Pages:
41-58
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
The theory of evolution has provided good fielded for atheistic ideas by Charles Robert Darwin and many infidels have used it to defend atheism with scientific support. One of the anti-religious uses of this theory has been the negation of religious anthropology by using to human evolutionary explanations and its characteristics. One of the characteristics of man for which a complete and atheistic explanation has been provided is religiosity. For example, we will examine one of the newest and most powerful evolutionary and atheistic explanations of religion, which belongs to the most prominent figure of modern atheism, Rich Clinton Dawkins. And we will determine that this explanation does not have sufficient strength and scientific dignity and cannot challenge the religious view of religion. This examination, if true of the newest and strongest of these explanations, is also true of other explanations
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین
Abstract:
نظریهی تکامل از زمان طرح آن توسط چارلز رابرت داروین زمینهی مساعدی را برای اندیشه های الحادی فراهم کرده و بسیاری از ملحدان، از آن برای دفاع از الحاد با پشتوانهی علمی بهره جسته اند. ازجمله استفاده های ضِددینی از این نظریه، نفی انسان شناسی دینی با توسل به تبیین های تکاملی انسان و ویژگی های او بوده است. یکی از ویژگی های انسان که برای آن تبیین تکاملی و الحادی ارائه شده، دین داری است. ما در این مقاله، از باب نمونه، به بررسی یکی از جدیدترین و قوی ترین تبیین های تکاملی و الحادی از دین ـ که به برجسته ترین چهرة الحاد مدرن، ریچارد کلینتون داوکینز تعلق دارد ـ خواهیم پرداخت و روشن خواهیم کرد که این تبیین از قوت کافی و شأن علمی برخوردار نیست و نمی تواند نگاه دینی به مقولهی دین را به چالش بکشد. این داوری، اگر دربارهی جدیدترین و قوی ترین این تبیین ها صادق باشد، در مورد تبیین های دیگر نیز صادق است.
References:
- اکاشا، سمیر، 1392، درآمدی بر فلسفه علم، ترجمة ابوالفضل حقیری قزوینی، چ سوم، تهران، امیرکبیر.
- پلانتينگا، آلوين، 1381، «تكامل و نظم»، ترجمة حسن قنبري، پژوهشهاي فلسفي ـ كلامي، ش 11و12، ص4-25.
- باربور، ایان، 1392، دین و علم، ترجمة پیروز فطورچی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- بهزاد، محمود، 1353، داروینیسم و تکامل، تهران، کتابهای جیبی، فرانکلین.
- چالمرز، آلن فرانسیس، 1389، چیستی علم، تهران، سمت.
- داوکینز، ریچارد، 2007، پندار خدا، ترجمة ا. فرزام، بیجا، بینا.
- ـــــ ، 1388، ساعتساز نابینا، ترجمة محمود بهزاد و شهلا باقری، تهران، مازيار.
- ـــــ ، 1993 الف، «ویروس ذهن»، مجله Inquiry Free، ترجمه امیر غلامی.
- ـــــ ، 1993 ب، «منازعه با دین»، اقتباس از نطق داوکینز در دسامبر93، ترجمه محمد پارسا زاهدی فر ساروی.
- شیخ رضايي، حسين و ديگران، 1391، آشنایی با فلسفه علم، تهران، هرمس.
- لیدیمن، جیمز، 1390، فلسفه علم، ترجمة حسین کرمی، تهران، حکمت.
- مایر، ارنست، ۱۳۹۱، تکامل چیست؟، ترجمة سلامت رنجبر، فرانسه، فروغ آلمان و خاوران.
- اسمارت، نینیان، 1388، تجربه دینی بشر، ترجمة مرتضی گودرزی، تهران، سمت.
- Plantinga, Alvin, 2001, Methodological Naturalism, in Robert T. Pennock ed, Intelligent Design Creationism and Its Critics, Cambridge, MIT Press.
- McGrath, Alister, 2004, Dawkins' God, Genes, Memes, and the Meaning of Life, Cambridge, Blackwell Publishing.
- Ruse, Michale, 1996, But Is It Scince? The Philosophical Question In The Creation/Evolution Controversy, New York, Prometheus Books.
- Dennett, D. C, 2006, Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon, London, Viking.
- Dawkins, R, 1976, The Selfish Gene, Oxford, Oxford University Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Rohollah, Daneshwar, Yousof.(2025) A Research Study of the Evolutionary Explanation of Modern Atheism . Ma`rifat-e Kalami, 11(1), 41-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rohollah ; Yousof Daneshwar."A Research Study of the Evolutionary Explanation of Modern Atheism ". Ma`rifat-e Kalami, 11, 1, 2025, 41-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, R, Daneshwar, Y.(2025) 'A Research Study of the Evolutionary Explanation of Modern Atheism ', Ma`rifat-e Kalami, 11(1), pp. 41-58
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, R, Daneshwar, Y. A Research Study of the Evolutionary Explanation of Modern Atheism . Ma`rifat-e Kalami, 2025; 11(1): 41-58