Writers:
✍️ Marjan / Ph.D student of theology, Quran and Hadith University, Shahr Rei
Pages:
149-169
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
One of the minute epistemological topics in theological studies is God’s goal of creating the world. Islamic theologians consider God’s goal of creating the universe as bringing benevolence to creation. Philosophers believe that because God has all the perfect qualities; is the absolute reason for creation; and the thing caused inevitably does not contradict it, bestowal of grace, bringing into existence, and creating the best world order by God is obligatory. In the view of mystics, creation has taken place based on God’s love for being known, and the entirety of existence are the manifestations of God’s essence who have no existence other than the existence of God. God loved His infinite perfect qualities. Thus, He manifested Himself in the form of different worldly phenomena so that by seeing His own beauty as reflected in His action, which is indeed the creation of the world, He would take pleasure and the goal of creation is nothing beyond His unique essence. In this paper, from among all the views, using a library based method, answering the main question about the viewpoint of mystics in this regard was attended to. By posing questions and problems about it and the consequences of accepting such an outlook, it was revealed that the issue needs to be reviewed and referred to the teachings of the Holy Qur’an as well as the narrations of the Infallibles
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :واکاوی و نقد ادلهی عرفا دربارهی هدف آفرینش
Abstract:
یکی از مباحث معرفتی دقیق در حوزة الهیات، هدف خداوند از خلقت جهان است متکلمان اسلامی، هدف خداوند از آفرینش عالم را رساندن جود به خلق می دانند. فلاسفه معتقدند ازآنجاکه خداوند واجد همة کمالات و علت تامه خلقت است و معلول از آن لامحاله تخلف نمی کند، فیض رسانی و صدور وجود و خلق نظام احسن از ناحیة خداوند واجب است. از منظر عارفان، آفرینش بر پایة عشق خداوند به شناخته شدن انجام پذیرفته است و مجموعه هستی، تجلیات ذات پروردگار هستند که وجودی غیر از وجود حق تعالی ندارند. خداوند عاشق کمالات بی نهایت خود بود؛ لذا در قالب پدیده های مختلف عالم تجلی کرد تا از دیدن جمال خود در آینة فعل خویش که همان جهان خلقت است، لذت ببرد و هدفی برای آفرینش در ماورای ذات بی همانندش وجود ندارد. در این نوشتار، از میان همه نظرات، به روش کتابخانه ای، به بررسی پاسخ پرسش اصلی دربارة دیدگاه عرفا در این زمینه پرداخته شد و با طرح پرسش ها و ایراداتی بر آن و تبعات پذیرش این نگرش، مشخص شد که مطلب نیازمند بازنگری و رجوع به تعالیم قرآن کریم و روایات حضرات معصومین است.
References:
- ابنتركه، صائنالدين على، 1360، تمهيدالقواعد، تصحيح سيدجلالالدين آشتيانى، تهران، وزارت فرهنگ و آموزشعالي.
- ـــــ ، 1384، شرح نظمالدر(شرح قصيده تائيه ابنفارض)، تهران، ميراث مكتوب.
- ابنعربي، محيالدين، 1972م، الفتوحات المکيه، تحقيق عثمان يحيي، مصر، الهيئه المصريه العامه للکتاب.
- ـــــ ، 1946م، فصوصالحکم، قم، داراحياء الکتب العربيه.
- ابنفناري، حمزه، 1384، مصباحالانس، تهران، نشر مولي.
- ابنمنظور، محمدبن مکرم، 1414ق، لسانالعرب، بيروت، دارالفکر.
- آملي، سيدحيدر، 1392، نقدالنقود في معرفه الوجود، ترجمة اسماعيل منصوري لاريجاني، تهران، علم.
- الترجمان، سهيلة عبدالباعث، 1422ق، نظرية وحدة الوجود بين ابن عربى و الجيلى، بيروت، مكتبة خزعلى.
- جواديآملي، عبدالله، 1372، تحريرتمهيدالقواعد، قم، الزهرا.
- حسنزاده آملي، حسن، 1378، ممدالهمم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- راغب اصفهانى، حسينبن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ قرآن، بيروت، دارالعلم الدار الشامية.
- رحيميان، سعيد، 1387، آفرينش از منظر عرفان، قم، بوستان کتاب.
- رضا، مهيار، بيتا، فرهنگ ابجدي عربي فارسي، بيجا، بينا.
- سهروردى، شهابالدين، 1375، رسائل شيخ اشراق، تصحيح هانري کربن، تهران، موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى.
- شجاري، مرتضي، 1388، خدا و آفرينش در فلسفه و عرفان اسلامي، تهران، طراوت.
- صدوق، محمدبن علي، 1398ق، التوحيد، تحقيق علياکبر غفاري، قم، انتشارات اسلامي.
- طريحي، فخرالدينبن، 1375، مجمعالبحرين، تهران، مرتضوي.
- عابدي، احمد، 1388، «حرکت حبي»، فصلنامه نامه مفيد، ش 2.
- عليپور، محمدحسن، 1393، «حركت حبّي و انسان كامل از نگاه عارفان»، مجمع جهاني شيعهشناسي،
- در: www.urd.ac.ir.
- عميد، حسن، 1389، فرهنگعميد، تهران، اميرکبير.
- فراهيدي، خليلبن احمد، 1409ق، كتابالعين، قم، هجرت.
- فرغانى، سعيدالدين، 1379، مشارق الدرارى شرح تائيه ابنفارض، قم، دفتر تبليغات اسلامى.
- فيومي، احمدبن محمد، 1414ق، المصباحالمنير، قم، دارالهجره.
- قيصري، داوود، 1375، شرح فصوصالحکم، تهران، علمى و فرهنگى.
- كريمي حسينآبادي، محمد، 1389، «ابنعربي و چرايي آفرينش»، روزنامه رسالت، ش 7057، 23 مرداد.
- مجلسي، محمدباقر، بيتا، بحارالانوار، بيروت، دارالوفاء.
- مصباح، محمدتقي، 1366، آموزش فلسفه، تهران، سازمان تبليغات اسلامي.
- ـــــ ، 1376، معارفقرآن، قم، موسسة در راه حق.
- مصطفوى، حسن، 1360، التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
- مطهري، مرتضي، 1386، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- معين، محمد، 1350، فرهنگمعين، تهران، اميرکبير.
- المهائمى، علاءالدين علىبناحمد، 1428ق، خصوصالنعم فى شرح فصوصالحكم، بيروت، دارالکتب العلميه.
- نصري، عبدالله، 1387، فلسفه خلقت انسان، تهران، کانون انديشه جوان.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Marjan, Afzali, Ali.(2025) Analysis and Critique of the Reasons of Mystics for the Goal of Creation. Ma`rifat-e Kalami, 7(2), 149-169
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Marjan ; Ali Afzali."Analysis and Critique of the Reasons of Mystics for the Goal of Creation". Ma`rifat-e Kalami, 7, 2, 2025, 149-169
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Afzali, A.(2025) 'Analysis and Critique of the Reasons of Mystics for the Goal of Creation', Ma`rifat-e Kalami, 7(2), pp. 149-169
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, Afzali, A. Analysis and Critique of the Reasons of Mystics for the Goal of Creation. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 7(2): 149-169