدار اسلام، 1364.
    • ساجدي، ابوالفضل، دين و دنياي مدرن، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1387.
    • شهرزاد، شهاب، زندگي و آثار پائولو كوئليو، تهران، نداي دانش، 1379.
    • طالبي دارابي، باقر، مكاتب جايگزين(تأملي در باب منشأ احتمالي عرفان‌هاي كاذب در ايران)، چ دوم، قم، مركز نشر دارالمعارف، 1388.
    • طباطبائى، سيدمحمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين،1417ق.
    • فياض لاهيجي، عبدالرزاق، گوهر مراد، تصحيح زين العابدين قرباني لاهيجي، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1372.
    • قشيري، عبدالكريم بن هوازن، رساله قشيريه، ترجمة ابوعلي حسن‌بن احمد عثماني، تصحيح بديع‌الزمان فروزان‌فر، چ سوم، تهران، علمي و فرهنگي، 1367.
    • كليني، محمدبن يعقوب، اصول كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1365.
    • كوئليو، پائولو، اعترافات يك سالك (خوان آرياس در گفتگو با پائولو كوئليو)، ترجمة دل‌آرا قهرمان، تهران، بهجت، 1379.
    • ـــــ ، بريدا، ترجمة آرش حجازي و بهرام جعفري، چ يازدهم، تهران، كاروان، 1383.
    • ـــــ ، چون رود جاري باش، ترجمة آرش حجازي، چ چهارم، تهران، كاروان، 1386.
    • ـــــ ، دومين مكتوب، ترجمة آرش حجازي و بهرام جعفري، چ چهارم، تهران، كاروان، 1381.
    • ـــــ ، راه‌نمايي رزم‌آور نور، ترجمة آرش حجازي، چ پنجم، تهران، كاروان، 1388.
    • ـــــ ، زائر كوم پوستل، ترجمة حسين نعيمي، چ پنجم، تهران، ثالث، 1389.
    • ـــــ ، زهير، ترجمة آرش حجازي، چ سوم، تهران، كاروان، 1384.
    • ـــــ ، ساحره پورتوبلو، ترجمة آرش حجازي، چ سوم، تهران، كاروان، 1386‌.
    • ـــــ ، شيطان و دوشيزه پريم، ترجمة آرش حجازي، چ چهاردهم، تهران، كاروان، 1388.
    • ـــــ ، عطيه‌ برتر، ترجمة آرش حجازي، چ دوازدهم، تهران، كاروان، 1385.
    • ـــــ ، قصه‌هايي براي پدران، فرزندان، نوه‌ها، مترجمة آرش حجازي، چ نهم، تهران، كاروان، 1387.
    • ـــــ ، كنار رود پيدرا نشستم و گريستم، ترجمة آرش حجازي، چ هشتم، تهران، كاروان، 1384.
    • ـــــ ، كوه پنجم، ترجمة آرش حجازي، چ سوم، تهران، كاروان، 1383.
    • ـــــ ، كيمياگر، ترجمة آرش حجازي، چ شانزدهم، تهران، كاروان، 1388.
    • ـــــ ، مكتوب، ترجمة آرش حجازي، چ هشتم، تهران، كاروان، 1385.
    • ـــــ ، والكيري‌ها، ترجمة آرش حجازي و حسين شهرابي، چ پنجم، تهران، كاروان، 1388.
    • ـــــ ، ورونيكا تصميم مي‌گيرد بميرد، ترجمة آرش حجازي، چ دهم، تهران، كاروان، 1387.
    • ـــــ ، يازده دقيقه، ترجمة كيومرث پارسايي، تهران، ني، 1385.
    • گروه مؤلفان، دائره المعارف كتاب مقدس، ترجمة بهرام محمديان و ديگران، تهران، سرخدار، 1381.
    • مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، الوفاء، 1404.
    • مصباح، محمد تقي، در جستجوي عرفان اسلامي، تدوين محمد مهدي نادري قمي، چ سوم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1388.
    • مطهري مرتضي، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا، 1367.
    • ملاصدرا (صدرالدين محمدبن ابراهيم شيرازي)، الحكمة المتعاليه في الاسفار العقليه الاربعه، چ سوم، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1981.
    • ميشل، توماس، كلام مسيحي، ترجمه‌ حسين توفيقي، قم، مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب، 1377.
    • ويكفيلد، گورون اس.، «معنويت و عبادت»، ترجمة محمدحسن مظفر، هفت آسمان، ش16، زمستان 1381، ص 77-81.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hamed.(2025) Critique of Paulo Coelho's Theological Views. Ma`rifat-e Kalami, 2(1), 159-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hamed ."Critique of Paulo Coelho's Theological Views". Ma`rifat-e Kalami, 2, 1, 2025, 159-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H.(2025) 'Critique of Paulo Coelho's Theological Views', Ma`rifat-e Kalami, 2(1), pp. 159-187

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H. Critique of Paulo Coelho's Theological Views. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 2(1): 159-187