Ma`rifat-e Kalami, Volume 7, Issue 2, No 17, Year 2025 , Pages 33-52

    The Theorems of Virtue and Indecency: Noetic of Rational

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Majid / PhD. In philosophy from the University of Baqir al-‘Ulum. / maz@maaref.ac.ir
    Abstract: 
    This paper intends to prove the noetic nature of the theorems of virtue and indecency and to refute their being rational. First, the viewpoints of such scholars as Alpharabius, Avicenna, and Muhaqiq Ṭūsī who have considered the theorems of virtue and indecency as being among the generally accepted premises have been presented. Next, two interpretations from the viewpoint of those scholars was mentioned: Lāhījī views the theorems of virtue and indecency as being certain and even obvious. However, Muḥaqiq Isfahani considers this issue as generally accepted. The truth is that one can understand the rationality and noesis of the theorems of virtue and decency in the words of the famous Islamic scholars, because one theorem may from one aspect be among the certainties which its truth is proven with definite proof and from another perspective, it is among the generally accepted premises which has no reality except fame and conformity with the opinions of the wise. Furthermore, the reasoning of Muḥaqiq Isfahani has been dealt with. This argument that because the theorems of virtue and indecency are not obvious so then they are generally accepted has not been accepted, because one cannot conclude irrationality owing to the absence of obviousness. As for the second argument which states that the wise pass verdict on virtue and indecency purely on the grounds of preserving the social order, it became clear that the wise, in relation to the validity for the verdicts, pay attention to the real interests and corruptions. Therefore, their verdict has a rational origin and is not purely derived from validity.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قضایای حسن و قبح: عقلانی یا عقلایی
    Abstract: 
    این نوشتار به دنبال اثبات عقلانی بودن قضایای حسن و قبح و ردّ عقلایی بودن آنهاست. ابتدا دیدگاه حکمایی همچون فارابی، ابن سینا و محقق طوسی مطرح شده که قضایای حسن و قبح را از مشهورات دانسته اند. سپس به دو تفسیر از دیدگاه حکما اشاره شد: حکیم لاهیجی قضایای حسن و قبحْ را یقینی و حتی بدیهی می د اند، اما محقق اصفهانی این بحث را از مشهورات بهشمار می آورد. حق آن است که از کلمات حکما، عقلانی بودن قضایای حسن و قبح در کنار عقلایی بودن آنها فهمیده می شود؛ چه آنکه یک قضیه ممکن است از یک جهت جزو یقینیات باشد که صدقش با برهان اثبات گردد و از لحاظی دیگر، جزو مشهورات باشد که واقعیتی جز شهرت و تطابق آرای عقلا نداشته باشد. در ادامه، به بررسی ادله‌ی محقق اصفهانی پرداختیم. این دلیل را که چون قضایای حسن و قبح بدیهی نیستند پس مشهوری اند، نپذیرفتیم؛ چون نمی توان از عدم بداهت، عدم عقلی بودن را نتیجه گرفت. درباره‌ی دلیل دوم که عقلا صرفاً به سبب حفظ نظام اجتماعی به حسن و قبح حکم می کنند، روشن شد که عقلا در اعتبار احکام به مصالح و مفاسد واقعی توجه دارند، از این رو حکم آنها منشأ عقلانی دارد و صرفاً برخاسته از اعتبار نیست.
    References: 
    • آمدي، سيف‌الدين، 1423ق، ابکار الافکار في اصول الدين، تحقيق احمد محمد مهدي، قاهره، دارالکتب.
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله، 1375، الاشارات و التنبيهات، قم، البلاغه.
    • ــــــــ ، 1404ق الف، الشفا، المنطق، تحقيق سعيد زايد، قم، مکتبة آية الله المرعشي.
    • ــــــــ ، 1404ق ب، الشفاء، الالهيات، قم، مکتبة آية الله المرعشي، ، ج1.
    • ــــــــ ، 1405ق، القصيدة المزدوجة في المنطق، چ دوم، قم، مکتبة آية الله المرعشي.
    • ــــــــ ، 1379 ، النجاة من الغرق في بحر الضلالات، تصحيح محمدتقي دانش‌پژوه، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ــــــــ ، 1383، دانش‌نامه علائي، منطق، تصحيح سيدمحمد مشکوة، چ دوم، تهران، دهخدا.
    • ــــــــ ، 1980م، عيون الحکمة، تحقيق عبدالرحمن بدوي، چ دوم، بيروت، دارالقلم.
    • بهمنيار، ابن‌مرزبان، 1375، التحصيل، تصحيح مرتضي مطهري، چاپ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ابوالقاسم‌زاده، مجيد و حسن معلمي، 1393، «بداهت قضاياي اخلاقي»، آئين حکمت، ش 20، ص 154-121.
    • اصفهاني، محمدحسين و صادق لاريجاني، 1376 و 1377، «حسن و قبح عقلي و قاعده ملازمه»، نقد و نظر، ش 13 و 14، ص 165-129.
