Ma`rifat-e Kalami, Volume 10, Issue 1, No 22, Year 2025 , Pages 143-157

    The Role of Religious Teachings in the Development of Experimental Science

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Seyed yaser / MA of Islamic Discourse from the Imam Khomeini Education and Research Institute / shs.hossein@gmail.com
    Yousof Daneshwar / Assistant Professor of the Imam Khomeini Education and Research Institute / yousef.daneshvar@gmail.com
    Abstract: 
    One of the most important issues in the relationship between science and religion is the type of interaction that the two areas of religion and experimental science have with each other. In order to better understand this interaction, it is necessary to evaluate the role of the concepts and teachings of religion in the process of science developments. This article seeks to talk about the teachings of religion that have had a positive role in the growth and movement of empirical science and inducing such themes in society encourages them to empirical science. Studying these religious doctrines and themes can also guide us to the science that is desirable to religion. These doctrines will be evaluated in both theoretical and practical areas. Theoretical teachings have been largely influenced by the metaphysical foundations of experimental science during the course of science, and practical teachings have largely contributed to the development of science in the form of motivational matters
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقش آموزه‌های دینی در رشد علم تجربی
    Abstract: 
    یکی از مسائل مهم در ارتباط میان علم و دین، نوع تعاملی است که دو حوزۀ دین و علم تجربی با یکدیگر دارند. به منظور فهم بهتر این تعامل، لازم است نقش مفاهیم و آموزه های دین در روند حرکت علم ارزیابی گردد. این مقاله برآن است تا دربارۀ آموزه هایی از دین سخن بگوید که نقش مثبتی در رشد و حرکت علم تجربی داشته است و القای این نوع مضامین به جامعه موجب ترغیب ایشان به علم تجربی می شود. بررسی این آموزه ها و مضامین دینی همچنین می تواند ما را در رسیدن به علمی که مطلوب دین است، راهنمایی کند. این آموزه ها در دو حوزۀ نظری و عملی ارزیابی خواهد شد. آموزه های نظری عمدتاً در قالب مبانی متافیزیکی علم تجربی در جریان حرکت علم اثرگذار بوده و آموزه های عملی عمدتاً در قالب امور انگیزشی به رشد علم کمک کرده است.
    References: 
    • اقبال، مظفر، 1389، اسلام و علم، ترجمة فرشته ناصري و علي آخشيني، مشهد، آستان قدس رضوي.
    • باربور، ايان، 1392، دين و علم، ترجمة پيروز فطوره‌چي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي.
    • پترسون مايلک و هاسکر ويليام و رايشنباخ بروس و بازينجر ديويد، 1393، عقل و اعتقاد ديني، ترجمة احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، چ هشتم، تهران، طرح نو.
    • تميمي آمدي، عبدالواحدبن محمد، 1410ق، غرر الحکم ودررالکلم، چ دوم، قم، دار الکتب الاسلامي.
    • جعفري، محمدتقي، 1372، تحقيقي در فلسفه علم، تهران، دانشگاه صنعتي شريف.
    • حميري، عبدالله‌بن جعفر، 1413ق، قرب الاسناد، قم، موسسه آل‌لبيت.
    • زيدان، جرجي، 1345، تاريخ تمدن اسلام، ترجمة علي جواهرکلام، تهران، اميرکبير.
    • سارتن، جورج، 1388، مقدمه بر تاريخ علم، ترجمة غلامحسين صدري افشار، چ سوم ، تهران، علمي و فرهنگي.
    • سروش، عبدالکريم، 1373، تفرج صنع، چ سوم، تهران، مؤسسة فرهنگي صراط.
    • طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1374، الميزان في تفسير القرآن، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، چ پنجم، قم، جامعة مدرسين.
    • ـــــ ، 1388، قرآن در اسلام، چ سوم، قم، بوستان کتاب.
    • طباره، عبدالفتاح، 1392م، روح الدين الاسلامي، ط. السادسه، بيروت، دارالعلم للملايين.
    • عبدالسلام، محمد، 1387، شکوفايي علم در جهان اسلام و موانع و راهبردها، ترجمة اصغر افتخاري و غلامرضا خواجه سروي، تهران، دانشگاه امام صادق
    • گلشني، مهدي، 1387، آيا علم مي‌تواند دين را ناديده بگيرد؟، ترجمة بتول نجفي، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
    • گوستاولوبون، 1347، تمدن اسلام وعرب، ترجمة سيدهاشم حسيني، تهران، چاپ اسلاميه.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، چ دوم، بيروت، دار احيا التراث العربي.
    • مفضل‌بن عمر، بي‌تا، توحيد المفضل، چ سوم، قم، داوري.
    • نصر، سيدحسين، 1383، اسلام و تنگناهاي انسان متجدد، ترجمة انشاء االله رحمتي، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردي.
    • ــــ ، 1359، علم و تمدن در اسلام، ترجمة احمد آرام، چ دوم، تهران، خوارزمي.
    • نلينو، کرلو الفونسو، 1349، تاريخ نجوم اسلامي، ترجمة احمد آرام، تهران، چاپخانه بهمن.
    • Born, Max, 1971, The Born-Einstein Letters, translated by Irene Born, London: Macmillan.
    • Levy, R., 1957, The Social Structure of Islam, Cambridge, Cambridge University Press.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Seyed yaser, Daneshwar, Yousof.(2025) The Role of Religious Teachings in the Development of Experimental Science. Ma`rifat-e Kalami, 10(1), 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed yaser ; Yousof Daneshwar."The Role of Religious Teachings in the Development of Experimental Science". Ma`rifat-e Kalami, 10, 1, 2025, 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Daneshwar, Y.(2025) 'The Role of Religious Teachings in the Development of Experimental Science', Ma`rifat-e Kalami, 10(1), pp. 143-157

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S, Daneshwar, Y. The Role of Religious Teachings in the Development of Experimental Science. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 10(1): 143-157