Ma`rifat-e Kalami, Volume 4, Issue 1, No 10, Year 2025 , Pages 93-114

    Religion and Modernity; A Review of the Reductive Approach to Religion in Relation to Modernity

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed Mustafa / MA student of theology, IKI / MirbabaPoor@Gmail.com
    Abolfazl Sajedi / Associate professor of IKI / sajedi@qabas.net
    Abstract: 
    If there is a contradiction between religion and modernity, how it can be resolved? In this contradiction, some propose the priority of religion; others propose the priority of modern culture and still others propose a middle way. In the view of Mr. Malekiyan, religion is applied to religious texts, men's understandings of these texts and religious men's deeds. Traditional understanding of religion is a fundamentalist and history-based understanding, which contradicts modernity. Therefore, he defines spirituality as rationalized religion and proposes modern interpretation of religion instead of its traditional understanding. Traditional understanding of religions contradicts with some of the components of modernity. Since these components are inevitable, we should propose an understanding of religion in order to resolve its contradiction with modernity. To criticize this view, it should be said that some of the components of the religion- the one claimed by him- which contradict modernity do not essentially exist in religions or at least in Islam and the others which are regarded as components of religion enjoy intellectual and epistemic support. A descriptive-analytical-critical method is used in this paper
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دین و مدرنیته؛ بررسی رویکرد فروکاهشی به دین در نسبت با مدرنیته
    Abstract: 
    در عصر مدرن اگر تعارضی میان دین و مدرنیته باشد، این تعارض چگونه قابل رفع و رجوع است؟ در این تعارض برخی تقدم دین، بعضی تقدم فرهنگ مدرن و برخی نیز راهی میانه را مطرح می سازند. در نگاه آقای ملکیان، دین هم به متون دینی و هم به برداشت های انسان ها از آن متون و نیز به اعمال انسان های متدین اطلاق می شود. فهم سنتی از دین، فهم بنیادگرایانه و مبتنی بر تاریخ است که با مدرنیته سازگار نیست. از این رو وی معنویت را به منزله‌ی دین عقلانی شده، و تفسیر مدرن از دین را به جای فهم سنتی از دین ارائه می کند. فهم سنتی از دین با برخی از مؤلفه های مدرنیته سازگار نیست. پس از آنجا که این مؤلفه ها اجتناب ناپذیرند، باید از دین فهمی ارائه دهیم که ناسازگاری با مدرنیته در آن برطرف شود. در نقد این دیدگاه باید گفت اولاً برخی از مؤلفه هایی که در دین مورد ادعای او با مدرنیته درگیر می شوند، اصولاً در ادیان یا دست کم در دین اسلام وجود ندارند و برخی دیگر که از مؤلفه های دین به شمار می روند، از پشتوانه‌ی عقلی و معرفتی برخوردارند. روش این مقاله توصیفی، تحلیلی و انتقادی است.
    References: 
    • جمعي از نويسندگان 1390، انسان، راه و راهنماشناسي، زير ننظر محمود فتحعلي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • جعفري، محمد، 1390، نقد معنويت مدرن، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
    • صادقي، هادي، 1389، «انديشه شناخت؛ ملكيان»، معرفت كلامي، ش3، ص5-35
    • فقيه، حسين، 1388، قرآن و فرهنگ عصر نزول، پايان‌نامه دكتري، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • فنایی اشکوری، محمد، 1384، بحران معرفت: نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    • ملكيان، مصطفي و ديگران، 1381، سنت و سكولاريسم، تهران، صراط.
    • ملكيان، مصطفي، 1374، «اقتراح؛ دفاع عقلاني از دين»، نقد و نظر، ش2، ص9-44.
    • ـــــ، 1377، «اقتراح؛ سنت‌گرايي در نظرخواهي از دانشوران»، نقد و نظر، ش15، ص6-67.
    • ـــــ، 1378الف، «اقتراح؛ سنت و تجدد در نظرخواهي از فرهيخته معاصر»، نقد و نظر، ش19و20، ص 4-25.
    • ـــــ، 1378ب، «اسلام و ليبراليسم»، كيان، ش48.
    • ـــــ، 1379الف، «اصلاحگري در دين به چه معناست»، بازتاب انديشه، ش1و2، ص 14-20.
    • ـــــ، 1379ب، «دين و جهاني شدن»، بازتاب انديشه، ش10، ص20-25.
    • ـــــ، 1379د، «معنويت و محبت چكيده همه اديان است»، بازتاب انديشه، ش9، ص 59-62.
    • ـــــ، 1379ه، «نوانديشي ديني و مسئله زنان»، بازتاب انديشه، ش4، ص 26 تا34.
    • ـــــ، 1380الف، «اقتراح دين و عقلانيت در نظرخواهي از دانشوران»، نقد و نظر، ش25و26، ص4-81.
    • ـــــ، 1380ب، «اندر چيستي فلسفه دين»، علامه، ش2، ص291-310.
    • ـــــ، 1380ج، راهی به رهایی: جستارهای در باب عقلانیت و معنویت، تهران، نگاه معاصر.
    • ـــــ، 1381الف، «دين و بحران معنا در جهان جديد»، مطالعات راهبردي، ش15، ص201-211.
    • ـــــ، 1381ب، «زندگي اصيل و مطالبه دليل»، متين، ش15و16، ص229-262.
    • ـــــ، 1381ج، «مشكلات دين داري در دنياي جديد»، بازتاب انديشه، ش35، ص20-24.
    • ـــــ، 1381ز، «مؤلفه‌هاي انسان مدرن»، بازتاب انديشه، ش34، ص15-18.
    • ـــــ، 1384، «بازنگري در دين تاريخي»، بازتاب انديشه، ش71، ص7-13.
    • ـــــ، 1385الف، «ايران با تمدن مدرن يا فرهنگ مدرن»، بازتاب انديشه، ش74، ص16-21.
    • ـــــ، 1385ب، «سازگاري معنويت و مدرنيته»، بازتاب انديشه، ش77، ص45-52.
    • ـــــ، 1385ج، «شالوده شكني انفسي»، مجله خردنامه همشهري، ش5، ص46-49.
    • ـــــ، 1385ه، «ملاك حقانيت هر دين»، هفت آسمان، ش32، ص43-50.
    • ـــــ، 1386، «انسان مدرن و انديشه پيشرفت»، آيين، ش11و12، ص48-52.
    • ـــــ، 1387، «انسان سنتي، انسان مدرن و مسئله تعبد»، آيين، ش17و18، ص53-56.
    • ـــــ، 1388، «اومانيسم در ساحت انسان متجدد»، آيين، ش22 و 23، ص50-56
    • ـــــ، 1389، عقلانيت و معنويت بعد از ده سال، پايگاه اينترنتي نيلوفر www.neeloofar.ir.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed Mustafa, Sajedi, Abolfazl.(2025) Religion and Modernity; A Review of the Reductive Approach to Religion in Relation to Modernity. Ma`rifat-e Kalami, 4(1), 93-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed Mustafa ; Abolfazl Sajedi."Religion and Modernity; A Review of the Reductive Approach to Religion in Relation to Modernity". Ma`rifat-e Kalami, 4, 1, 2025, 93-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Sajedi, A.(2025) 'Religion and Modernity; A Review of the Reductive Approach to Religion in Relation to Modernity', Ma`rifat-e Kalami, 4(1), pp. 93-114

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Sajedi, A. Religion and Modernity; A Review of the Reductive Approach to Religion in Relation to Modernity. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 4(1): 93-114