Pages:
115-131
Receive Date: 2025/04/10
Accept Date: 2025/04/10
Abstract:
The Immaculate concealed some of the facts from the audience due to their wisdom and the level of understanding of the audience. "Hiding the reality" damages the speech of the Immaculate in two ways: 1- If "Hiding the reality" is wise, one can claim: The reality is completely different from what has been said and not presented because of a lack of understanding. Some of the variants of this assumption require total falsehood of the Quran and rational propositions, so this possibility is rejected. 2- By putting together the "sayings" and the "untold", our current perception of reality may change completely and the words of the Immaculate will no longer be true. Some, however, have resorted to the principles of transcendent wisdom and lack of godliness by assuming that the "untold" is along with the "sayings"; but first, this is not the perfect answer. Second, the latter only distorts the truthfulness of the intertwined statements of the Immaculate, not all. Third, even in the intertwined doctrines, by “unconditionalizing" the statements, the minimal realism will still be preserved. Fourth, the instances of hiding the reality are mostly about the Imam’s dignity, formative guardianship, and subjects like that, whose limitations are clearly specified
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد و بررسی مسئلۀ «اخفای واقع از سوی اولیای دین و تأثیر آن بر واقعنمایی گفتار اعتقادی معصومان علیهم السلام»
Abstract:
معصومان به اقتضای حکمت و مراعات سطح فهم مخاطب، بعضی از واقعیات را از مخاطبان مخفی می کردند. «اخفای واقع» از دو جهت به واقع نمایی گفتار معصومان آسیب می زند: 1- اگر «اخفای واقع» حکیمانه است، می توان ادعا کرد: واقعیت بالکل با آنچه بیان گردیده، متفاوت است و به خاطر ناتوانی از فهم، ارائه نشده است. برخی از شقوق این فرض مستلزم کذب کلی قرآن و گزاره های عقلی است، پس این احتمال مردود است. 2- احتمال دارد با کنار هم قرار دادن «نگفته ها» و «گفته ها»، برداشت کنونی ما از واقعیت، کاملاً تغییر کند و گفته های معصومان دیگر واقع نما نباشد. هرچند برخی برای پاسخ به جهت 2 با پیش فرض اینکه «نگفته ها» در طول «گفته ها» است، به اصول حکمت متعالیه و عدم بخل خداوند تمسک جسته اند، اما اولاً، این پاسخ کامل نیست. ثانیاً، جهت 2 تنها واقع نمایی گفته های در هم تنیدۀ معصومان را مخدوش می کند، نه همۀ گفته ها را. ثالثاً، حتی در معارف در هم تنیده، با «لابشرط» کردن گزاره ها، واقع نمایی حداقلی گفته ها حفظ می شود. رابعاً، مصادیق اخفای واقع غالباً دربارۀ ولایت تکوینی، شئون امام ومانند آن است که کف و سقف آن معین شده است.
References:
- ابنرشد، بيتا، فصل المقال فيما بين الشريعه و الحکمه من الاتصال، تحقيق محمد عماره، چ دوم، بيجا، دار المعارف.
- ابنشعبه حراني، حسنبن محمد، 1404ق، تحف العقول، تحقيق علياکبر غفاري، چ دوم، قم، دفتر نشر اسلامى.
- اخوان الصفا، بيتا، رسائل اخوان الصفا، بيروت، دار صادر.
- اصفهاني، محمدحسين، 1418ق، حاشيه المکاسب، بيجا، انوار الهدي.
- پيروزمند، عليرضا، 1389، قلمرو دين در تعيين مفروضات اساسي، ارزشها، رفتارها و نمادها، تهران، عابد.
- تهراني، علي، بيتا، تقيه در اسلام، مشهد، فيروزان.
- ثقفى، ابراهيمبن محمد، 1395ق، الغارات، نحقيق و تصحيح جلالالدين محدث، تهران، انجمن آثار ملي.
- جعفري هرندي، محمد، 1393، «ملاک و چگونگي به کار گيري تقيه در دوره حضور معصومان»، پژوهشهاي فقه و حقوق اسلامي، ش 35، ص11ـ4.
- جوادي آملي، عبدالله، 1373، شريعت در آينه معرفت، تهران، رجاء.
- حامدنيا، رسول، 1386، نقد و بررسي «آخرت و خدا، هدف بعثت انبياء»، قم، دفتر نشر معارف.
- حائري، مهدي، بيتا، حکمت و حکومت، بينا.
- حسيني هاشمي، سيدمرتضي، «بررسي ضرورت نرمافزار اسلامي»، مجموعه مقالات اولين سمينار کامپيوتر علوم اسلامي، فرهنگستان علوم اسلامي.
- حکيمي، محمدرضا، 1380، الحيات، ترجمة احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- حليم، برکات، 1990م، الاسلام و الحداثه (الدين و السلطه)، بيروت، دار الساقي.
- خوئي، سيدابوالقاسم، بيتا، مصباح الفقاهه، قم، داوري.
- ذهبي، محمدحسين، 1396ق، التفسير و المفسرون، بيجا، دارالکتب الحديثه.
- رجبي، محمود، 1372، «منظور از تبيان بودن قرآن»، معرفت، ش 6 ، ص11.
- ساجدي، ابوالفضل، 1383، زبان دين و قرآن، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني.
- سروش، عبدالکريم، 1374، «معنا و مباني سکولاريسم»، کيان، ش 26.
- ـــــ ، 1374، «خدمات و حسنات دين»، کيان، ش 27.
