صفحهها:
63-90
تاریخ دریافت: 1389/08/01
تاریخ پذیرش: 1389/10/30
چکیده:
حسن حنفی، از روشن فکران معاصر مصری در چندین دهه از فعالیت تألیفی خود می کوشد تعریفی خاص از میراث اسلامی و ویژگی های آن ارائه دهد. او با هدف نوگرایی و تجدّد در میراث اسلامی، طرح خویش را تحت عنوان «التجدید و التراث» در تألیفات گوناگون خود دنبال می کند. وی برای میراث اسلامی ویژگیهایی نظیر «اندوخته ای قومی و ملی، تعبیری فکری از پدیدههای هر عصر، تدوینی نظری از ستیزهای فکری بین حاکم و محکوم، یک بعدی بودن، وارونگی موضوعات انسانی به الهی» را ذکر میکند که باید از الهیات به انسانیات تبدیل شود. به اعتقاد او اصول و مفاهیم تجدّد، در اسلام هم وجود دارد؛ اما در میراث اسلامی مغفول مانده یا تفسیر دیگری از آن شده است؛ ولی امروزه به تناسب شرایط عصری باید این معانی جدید را کشف کنیم. او زبان میراث را به کهنگی و نارسایی متهم می سازد و روشهایی را برای بازسازی میراث اسلامی بیان می کند که جملگی نیازمند نقد و بررسی است.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
The validity and value of religious knowledge according to intellectual trends
Abstract:
Such subjects as the nature and reality of religious knowledge، the logic and the way to discover and understand it، the criterion and norm of religiousness، its validity and truthfulness and …are discussed in the realm of religious knowledge; in the realm of cognitive value of religious knowledge such issues as realization، narration، the capacity of evaluation، truthfulness، its positive norm and criterion and … are discussed. By the measure of cognitive value in religious knowledge we mean the conformity of religious sciences to reality and innermost of religion، and investigation of the relationship between religious knowledge and fact and immutable essences of religion. Therefore، the main question is that، considering the narrative characteristic of religious sciences about the fact، and the possibility of its conformity to the fact and innermost of religion on the one hand، and the possibility of its error and nonconformity to the fact of religion on the other hand، how much is the conformity of religious sciences to the fact? To answer the question three intellectual trends and approaches have been discussed: excessive trend، defective trend، and a third approach which believes in maximal conformity and is called fallible realism.
The present paper، while explaining the viewpoints on the nature of religious knowledge، evaluates and investigates these three trends، using a documentary analysis approach.
References:
- جوادى آملى، عبدالله، شريعت در آينه معرفت، قم، رجاء، 1372.
- ـــــ، منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، قم، اسراء، 1386.
- حسن حنفى و ديگران، ميراث فلسفى ما، گرد آورنده فاطمه گوارايى، تهران، يادآوران، 1380.
- حنفى، حسن، التراث و التجديد، ط.الرابعة، بيروت، المؤسّسة الجامعية للدراسات و النشر و التوزيع، 1412ق.
- ـــــ، الدين والثورة فى مصر، الدين والتحرر الثقافى، القاهرة، مكتبة مدبولى، بيتا.
- ـــــ، من العقيدة الى الثورة، بيروت، دارالتنوير للطباعة و النشر، 1988م.
- ـــــ، هموم الفكر و الوطن، القاهره، دارقباء للطباعة و النشر و التوزيع، 1998م.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آقاجانی، نصرالله.(1389) میراث اسلامی در چنگال عصریت: نقد رویکرد حسن حنفی در بازسازی میراث اسلامی. دو فصلنامه معرفت کلامی، 1(3)، 63-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
نصرالله آقاجانی."میراث اسلامی در چنگال عصریت: نقد رویکرد حسن حنفی در بازسازی میراث اسلامی". دو فصلنامه معرفت کلامی، 1، 3، 1389، 63-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آقاجانی، نصرالله.(1389) 'میراث اسلامی در چنگال عصریت: نقد رویکرد حسن حنفی در بازسازی میراث اسلامی'، دو فصلنامه معرفت کلامی، 1(3), pp. 63-90
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
آقاجانی، نصرالله. میراث اسلامی در چنگال عصریت: نقد رویکرد حسن حنفی در بازسازی میراث اسلامی. معرفت کلامی، 1, 1389؛ 1(3): 63-90