    • اصفهاني، محمدحسين، 1374، نهاية الدراية في شرح الکفاية، تحقيق رمضان قلي‌زاده مازندراني، قم، سيد‌الشهداء.
    • تفتازاني، سعدالدين، 1409ق، شرح المقاصد، تحقيق و تعليق عبدالرحمن عميرة، قم، الشريف الرضي.
    • جوادي آملي، عبدالله، 1387، دين‌شناسي، تحقيق محمدرضا مصطفي‌پور، چ پنجم، قم، اسراء.
    • حلّي، حسن‌بن يوسف، 1371، الجوهر النضيد، چ پنجم، قم، بيدار.
    • ــــــــ ، 1382، کشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد، تعليقه جعفر سبحاني، چ دوم، قم، مؤسسه امام صادق.
    • خراساني، محمد کاظم، 1407ق، فوائد الاصول، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • فخررازي، محمدبن عمر، 1411ق، المحصل، تحقيق اتاي، چاپ اول، عمان، دار الرازي.
    • رازي، قطب‌الدين، 1384، تحرير القواعد المنطقية في شرح الرسالة الشمسية، تصحيح محسن بيدارفر، چ دوم، قم، بيدار.
    • ساوي، عمربن سهلان، 1383، البصائر النصيرية في علم المنطق، تحقيق حسن مراغي، تهران، شمس تبريزى‏.
    • سبحاني، جعفر، 1382، حسن و قبح عقلي يا پايه‌هاي اخلاق جاودان، نگارش علي رباني گلپايگاني، قم، مؤسسه امام صادق.
    • سبزواري، ملاهادي، 1372، شرح الاسماء الحسني، تحقيق نجفقلي حبيبي،تهران، دانشگاه تهران.
    • سهروردي، شهاب‌الدين يحيي، 1375، مجموعه مصنفات شيخ اشراق، تصحيح هانري کربن، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ايران.
    • شهرستاني، محمدبن عبدالکريم، 1425ق، نهاية الاقدام في علم الکلام، تصحيح احمد فريد مزيدي، بيروت، دارالکتب العلمية.
    • شيرازي، قطب‌الدين، 1369، درة التاج، تصحيح سيدمحمد مشکوة، چ سوم، تهران، حکمت.
    • صدر، سيد محمدباقر، 1417ق، بحوث في علم الاصول، تقرير حسن عبدالساتر، بيروت، الدار الاسلامية.
    • ـــــ ، 1415ق، جواهر الاصول، تقرير محمدابراهيم انصاري اراکي، بيروت، دار التعارف.
    • ـــــ ، 1408ق، مباحث الاصول، تقرير سيدکاظم حسيني حائري، قم، مکتب الاعلام الاسلامي.
    • طوسي، خواجه نصيرالدين، 1361، اساس الاقتباس، تصحيح مدرس رضوي، تهران، دانشگاه تهران.
    • ـــــ ، 1405ق، تلخيص المحصل، چ دوم، بيروت، دارالاضواء.
    • ــــ ، 1413ق، قواعد العقائد، تحقيق و تعليق علي حسن خازم، لبنان، دارالغربة.
    • فارابي، ابونصر، 1408ق، المنطقيات، تحقيق محمدتقي دانش‌پژوه، قم، مکتبة آيت الله المرعشي.
    • قوشجي، علي‌بن‌محمد، بي‌تا، شرح تجريد الاعتقاد، بي‌جا، منشورات رضي و بيدار.
    • لاريجاني، صادق، 1372، «حکماي اسلامي و قضاياي اخلاقي»، معرفت، ش 7، ص34-27.
    • ـــــ ، 1386، «نظريه‌اي در تحليل الزامات اخلاقي و عقلي»، پژوهش‌هاي اصولي، سال سوم،‌ ش7.
    • لاهيجي، ملا عبدالرزاق، 1364، سرمايه ايمان، تحقيق محمدصادق لاريجاني، چ دوم، تهران، الزهرا.
    • ـــــ ، 1383، گوهر مراد، تهران، سايه.
    • مصباح، محمدتقي، 1384، شرح برهان شفا، تحقيق محسن غرويان، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مصباح، مجتبي، 1390، بنياد اخلاق، چ هفتم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • مظفر، محمدرضا، 1368، اصول الفقه، چ سوم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Majid.(2025) The Theorems of Virtue and Indecency: Noetic of Rational. Ma`rifat-e Kalami, 7(2), 33-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Majid ."The Theorems of Virtue and Indecency: Noetic of Rational". Ma`rifat-e Kalami, 7, 2, 2025, 33-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2025) 'The Theorems of Virtue and Indecency: Noetic of Rational', Ma`rifat-e Kalami, 7(2), pp. 33-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. The Theorems of Virtue and Indecency: Noetic of Rational. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 7(2): 33-52