- ـــــ ، 1376، مدارا و مديريت، تهران، صراط.
- سيوطي، جلالالدين، 1416ق، الاتقان في علوم القرآن، تقديم و تعليق مصطفي اديب البغا، بيروت، دار ابنکثير.
- صدرالمتألهين، 1383، شرح اصول الکافي، تحقيق محمد خواجوي، تهران، مؤسسة مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- صدر، سيدمحمدباقر، 1434ق، المدرسة القرآنية، قم، دار الصدر.
- صدوق، محمدبن علي، 1376، الامالي، چ ششم، تهران، کتابچي.
- ـــــ ، 1398ق، التوحيد، قم، موسسة النشر الاسلامي.
- صفار، محمدبن حسن، 1404ق، بصائر الدرجات، تحقيق محسنبن عباسعلي کوچهباغي، چ دوم، قم، کتابخانة آيتالله مرعشي نجفي.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1382، رسالة الولاية، (طريق عرفان)، ترجمة صادق حسنزاده، قم، بخشايش.
- ـــــ ، 1384، راز دل شرحي بر گلشن راز، تهران، احياء کتاب.
- ـــــ ، 1390ق، المیزان فی تفسیر القرآن، چ دوم، بیروت، دار احياء التراث العربي.
- طوسي، محمدبن حسن، 1404ق، اختيار معرفة الرجال، تصحيح و تعليق ميرداماد استرابادي، تحقيق سيدمهدي رجائي، قم، بعثت.
- عبدالرازق، علي، 1966م، الاسلام و اصول الحکم، بيروت، دار مکتبة الحياه.
- اردبيلي، عبدالغني، 1381، تقريرات فلسفه امام خميني (شرح منظومه)، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- عزت دروزه، محمد، 1382ق، تفسير الحديث، قاهره، دار احياء الکتب العربيه.
- عميد، حسن، 1388، فرهنگ فارسي عميد، تهران، سکه.
- غزالي، ابوحامد، 1416ق، مجموعه رسائل الامام الغزالي، بيروت، دارالفکر.
- فيض کاشاني، ملامحسن، 1375، اصول المعارف، چ سوم، قم، دفتر تبليغات اسلامي.
- فيض کاشاني، محمدمحسن، 1406ق، الوافي، اصفهان، کتابخانة امام اميرالمؤمنين.
- قمي، قاضي سعيد، 1362، کليد بهشت، تحقيق محمد مشکات، تهران، الزهراء.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1362، الكافي، چ دوم، تهران، اسلاميه.
- لاهيجي، حسنبن عبدالرزاق، 1375، رسائل فارسي، تهران، ميراث مکتوب.
- مجلسى، محمدباقر، 1404ق ـ الف، مرآةالعقول في شرح اخبار آلالرسول، تحقيق سيدهاشم رسولي محلاتي، تهران، دار الکتب الاسلاميه.
- ـــــ ، 1403ق، بحارالانوار، چ دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
- مسعودي، عبدالهادي، 1392، آسيب شناسي حديث، تهران، سمت.
- مصباح، محمدتقي، 1393، رابطۀ علم و دين، قم، مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني.
- معين، محمد، 1381، فرهنگ معين، چ سوم، تهران، آدنا(کتاب راه نو).
- مدرسي، سيدحسين، 1386، مکتب در فرايند تکامل نظري بر تطور مباني فکري تشيع در سه قرن نخستين، ترجمة هاشم ايزدپناه، تهران، کوير.
- مقيمي اردکاني، حميدرضا و محمود فتحعلي، 1395، «بررسي تأثير رعايت سطح فهم مخاطبان از ناحية خدا و اولياي دين در واقعنمايي متون ديني»، معرفت کلامي، سال هفتم، ش 2، ص71ـ94.
- نصيري، سعيد، 1390، «تأثير فهم مخاطب در کيفيت صدور احاديث اعتقادي و فرايند فهم آنها» پاياننامه ارشد كارشناسي ارشد، قم، دارالحديث.
- نعماني، محمدبن ابراهيم، 1397ق، الغيبة، تحقيق علي اکبر غفاري، تهران، صدوق.
- هاشمي شاهرودي، سيدمحمود، 1417ق، بحوث في علم الأصول، قم، چ سوم، مركز الغدير للدراسات الاسلاميه.
- هالم، هاينس، 2003م، الغنوصيه في الاسلام، ترجمة رائد الباش، آلمان، کولونيا، منشورات الجمل.
- یوسفیان، حسن، 1390، کلام جدید، چ سوم، تهران و قم، سمت و مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Hamid reza, Youfiyan, Hasan.(2025) Critical Review of the Issue of “Hiding the Reality by the Immaculate and Its Influence on Realizing Their Faithful Speech”. Ma`rifat-e Kalami, 10(1), 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hamid reza ; Hasan Youfiyan."Critical Review of the Issue of “Hiding the Reality by the Immaculate and Its Influence on Realizing Their Faithful Speech”". Ma`rifat-e Kalami, 10, 1, 2025, 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Youfiyan, H.(2025) 'Critical Review of the Issue of “Hiding the Reality by the Immaculate and Its Influence on Realizing Their Faithful Speech”', Ma`rifat-e Kalami, 10(1), pp. 115-131
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, H, Youfiyan, H. Critical Review of the Issue of “Hiding the Reality by the Immaculate and Its Influence on Realizing Their Faithful Speech”. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 10(1): 115-131