Pages:
153-166
Receive Date: 2025/04/01
Accept Date: 2025/04/01
Abstract:
The question of moral dignity is one of the important debates of moral philosophy. Despite differences in this issue, all experts agree that human beings have a moral dignity. The question now is, how does faith play a role in determining the stage and degree of one's moral stage, by accepting the issue of moral dignity? Islamic teachings hold that faith plays a central role in determining the existential stages of humanity. In this context, anyone who denies God or the Apostle or the Resurrection is at the lowest existential stages. Faith itself has an equivocal nature that accepts strengths and weaknesses, and since the degree of humanity depends on the degree of faith, the stages of faith also follows the stages of humanity. The various stages of humanity constitute the stages of the human moral dignity, which determine the duties of moral activists before man. Accordingly, the unbeliever has the lowest level of moral rights, but the believer has a much higher legal rights, which, his moral dignity, also changes in accordance to his moral dignity. Using a descriptive-analytical method, the finding of this research shows that, a believer whose piety is established in his soul and hence avoids sin, in comparison with a fasiq believer who has not such stability in his soul, enjoys a higher moral status.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقش ایمان در تعیین شأن اخلاقی انسان از نگاه آیات و روایات
Abstract:
مسئلهی شأن اخلاقی، از مباحث مهم فلسفهی اخلاق است. با وجود اختلاف در جوانب گوناگون این مسئله، همهی صاحب نظران بر این امر متفق اند که انسانْ واجد شأن اخلاقی است. مسئلهی اصلی در این پژوهش، این است که با پذیرش تشکیکی بودن شأن اخلاقی، ایمان چه نقشی در تعیین سطح و درجهی شأن اخلاقی انسان دارد. بنا بر آموزه های اسلامی، ایمان در تعیین مرتبهی وجودی انسان نقش اساسی ایفا می کند. کسی که منکر خدا یا رسول یا قیامت است، از دیدگاه اسلام در مراتب نازلهی وجودی قرار دارد. ایمانْ خود امری مشکک است که شدت و ضعف می پذیرد و ازآنجایی که مراتب انسانیت دایرمدار مراتب ایمان است، مراتب مختلف ایمان مراتب مختلفی از انسانیت را به دنبال دارد. این مراتب مختلف انسانی، مراتب تشکیکی شأن اخلاقی انسان را تشکیل می دهد که بر اساس آن وظایف فاعل های اخلاقی در برابر انسان تعیین می شود. براین اساس، بی ایمان از حداقل حقوق اخلاقی برخوردار است؛ ولی مؤمن حقوقی به مراتب بالاتر دارد و متناسب با مرتبهی ایمانش شأن اخلاقی او نیز تغییر می کند. مؤمنی که ملکهی پرهیزگاری در او استقرار یافته است و از گناه اجتناب می کند، نسبت به مؤمن فاسقی که چنین ملکه ای در او متجلی نشده است، از منزلت اخلاقی والاتری بهره مند است. روش گردآوری مطالب کتابخانه ای بوده و ارزیابی داده ها به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است.
References:
- نهجالبلاغه، 1414، ترجمه صبحي صالح، ۱۴۱۴ق، قم، هجرت.
- صحيفهسجاديه، ۱۳۷۶، قم، الهادي.
- ابنمنظور، محمدبنمکرم، ۱۴۱۴ق، لسانالعرب، بيروت، دار الفکر للطباعه و النشر.
- پاينده، ابوالقاسم،۱۳۸۲، نهجالفصاحة، تهران، دنياي دانش.
- جبعي عاملي، زينالدين، ۱۴۰۸ق، کشف الريبة عن احکام الغيبة، بيروت، دار الأضواء.
- جواديآملي، عبدالله، ۱۳۸۲، تسنيم؛ تفسير قرآن کريم، قم، اسراء.
- ـــــ ، ۱۳۸۹، ادب فناي مقربان، قم، اسراء.
- رجبي، محمود، ۱۳۸۰، انسانشناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- طبرسى، فضلبنحسن، ۱۳۷۲، مجمعالبيان في تفسير القرآن، ويرايش سوم، تهران، ناصر خسرو.
- طريحي، فخرالدينبن محمد، ۱۳۷۵، مجمعالبحرين، تهران، مرتضوي.
- فيومي، احمدبنمحمد، ۱۴۱۴ق، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، قم، دار الهجرة.
- قمي، عليبنابراهيم، ۱۳۶۳، تفسير القمي، قم، دارالکتاب.
- کليني، محمدبنيعقوب، ۱۴۲۹ق، الکافي، قم، دارالحديث.
- متقي، عليبنحسامالدين، ۱۴۰۹ق، کنزالعمال في سنن الأقوال و الأفعال، (بکري حياني و صفوه سقا، مصححين)، بيروت، مؤسسة الرسالة.
- مصباح، محمدتقي، ۱۳۸۲، کاوشها و چالشها، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- ـــــ ، ۱۳۸۸، انسانشناسي در قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مصطفوي، حسن، ۱۳۶۸، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- مغنيه، محمدجواد، ۱۳۷۸، ترجمه تفسير کاشف، ترجمة موسي دانش، قم، بوستان کتاب.
- مفيد، محمدبنمحمد، ۱۴۱۳ق، الاختصاص، قم، المؤتمر العالمى لالفية الشيخ المفيد.
- Anne Waren, Mary, 2003, “Moral Status”, In A Companion To Applied Ethics, Malden, Blackwell Publishing.
- Audi, Robert, 1999, “Moral Status,” The Cambridge Dictionary of Philosophy, UK, Cambridge University Press.
- Macklin, Ruth, 2003, “Dignity is a Useless Concept”, British Medical Journal, Vol 327, Issue 7429, P 1419-1420.
- Nordenfelt, Lennart, 2012, Dignity, In Encyclopedia of Applied Ethics (Second), UK, Academic Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fayazi, Mahdi, Fayyazi, Gholam Reza.(2025) The Role of Faith in Determining Man’s Moral Dignity from the Viewpoint of Qur’an and Traditions. Ma`rifat-e Kalami, 10(2), 153-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi Fayazi; Gholam Reza Fayyazi."The Role of Faith in Determining Man’s Moral Dignity from the Viewpoint of Qur’an and Traditions". Ma`rifat-e Kalami, 10, 2, 2025, 153-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fayazi, M, Fayyazi, G.(2025) 'The Role of Faith in Determining Man’s Moral Dignity from the Viewpoint of Qur’an and Traditions', Ma`rifat-e Kalami, 10(2), pp. 153-166
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fayazi, M, Fayyazi, G. The Role of Faith in Determining Man’s Moral Dignity from the Viewpoint of Qur’an and Traditions. Ma`rifat-e Kalami, 2025; 10(2): 153-166